Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Fast evolutionen hör inte ihop med "fri vilja" och determinism. Det förstnämnda är en vetenskaplig teori, de två sista är hypoteser och vi har hittils inte kommit fram till ett allmänt accepterat svar på om det finns fri vilja eller om världen är deterministisk/indeterministisk.
Du missförstår mig. Jag har inte menat att evolutionen är knutet till fri vilja (eller "fri vilja" med citationstecken om man så vill) eller determinism. Om man menar att ens liv har en unik, "extern" mening så går måste man påstå att:
1. Världen är deterministisk och den fria viljan existerar inte. Detta går emot vad vi idag känner till om världen eftersom kvantfysiken säger att slumpen och sannolikheter existerar (och att det till och med är basen för hela universum och vår existens)
2. Man förnekar att evolutionen existerar eftersom man helt bortser från de processer som biologin säger styr det naturliga urvalet. Du påstår alltså inte att arter uppkommer på grund av en anpassning till sin miljö och sin överlevnad, utan får att de
vad-nu-meningen-skulle-vara
Och visst, kan sitta och påstå att evolutionen inte är riktig och att den fria viljan inte existerar - men det finns inget som tyder på det. Allt tyder idag på raka motsatsen
Och innan vi går in på diskussionen "men tänk om allt är fel", så vill jag hänvisa till mitt inlägg på sidan 1:
Citat:
Det är vad vetenskapen kan visa. Allt tyder på det, och då finns det ingen anledning att tro annat.
Om någon har lurat mig så finns det inte mycket att göra. Jag kan inte utgå utifrån att allt observerbart är fel.
För att kunna komma någon vart så behöver vi:
1. Anta att verkligheten existerar
2. Anta att vi kan lära oss något om verkligheten
3. Använda teorier som kan förutsäga saker
(FB) Vad tror ni meningen med livet är?