Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Inga av mina föräldrars uppfattningar om livet har satt sin prägel på mig
Jag arbetar inte.
Jag gör vad jag vill redan nu.
Jag har inget behov av att leva ett flott liv.
Meningen med livet är att njuta av det. Människan är inte född för att arbeta
(i varje fall inte jag).
Visst, jag kan ju inte påstå till 100% att det jag säger nu stämmer, men nog tror jag att när du var liten, så var det dina föräldrar som lärde dig skillnaden mellan rätt och fel, dom simpla "grunderna" i etik och moral osv.. Sen allteftersom man växer upp så självklart försvinner den där prägeln, och man börjar prägla sitt egna liv! Jag kunde i och för sig uttryckt mig lite bättre där.
Du arbetar inte? Får man fråga hur du försörjer dig då? Om du svarar a-kassa eller soc, så hoppas jag själv att du förstår att det är någon annan, som arbetar, som betalar för att du ska slippa arbeta!
Du gör vad du vill redan nu, jag kan bara säga grattis!
Med flott liv menade jag ett rikt liv, och då inte på pengar, utan kärlek, vänskap, erfarenheter osv..
Självklart håller jag med dig om att livet är till för att njutas, och inte för att arbeta med något man avskyr i en jävla massa år. Men när jag skriv inlägget så menade jag hur "samhället" har sett ut under en längre tid, inte hur min personliga utopi skulle se ut!
Oavsett det, så vill jag ha någonting som kommer efter.. Att vi bara lever i cirka 80 år, och sen är det finito, det låter lite för onödigt tycker jag!