2024-03-31, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag uppskattar ärligt dina sakliga svar i de senaste inläggen, men här fallerar du igen. Ska det verkligen vara så förtvivlat svårt för dig att förstå att det finns ärliga människor som inte tänker, tycker och tror exakt som du?

Jag tycker, alldeles helt ärligt, att det är totalt irrelevant om jag inte minns ett jota av mitt liv så fort jag dör. Visst vore det lite najs om vänner och familj kommer ihåg en efter döden, och visst vore det även najs om man hade lyckats göra något sorts avtryck som iaf någon känner till om hundra år, men ÄRLIGT talat är det också rätt irrelevant. Vet du varför? Jag kommer ju liksom inte att vara med! Vad har jag för glädje av snälla saker som någon säger om mig om hundra år??

Däremot lever jag ju NU, och det är NU jag kan göra saker som är roliga, intressanta, underbara, osv. Livets mening handlar om LIVET, inte om när man är död!

Sååå..

Berätta nu för mig varför jag borde se på detta på ett annorlunda sätt. Varför borde jag bekymra mig ett jota om att jag inte kommer minnas något när jag dött? Varför borde det på minsta sätt påverka mitt liv?

När jag insåg att jag skulle dö grät jag hela dagen tills jag föll i sömn. Mina föräldrar kunde givetvis inte trösta mig. På de 50 år som har gått sedan dess har jag nästan aldrig kunnat känna någon entusiasm för annat än hedonistiska saker, och ofta kan inte ens de trösta mig. Ibland är det roligt att briljera med mitt intellekt och mina kunskaper, som när folk häpnar över min allmänbildning eller när kirurgen i München frågade hur det var möjligt att jag talade så bra tyska (fast operationen som jag genomgick där fallerade efter bara 5 månader). Men i stort sett har den där upptäckten om döden för 50 år sedan alltid kastat smolk över allt jag har upplevt.

Jag finner det i princip otänkbart att någon med normal eller hög intelligens skulle kunna undgå att känna sig helt förkrossad över det faktum att hela deras liv bara kommer att ta slut för evigt en dag.
Citera
2024-03-31, 16:16
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det var iaf inte så länge sen du bad om hjälp med någon matte. Skoltrött? Det är rätt vanligt, men sånt kan gå över, om man gör något annat ett tag. Du skriver iaf inte som någon dumskalle. Det finns säkert iaf en massa att läsa. Kanske Schopenhauer för att t ex fundera på om hans tugg verkligen är din tekopp?

Chatgbt löste matteprovet, skolan är i det närmaste över.
Läst hans huvudverk men tyckte det mest bara var en massa metafysiskt tjafs. Hans aforismer kanske är bättre...
Citera
2024-03-31, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Tolkar det som att det är det kroppsliga som krånglar.

Ja rejält på allehanda vis. Och en jävla massa sorg. Enough is enough, end of the road.

Till slut slipper jag den ständiga saknaden. Men inte för att jag får återse någon utan för att jag inte längre vet att någon av oss fanns.
Senast redigerad av Tandan 2024-03-31 kl. 16:37.
Citera
2024-03-31, 17:35
Medlem
Citat:
Chatgbt löste matteprovet, skolan är i det närmaste över.
Läst hans huvudverk men tyckte det mest bara var en massa metafysiskt tjafs. Hans aforismer kanske är bättre...

Nu var det sjukt längesen jag läste Världen som vilja och föreställning, men vilken upptäckt jag minns att jag tyckte det va då! Minns känslan nu plötsligt, när äventyret i tankens värld började. Jag var i samma ålder som du är nu. Fan jag slukade verk efter verk, filosof efter filosof. Vad hade man inte gjort för att skruva tillbaka klockan! Livet är bäst när man är ung, nyfiken och ovetande.
Citera
2024-03-31, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Livet är bäst när man är ung, nyfiken och ovetande.

Men är det inte så att i ungdomen så tenderar man att känna sig mer odödlig, säker på sin kunskap och sitt snille, men ju äldre man blir och desto mer man lär sig om tillvaron, desto mer blir man medveten om sin egen okunskap - och i proportion till den kunskap man är medveten om finns, så inser man mer och mer hur lite man kan om världen?

Den som kan mer har en större horisont för det kända okända.
Citera
2024-03-31, 17:59
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Nu var det sjukt längesen jag läste Världen som vilja och föreställning, men vilken upptäckt jag minns att jag tyckte det va då! Minns känslan nu plötsligt, när äventyret i tankens värld började. Jag var i samma ålder som du är nu. Fan jag slukade verk efter verk, filosof efter filosof. Vad hade man inte gjort för att skruva tillbaka klockan! Livet är bäst när man är ung, nyfiken och ovetande.

Läs den igen, S hade till och med det som krav på sin läsare att han skulle läsa den två gånger samt ha läst Kant haha.
Jag gillade den inte, gillar inte ens filosofi för det känns ovetenskapligt på nåt vis. Men pessimismen känns ändå klockren.
Nej, livet är inte kul som ung, bara massa jobbiga frågetecken överallt.
Citera
2024-03-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Men är det inte så att i ungdomen så tenderar man att känna sig mer odödlig, säker på sin kunskap och sitt snille, men ju äldre man blir och desto mer man lär sig om tillvaron, desto mer blir man medveten om sin egen okunskap - och i proportion till den kunskap man är medveten om finns, så inser man mer och mer hur lite man kan om världen?

Den som kan mer har en större horisont för det kända okända.

Jo så är det ju till stor del. Dock hade jag större hopp om ett efterliv på den tiden än jag har nu med ökad kunskap om forskningen på området.
Citera
2024-03-31, 18:27
Medlem
Citat:
Läs den igen, S hade till och med det som krav på sin läsare att han skulle läsa den två gånger samt ha läst Kant haha.
Jag gillade den inte, gillar inte ens filosofi för det känns ovetenskapligt på nåt vis. Men pessimismen känns ändå klockren.
Nej, livet är inte kul som ung, bara massa jobbiga frågetecken överallt.

Nja båda behövs. Och de skall ju befinna sig i dialog. Den sorts filosofi du tänker på är väl då den som spekulerar alltför mycket och bygger på lösa grunder. Materialism eller realism som ju vetenskapen har som utgångspunkt är ju i sig filosofi, så man kommer inte undan filosofin.
Citera
2024-03-31, 19:28
Medlem
Meningen med livet är att filosofera.
Citera
2024-03-31, 20:02
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Nja båda behövs. Och de skall ju befinna sig i dialog. Den sorts filosofi du tänker på är väl då den som spekulerar alltför mycket och bygger på lösa grunder. Materialism eller realism som ju vetenskapen har som utgångspunkt är ju i sig filosofi, så man kommer inte undan filosofin.

Ja, materialism är den torraste och mest vetenskapliga filosofin. Men intressant är ju att S själv trots sin pessimism avfärdade materialismen och sade att den var orimlig.
Chansen att man själv som enskild person ska komma fram till hur verkligheten är beskaffad finns inte så jag känner att jag väljer att tro på det mest objektiva o allmänt korrekta typ.
Citera
2024-03-31, 20:28
Medlem
Citat:
Chansen att man själv som enskild person ska komma fram till hur verkligheten är beskaffad finns inte så jag känner att jag väljer att tro på det mest objektiva o allmänt korrekta typ.
Det är ingen stor chans iallafall. Folk har en tendens att hellre bygga upp nån tro istället för att söka färdigt.

Descartes tanke från början var att försöka hitta nåt som är absolut bergsäkert som han kunde ha som utgångspunkt. Ovanligt klokt, men i slutändan kom han typ fram till att Gud är kärnan till all kunskap.

Fast det betyder inte att man inte kan lyckas. Om man däremot tror att det är omöjligt så blir det ju det, eftersom man då gör nåt annat istället. Som nån mupp sa, "argue for your limitations and, sure enough, they're yours." ^^
Citera
2024-03-31, 21:00
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det är ingen stor chans iallafall. Folk har en tendens att hellre bygga upp nån tro istället för att söka färdigt.

Descartes tanke från början var att försöka hitta nåt som är absolut bergsäkert som han kunde ha som utgångspunkt. Ovanligt klokt, men i slutändan kom han typ fram till att Gud är kärnan till all kunskap.

Fast det betyder inte att man inte kan lyckas. Om man däremot tror att det är omöjligt så blir det ju det, eftersom man då gör nåt annat istället. Som nån mupp sa, "argue for your limitations and, sure enough, they're yours." ^^

Jo, självklart är det omöjligt. Om inte ens geniala filosofer kan komma fram till ett enat svar så är det klart som korvspad att vi inte kommer göra det.
Man kan bilda sig sin egen uppfattning såklart men det kommer alltid stanna som en subjektiv sanning, inbillning för att använda ett annat ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in