2003-11-17, 18:01
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfsie
Jag tycker frågan är intressantare än svaret.

"Vad är meningen med livet" förutsätter ju att det finns en mening med livet men gör det verkligen det? Våra liv bygger ju på big bang med konsekvenser, dvs en olyckshändelse och om allt är en olyckshändelse borde det ju sådeles inte finnas någon mening med livet.
För att det ska finnas en mening med livet borde ju ens existens fylla en funktion och isf lär ju den funktionen vara individuell och likaså meningen med livet.

Jag har redan svarat på vilken funktion människorna har i universum. Eftersom jag tror att den enda meningen med universum är att skapa babyuniversa genom svarta hål är människans funktion ( och alla andra levande eller döda ting) att främja skapandet av svarta hål. I och med att människan inte är i den positionen att hon kan skapa svarta hål just nu är vår uppgift att överleva som ras till den tid kommer då människan kan manipulera och påverka stora massor av materia.

Alltså - att säga att människans mening är att föröka sig är att stanna i mitten av svaret. Vad är det för mening med att föröka sig då, frågar man sig? Jo, Allt som existerar i universum finns till för att universum ska kunna föröka sig. Människan är således slaggprodukter av skapandet av en sol som kan betäcknas som ett missfall. Då får vi hoppas att människan är tillräckligt intelligent och långlivad som ras för att visa att vi visst inte är slaggprodukter utan ett intelligent verktyg skapad av universum för att dra sitt strå till stacken - genom att genom teknik skapa förutsättningar för att svarta hål skall skapas i en avlägsen framtid.
Citera
2003-11-17, 18:09
Medlem
Wolfsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag har redan svarat på vilken funktion människorna har i universum. Eftersom jag tror att den enda meningen med universum är att skapa babyuniversa genom svarta hål är människans funktion ( och alla andra levande eller döda ting) att främja skapandet av svarta hål. I och med att människan inte är i den positionen att hon kan skapa svarta hål just nu är vår uppgift att överleva som ras till den tid kommer då människan kan manipulera och påverka stora massor av materia.

Alltså - att säga att människans mening är att föröka sig är att stanna i mitten av svaret. Vad är det för mening med att föröka sig då, frågar man sig? Jo, Allt som existerar i universum finns till för att universum ska kunna föröka sig. Människan är således slaggprodukter av skapandet av en sol som kan betäcknas som ett missfall. Då får vi hoppas att människan är tillräckligt intelligent och långlivad som ras för att visa att vi visst inte är slaggprodukter utan ett intelligent verktyg skapad av universum för att dra sitt strå till stacken - genom att genom teknik skapa förutsättningar för att svarta hål skall skapas i en avlägsen framtid.

Om människan är en slaggprodukt av skapandet av solen så innebär det att skapandet av människan inte var meningen. Om skapandet av människan inte var meningen så skapades vi utan mål alltså fyller vi ingen funktion (i det stora hela) och om vi en dag skulle bli intelligenta nog för att själva kunna skapa det du anser är meningen med universum så är det möjligtvis till hjälp men dock inte nödvändigt (eftersom uníversum fixar det självt) och sådeles så finns det ingen mening med vår existens och då har vi ingen mening med livet.
Citera
2003-11-17, 18:22
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfsie
Om människan är en slaggprodukt av skapandet av solen så innebär det att skapandet av människan inte var meningen. Om skapandet av människan inte var meningen så skapades vi utan mål alltså fyller vi ingen funktion (i det stora hela) och om vi en dag skulle bli intelligenta nog för att själva kunna skapa det du anser är meningen med universum så är det möjligtvis till hjälp men dock inte nödvändigt (eftersom uníversum fixar det självt) och sådeles så finns det ingen mening med vår existens och då har vi ingen mening med livet.

Jag tar mig friheten att citera mig själv:

" Då får vi hoppas att människan är tillräckligt intelligent och långlivad som ras för att visa att vi visst inte är slaggprodukter utan ett intelligent verktyg skapad av universum för att dra sitt strå till stacken - genom att genom teknik skapa förutsättningar för att svarta hål skall skapas i en avlägsen framtid."

Jag menar att vi kan inte vara säkra om vi kommer att vara till någon nytta för universum - det får tiden utvisa. Men målet för universum är definitivt att skapa så många svarta hål som möjligt för att därmed maximera chanserna att genom dessa svarta hål skapa nya universa.

Människan som sådan är skapad av universum och jag kan nog påstå utan att fara med osanning att allt som skapas i universum ska sträva åt samma mål. Sedan är det ju en fråga hur viktigt det som skapas är. En stjärna är troligtvis viktigare än människan eftersom stjärnan är ett presumtivt svart hål. Men om man vill vara välvilligt inställd till människans existens kan man åberopa det tekniska kunnandet, den mänskliga fantasin och den intelligens och skaparlust människan innehar och på så sätt kan människan vara en ingenjör i ett svartahål-bygge.

Detta bygge är troligtvis av marginell vikt då universum spottar ut så många stjärnor ( och en del av dessa blir svarta hål) att människans betydelse för universums ansträngningar att skapa egna avkommor torde vara ypperligt begränsad.
Citera
2003-11-17, 18:32
Medlem
Wolfsies avatar
Citat:
Jag tar mig friheten att citera mig själv:

" Då får vi hoppas att människan är tillräckligt intelligent och långlivad som ras för att visa att vi visst inte är slaggprodukter utan ett intelligent verktyg skapad av universum för att dra sitt strå till stacken - genom att genom teknik skapa förutsättningar för att svarta hål skall skapas i en avlägsen framtid."

Jag menar att vi kan inte vara säkra om vi kommer att vara till någon nytta för universum - det får tiden utvisa. Men målet för universum är definitivt att skapa så många svarta hål som möjligt för att därmed maximera chanserna att genom dessa svarta hål skapa nya universa.

Människan som sådan är skapad av universum och jag kan nog påstå utan att fara med osanning att allt som skapas i universum ska sträva åt samma mål. Sedan är det ju en fråga hur viktigt det som skapas är. En stjärna är troligtvis viktigare än människan eftersom stjärnan är ett presumtivt svart hål. Men om man vill vara välvilligt inställd till människans existens kan man åberopa det tekniska kunnandet, den mänskliga fantasin och den intelligens och skaparlust människan innehar och på så sätt kan människan vara en ingenjör i ett svartahål-bygge.

Detta bygge är troligtvis av marginell vikt då universum spottar ut så många stjärnor ( och en del av dessa blir svarta hål) att människans betydelse för universums ansträngningar att skapa egna avkommor torde vara ypperligt begränsad.

Till att börja med förutsätter ju ditt resonemang att universums mål är att skapa svarta hål och då skulle jag vilja få närmare förklarat varför du tror det. Kan inte svarta hål lika gärna vara ett misstag? Sen för att det ska finnas någon mening öht måste det ju finnas en orsak. Vilken är orsaken och varför? Om Big Bang var en slump så lär ju allt efter också en slump och fyller därmed ingen egentlig funktion. Om Big Bang inte var en slump vad fyller allt då för funktion och om det nu inte var en slump kan det då inte lika gärna vara så att människan egentligen är en planerad slaggprodukt?

Och om du nu har rätt så anser jag fortfarande att något som skapats som slaggprodukt kan vara användbart men det har fortfarande ingen mening i sig utan funktionen som det ev kan fylla är en trevlig bieffekt men fortfarande ganska så meningslös.
Citera
2003-11-17, 18:55
Medlem
BF_Swedens avatar
Meningen med att skapa svarta hål ( vilket jag också har skrivit) är att skapa nya universa. Det finns teorier om att i ett svart hål kan så kallade babyuniversa skapas. Universum förökas på så sätt och får sina egna barn. Detta torde vara universums mening ( om den nu har någon) och om det nu är så att svarta hål är den enda vägen till att skapa nya universa borde alltings roll i universum vara att samverka till att ge de bästa förutsättningarna för att svarta hål skapas.

I vårt solsystem är solen den primära skapelsen och planeter och levande varelser är troligtvis bara biprodukter. Vår sol blir ju olyckligtvis inte något svart hål eftersom massan inte är tillräckligt stor.

Slaggprodukt eller inte - vi måste ju sträva efter att skapa svarta hål vare sig vi kan eller inte.
Citera
2003-11-17, 19:02
Medlem
Wolfsies avatar
Citat:
Meningen med att skapa svarta hål ( vilket jag också har skrivit) är att skapa nya universa. Det finns teorier om att i ett svart hål kan så kallade babyuniversa skapas. Universum förökas på så sätt och får sina egna barn. Detta torde vara universums mening ( om den nu har någon) och om det nu är så att svarta hål är den enda vägen till att skapa nya universa borde alltings roll i universum vara att samverka till att ge de bästa förutsättningarna för att svarta hål skapas.

I vårt solsystem är solen den primära skapelsen och planeter och levande varelser är troligtvis bara biprodukter. Vår sol blir ju olyckligtvis inte något svart hål eftersom massan inte är tillräckligt stor.

Slaggprodukt eller inte - vi måste ju sträva efter att skapa svarta hål vare sig vi kan eller inte.

Lämnar huruvida universum verkligen har en mening eller inte därhän (känns inte riktigt som om vi nånsin kommer att få ett svar på det). Intressant tanke dock. Men om nu vi bara är en slaggprodukt så borde det ju inte spela någon roll vad vi gör av den korta tid vi existerar. Vilket således gör att universums mening inte nödvändigtvis behöver vara våran mening.
Citera
2003-11-17, 19:50
Avslutad
Nja.. Att Big-Bang skulle vara en slump det tror jag inte riktigt på. Jag tror (läs "tror", har inga som helst bevis) att universum som vi känner till det skapades av big bang som i sin tur var ett kollapsat universum.

1.
Big-Bang-> utvidgning av universum -> börjar avta -> kollapsar till ett jättestort svart hål (tar nog lång tid som satan)+(i detta läget står tiden som vi känner till den still). -> den egna massan är för stor så det blir en explosion.
Tillbax till 1.

Om man vill se det lite mer filosofiskt så kan man kanske säga att evigheten, det är ett "hjärta" som kommer att pumpa universum i all evighet...

/Nisse
Citera
2003-11-17, 19:53
Medlem
BF_Swedens avatar
Det är en vacker tanke men den senaste rådande åsikten om universums expansion är att universum kommer att expandera i all evighet. Den så kallade värmedöden ( då allt i universum når samma temperatur och alla aktivitet avstannar) är också " ute" och nu menar forskarna att små kvantfluktuationer kommer att ske i evighet.

Men din teori kanske blir på modet igen i framtiden.
Citera
2003-11-18, 13:49
Medlem
Triggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mole
Älska din nästa
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Så försöker iaf jag leva

Visst, därför får du en stark känsla av att vilja spöa upp en nysvensk i BMW.
Citera
2003-11-18, 23:56
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonus
I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Karin Boye, Härdarna, 1927.

Fonus, broder, du vinner terräng och respekt hela tiden

Vill komplettera med Stig Dagerman (fritt, något ord kan ha missats)

"Jorden kan du inte göra om.

Människa stilla din häftiga själ.

Endast en sak kan du göra, en annan människa väl.

Men det är redan så mycket att själva stjärnorna ler.

En hungrande människa mindre, betyder en broder mer."
Citera
2003-11-19, 17:37
Medlem
guyleDouches avatar
Citat:
Det är en vacker tanke men den senaste rådande åsikten om universums expansion är att universum kommer att expandera i all evighet. Den så kallade värmedöden ( då allt i universum når samma temperatur och alla aktivitet avstannar) är också " ute" och nu menar forskarna att små kvantfluktuationer kommer att ske i evighet.

Men din teori kanske blir på modet igen i framtiden.

Ar inte den senaste asikten att universum forst expanderar for att sedan implodera och forsvinna. Jag har last att endel forskare menar pa att det uppkommer och forsvinner olika universum hela tiden.
Citera
2003-11-19, 17:41
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guyleDouche
Ar inte den senaste asikten att universum forst expanderar for att sedan implodera och forsvinna. Jag har last att endel forskare menar pa att det uppkommer och forsvinner olika universum hela tiden.

Det följande är från DN:s frågespalt ( en mycket bra frågelåda under vetenskap) som jag rekommenderar starkt:

Fråga: Hej!
Jag skulle vilja ställa frågan om universum är slutet eller öppet. vad vet man i denna fråga. Kommer universum att expandera i alla oändlighet eller kommer en kontraktion att och ske kommer i så fall ett nytt universum att uppkomma ur ett "nytt" big bang?
Göran Berg

Svar: Hej Göran!
De senaste årens rön talar för att universum är öppet och att det kommer att fortsätta att expandera. Nya observationer talat dessutom för att universum till och med ökar farten, även om vi inte kan säga varför. Vi har infört ett nytt begrepp, mörk energi, som skulle vara orsaken till denna acceleration, men som sagt vi vet ännu inte vad den består av.

Marie Rådbo är universitetslektor i astronomi på Fysik och teknisk fysik, Chalmers/Göteborgs universitet och författare till flera populära böcker om astronomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in