2010-07-08, 11:24
Medlem
vet du.
long live fb hating!

du har ju rätt
Citera
2010-07-08, 11:26
Medlem
DrPsykoss avatar
Fan jag som trodde det var 42
Citera
2010-07-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPsykos

agree!
TS, nästa gång du tänker posta dina tankar och klä ut dig till en-sten så håll det för dig själv. ok.
42 it is!
datorerna ligger långt framför oss i utvecklingen.

boken liftarens guide till galaxen är dessutom relic förklarad och jag menar inte som i wow.
vill du spela gud, helgon, or whatever så gå och dö åtmindstånde så kanske vi på fb helgonförklarar dig om sisådär 200-300 år.

but... you where right
Citera
2010-07-08, 11:41
Medlem
men tack för att du tog min plats och outa dig som fbs största pucko förutom flygaren och han som ville veta vem som kassta!
Citera
2010-07-08, 11:49
Medlem
ETyplts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Finns massor av bra dokomentärer att se om universum, stringteorin,osv. Jag läser även böcker kring livet, just nu Eckart Tolles senaste bok. Människan söker alltid svar och meningar, det är en del av vår intelligens. Man måste lyfta sig ovan detta för att förstå.
Egentligen är strängteorin inte direkt nåt med meningen med livet, utan har en del praktiska vetenskapliga fördelar, så länge den bevisas vara sann, vilket kan ta 10 år till. Du känner nog till Michio Kaku böcker inom området.

Citat:
Ursprungligen postat av DrPsykos
Poängen med det svarat är två saker: Vad är egentligen frågan?
I Liftarens guide till galaxen slösar folket flera tusen år på få svaret, så andra delen är kanske inte skita i att bry sig om frågan om bara leva livet.
Citera
2010-07-08, 11:50
Medlem
runds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Upplevelse, är allting. Hela ditt och mitt liv formas av upplevelser och att vi resonerar kring upplevelser.

Allting vi gör, allting vi vill göra beror helt och hållet på upplevelse. Det finns inte riktig altruism, utan allting går ut på egoism och alla människor utgår från egoism. Maria Wetterstrand, jag, du, Fredrik Reinfeldt, Mona sahlin, alla är egoister, alla!

Om jag är rädd om livet för barnen i Afrika så är jag det av egoistiska skäl, jag bryr mig om barnen, för att jag bryr mig om mig. Det är helt enkelt så att jag vill få en bra upplevelse och det får jag genom att se dessa barn att må bra eller veta/tro att något bra händer med barnen.

Anledningen till att jag har sex om jag är ute efter barn är också egoism. Jag vill få en ny upplevelse och jag tror att den upplevelsen är så bra att min vilja gör att jag vill ha barn.

Om jag blir tillfångatagen så försöker jag att frigöra mig för att jag vill ha en bättre upplevelse än två pistoler riktade mot mitt huvud, den upplevelsen är dålig och därför vill jag komma ur den.

Det finns triljardtals om inte mer upplevelser människan stöter på varje dag, att ljuset riktas mot det jag beskådar i en viss vinkel i en viss stund med det objektets utseende får min hjärna att tänka. Ljuset förändras ständigt, observationerna blir annorlunda, det händer massor av saker med det jag observerar.

Man bygger sina tankar helt och hållet på upplevda upplevelser och framtida upplevelser, anledningen till att jag vill ha ett bra betyg på provet kan vara massor. Jag kanske vill att mina föräldrar ska bli glada och det gör att jag tror att det ger mig en bättre upplevelse. Jag kanske vill ha en bättre framtid och därför försöker jag justera provresultatet genom att vara bättre på frågorna så att min lärare upplever bättre svar och sätter ett bättre betyg. Vilket gör att jag får en glad upplevelse och min framtid blir en mångfald av bättre upplevelser.

Därför är förmodligen dödandet av en annan människa det värsta man kan göra mot en annan person. Den personen kommer förmodligen aldrig kunna uppleva mer saker någon gång och det är upplevelser som är så fantastiskt och gör livet till ett liv.
Det här var en bra en !
Citera
2010-07-08, 11:50
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Upplevelse, är allting. Hela ditt och mitt liv formas av upplevelser och att vi resonerar kring upplevelser.

Allting vi gör, allting vi vill göra beror helt och hållet på upplevelse. Det finns inte riktig altruism, utan allting går ut på egoism och alla människor utgår från egoism. Maria Wetterstrand, jag, du, Fredrik Reinfeldt, Mona sahlin, alla är egoister, alla!

Om jag är rädd om livet för barnen i Afrika så är jag det av egoistiska skäl, jag bryr mig om barnen, för att jag bryr mig om mig. Det är helt enkelt så att jag vill få en bra upplevelse och det får jag genom att se dessa barn att må bra eller veta/tro att något bra händer med barnen.

Anledningen till att jag har sex om jag är ute efter barn är också egoism. Jag vill få en ny upplevelse och jag tror att den upplevelsen är så bra att min vilja gör att jag vill ha barn.

Om jag blir tillfångatagen så försöker jag att frigöra mig för att jag vill ha en bättre upplevelse än två pistoler riktade mot mitt huvud, den upplevelsen är dålig och därför vill jag komma ur den.

Det finns triljardtals om inte mer upplevelser människan stöter på varje dag, att ljuset riktas mot det jag beskådar i en viss vinkel i en viss stund med det objektets utseende får min hjärna att tänka. Ljuset förändras ständigt, observationerna blir annorlunda, det händer massor av saker med det jag observerar.

Man bygger sina tankar helt och hållet på upplevda upplevelser och framtida upplevelser, anledningen till att jag vill ha ett bra betyg på provet kan vara massor. Jag kanske vill att mina föräldrar ska bli glada och det gör att jag tror att det ger mig en bättre upplevelse. Jag kanske vill ha en bättre framtid och därför försöker jag justera provresultatet genom att vara bättre på frågorna så att min lärare upplever bättre svar och sätter ett bättre betyg. Vilket gör att jag får en glad upplevelse och min framtid blir en mångfald av bättre upplevelser.

Därför är förmodligen dödandet av en annan människa det värsta man kan göra mot en annan person. Den personen kommer förmodligen aldrig kunna uppleva mer saker någon gång och det är upplevelser som är så fantastiskt och gör livet till ett liv.

Vilken dynga du har skrivit! Det du försöker förklara här på ett svar till en fråga är något som dokumenterats i över 2000år! http://sv.wikipedia.org/wiki/Idealism

... fast på ett mer begripligt, logiskt och förnuftigt sätt.

Ta exempelvis det sista du säger, gällande att ta någon annan människa dess liv. Om nu detta är det värsta man kan begå och man därmed inte gör det, så har man alltså handlat utifrån egoism eftersom att detta som vi sa - är något ont att göra och vi vill inte vara onda.

Men egoism är i sig något av ondo, att jag stjäl något p.g.a. girighet och för att förbättra min position e.t.c. Alltså lär det betyda att någon som faktiskt ta en annan människa dess liv inte handlar egoistiskt - enligt dig och därmed blir ett mord något av godo?

Aja du resonerar konstigt som du ser.

Läs på lite om Kants kategoriska imperativ samt lite grundläggande praktisk filosofi istället för att förpesta oss med denna förolämpningen.
Citera
2010-07-08, 11:53
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggato
Som du säger så finns det liv som enbart reagerar och lever efter dessa principer. Människan har fått gåvor andra varelser inte har, det är bara dumt att inte ta vara på det.

Men allvarligt talat, hur kan du tro något så befängt? Om livet bara går ut på att smaka upplevelser, varför lever du ens isf? Du beskriver dig själv som en varelse med ungefär samma mening och funktion som en mygga, och du säger dig förstå det, ändå vill du fortsätta leva?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Epikurism
Citera
2010-07-08, 11:55
Medlem
autostoperkas avatar
DU har knäckt det?
Otaliga filosofer har redan kommit fram till samma slutsats, bla Danske Martinus Thomsen

http://www.varldsbild.se/MeningMedLivet.aspx
Citera
2010-07-08, 12:12
Medlem
Jag finner iallafall denna teori sann för min del.
Citera
2010-07-08, 12:14
Bannlyst
Citat:
text

Därför är förmodligen dödandet av en annan människa det värsta man kan göra mot en annan person.
No shit sherlock...
Och jag tror nog att de allra flesta människor redan har kommit på att "meningen med livet" är att uppleva saker. Du har inte knäckt någonting din åsna.

Och jag kan ge dig den riktiga bilden av livets mening. Du föds, du finner partner, reproducerar dig, och sen så dör du.
Det är den enda, och läs mina ord, ENDA meningen med livet, alla upplevelser du jiddrar om är bara tidsfördriv.
Senast redigerad av reyear 2010-07-08 kl. 12:19.
Citera
2010-07-08, 12:15
Bannlyst
Citat:
Man bygger sina tankar helt och hållet på upplevda upplevelser och framtida upplevelser, anledningen till att jag vill ha ett bra betyg på provet kan vara massor.

Denna livsåskådning är inte nytänkande, faktum är att den inte är tänkande alls om man säger så. Allt du har skrivit är ett enda cirkelargument och då är det inte alls konstigt att A -> B och B -> A.

Du skriver att upplevelser är att leva, men vad är upplevelser? Svaret är att allt du kan uppleva och allt du upplever är en upplevelse. Det kan tyckas självklart men är ändå viktigt att poängtera. Även en tanke, en fantasi är en upplevelse liksom en vanlig fysisk händelse. Upplevelser skiljer inte mellan metafysiska (som händer till exempel i tanken) och fysiska händelser.. Med andra ord, hela livet är en upplevelse -> att leva är att uppleva, och vice versa, att uppleva är att leva. Låt mig skriva det så här:

Jag lever, alltså upplever jag. A -> B
Jag upplever, alltså lever jag. B -> A

Jag menar inte att dina tankar är fel, bara att de är självklara. Liknande tankar har dominerat den västerländska filosofin åtminstone de senaste 400 åren, sedan upplysningen, fast bara i andra paket. Essensen är densamma.

EDIT: Läs det mannen på min profilbild skrivit. Han var en mycket klok man.
Senast redigerad av Aragonien 2010-07-08 kl. 12:21. Anledning: Tillägg, ändring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in