2024-04-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja jobbiga sjukdomar är ett elände. Livet blir tufft om man drabbas av sånt. Och det kan gå fort. Ena dagen fullt frisk nästa dag ligger man ner.

Du får krya på dig chefen!

Ja om det ändå gått, mina problem är dessvärre av den kroniska sorten, men tackar för omtanken Linken! Jag får se fram emot den naturliga finalen istället och försöka härda ut fram till den, vilket kommer bli en enorm utmaning.
Citera
2024-04-05, 15:09
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Korrekt sammanfattning. ^^

Det kanske finns en viss komisk del också, men inget förolämpande. Sakerna som folk är övertygade om är en enorm mängd grejer. Det kan vara allt från väldigt betydande saker, till det mest alldagliga, men nåt som är genomgående för allting är att det ofta är svårt att upptäcka. Din liknelse är ganska enkel att upptäcka.

Jag förstår att det är med flit för att vara tydlig; jag använder uppenbara liknelser själv, som att tro på tomten, eller vänta sig att man kan gå genom väggen och så vidare.

Om du blev knivhuggen i kuken; skulle du lida och deppa eller bara ta det piano och tänka "Äh, det gör inget, allt jag behöver göra är att inte vara övertygad om att livet vore trevligare om jag inte hade blivit knivhuggen i kuken. Att bli knivhuggen i kuken är inget problem, det är övertygelse som är problemet"?
Citera
2024-04-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Om du blev knivhuggen i kuken; skulle du lida och deppa eller bara ta det piano och tänka "Äh, det gör inget, allt jag behöver göra är att inte vara övertygad om att livet vore trevligare om jag inte hade blivit knivhuggen i kuken. Att bli knivhuggen i kuken är inget problem, det är övertygelse som är problemet"?

Hahaha spot on.
Citera
2024-04-05, 15:44
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Problemet är att vi aldrig kan få några säkra svar gällande de yttersta frågorna, eftersom det finns oöverkomliga hinder såsom vårt medvetandes verkliga relation till det vi erfar. Vi kan bara nå fram till mer eller mindre sannolika alternativ. Och en ny upptäckt inom vetenskapen flyttar oss kanske ett litet steg i en riktning, medan en framtida upptäckt mycket väl kan flytta oss ett litet steg i motsatt riktning. Såhär har det varit i ett par tusen år, det mest sannolika skulle jag säga är att det just kommer fortsätta på precis samma sätt. Och med tanke på det lidande livet innehåller så vore det rationellt att riva scenen, packa ihop och släcka ljuset.

Man kan trots allt göra rimliga antagelser som stämmer överens med den verklighet vi har tillgång till t.ex läkarvård och naturvetenskap.
Gällande döden pekar det mesta mot att allt bara slocknar ju.
Men ja problemet kommer förbli olöst angående världens sanna väsen.
Citera
2024-04-05, 15:58
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ja, som sagt, om du inte vill göra nåt åt saken så är det fritt fram att låta bli, men ingenting av det du nämner här är relevant. Det är upp till dig.

Du måste väl ändå inse att ingen vet eller kommer kunna svara på hur världen är uppbyggd, det var det som var frågan. Svaret ingen vet är korrekt men det är faktiskt inget svar utan det du beskriver är avsaknaden av ett.
Citera
2024-04-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Man kan trots allt göra rimliga antagelser som stämmer överens med den verklighet vi har tillgång till t.ex läkarvård och naturvetenskap.
Gällande döden pekar det mesta mot att allt bara slocknar ju.
Men ja problemet kommer förbli olöst angående världens sanna väsen.

Ja det slocknade bara för nio av tio som hade hjärtstopp i alla fall, resten hade troligtvis någon slags dröm som kallas NDE.
Citera
2024-04-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Jag är tillräckligt avancerad för att hålla koll på flera saker samtidigt.

1) Det skulle mest troligt inte vara en trevlig upplevelse.
2) Det skulle begränsa mina framtida möjligheter, inte heller bra.
3) Att deppa löser ingenting, och gör livet ännu sämre, och är helt onödigt.

Varenda sak skulle jag välja bort om jag hade valmöjligheten, men i ditt scenario så har jag bara en valmöjlighet, så jag väljer bara bort deppandet och tar det givetvis piano.

Vissa väljer att deppa resten av livet, och det är som sagt fritt fram. Du får göra det om du vill. Är det irriterande att vissa människor, mig själv inkluderat, väljer att inte deppa?
Citera
2024-04-05, 16:23
Medlem
Citat:
Du måste väl ändå inse att ingen vet eller kommer kunna svara på hur världen är uppbyggd, det var det som var frågan. Svaret ingen vet är korrekt men det är faktiskt inget svar utan det du beskriver är avsaknaden av ett.
För mig är det här som att nån säger "ingen vet hur tomten får sina renar att flyga!" Nä, det stämmer. Självklart inser jag att ingen kommer kunna svara på det också.

Om någon däremot tycker det är problematiskt att det är på det viset så förstår jag även att dom är förvirrade, och det enda jag kan säga är "hurru, du är förvirrad, gör nåt åt saken så kommer det lösa sig."
Citera
2024-04-05, 16:47
Medlem
Citat:

Det kanske inte finns något svar. Existensen bara är, och har alltid varit i en eller annan form. Eftersom inget kommer ur inget så har jag svårt att se någon annan möjlighet. Allt kanske till slut bara är ett stort mysterium, där det inte finns något behov av frågan ens. Oacceptabelt för hur våra hjärnor funkar, men dom kanske inte är något vidare verktyg i detta sammanhanget.
Citera
2024-04-05, 16:58
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
För mig är det här som att nån säger "ingen vet hur tomten får sina renar att flyga!" Nä, det stämmer. Självklart inser jag att ingen kommer kunna svara på det också.

Om någon däremot tycker det är problematiskt att det är på det viset så förstår jag även att dom är förvirrade, och det enda jag kan säga är "hurru, du är förvirrad, gör nåt åt saken så kommer det lösa sig."

Aa men precis då handlar det ju om någon slags psykologi andlighet "upplysning " eller vad du nu kallar det.
Citera
2024-04-05, 17:06
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det slocknade bara för nio av tio som hade hjärtstopp i alla fall, resten hade troligtvis någon slags dröm som kallas NDE.

Är själv inte den som förnekar allt som inte går att bevisa vetenskapligt men man måste ändå ha någon form av bias för vad man tror på.
Är trött på den typ som häver ur sig " En sådan här komplicerad värld måste ha en skapare, folk är dumma som bara tror på vad de ser och hör o.s.v."
Citera
2024-04-05, 17:31
Medlem
Citat:
Är själv inte den som förnekar allt som inte går att bevisa vetenskapligt men man måste ändå ha någon form av bias för vad man tror på.
Är trött på den typ som häver ur sig " En sådan här komplicerad värld måste ha en skapare, folk är dumma som bara tror på vad de ser och hör o.s.v."

Haha ja det är hopplöst det hela. Jag har egentligen ledsnat helt men kan ändå inte låta det vara, definitionen av vansinne. Det är fan ett knark för mig dessa frågor. Hade verkligen önskat att jag bara kunde släppa det och vara som vanligt folk. Men det kanske finns hopp för dig?

På ett vis går det ju liksom inte förneka att de uteblivna bevisen talar tydligt. Samtidigt så har min skalle så svårt att tänka mig och acceptera att det bara släcks och allt bara är borta, men det är väl typiskt mänskligt att man inte kan acceptera att det.
Senast redigerad av Tandan 2024-04-05 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in