Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Upplevelse, är allting. Hela ditt och mitt liv formas av upplevelser och att vi resonerar kring upplevelser.
Man bygger sina tankar helt och hållet på upplevda upplevelser och framtida upplevelser, anledningen till att jag vill ha ett bra betyg på provet kan vara massor.
Denna livsåskådning är inte nytänkande, faktum är att den inte är tänkande alls om man säger så. Allt du har skrivit är ett enda cirkelargument och då är det inte alls konstigt att
A -> B och
B -> A.
Du skriver att upplevelser är att leva, men vad är upplevelser? Svaret är att allt du kan uppleva och allt du upplever är en upplevelse. Det kan tyckas självklart men är ändå viktigt att poängtera. Även en tanke, en fantasi är en upplevelse liksom en vanlig fysisk händelse.
Upplevelser skiljer inte mellan metafysiska (som händer till exempel i tanken) och fysiska händelser.. Med andra ord, hela livet är en upplevelse -> att leva är att uppleva, och vice versa, att uppleva är att leva. Låt mig skriva det så här:
Jag lever, alltså upplever jag. A -> B
Jag upplever, alltså lever jag. B -> A
Jag menar inte att dina tankar är fel, bara att de är självklara. Liknande tankar har dominerat den västerländska filosofin åtminstone de senaste 400 åren, sedan upplysningen, fast bara i andra paket. Essensen är densamma.
EDIT: Läs det mannen på min profilbild skrivit. Han var en mycket klok man.