2014-07-07, 10:43
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinckeln
Håller halvt med dig där.. Människan tillförde såklart miljöförstöringar. MEN, vart är det bevisat att det inte var hela meningen och att vi som människa lär oss något utav det och sedan utvecklar något av det.
Inte så det funkar. Om du säger att allt har en mening så får du bevisa det. Jag kan inte motbevisa det för vad jag än säger så svarar du att det var en del av den stora meningen med livet eller bla bla bla...
Citera
2014-07-07, 11:07
Bannlyst
Meningen med livet är att fördriva tiden tills den dagen vi dör.
Citera
2014-07-07, 13:51
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Nej, det var inget medvetet ting som skapade bin. Simpel evolution, bara.

Anledningen till att du tar bin som exempel är kanske bara för att du inte känner till något exempel på hur pollenering utvecklades?

Genom att mena på att bin skulle ha en mening från en högre makt så förnekat du också nästan allt vi vet om biologi och fysik.
Du behöver förneka evolutionen, den fria viljan och påstå att universum är deterministiskt.
Fast evolutionen hör inte ihop med "fri vilja" och determinism. Det förstnämnda är en vetenskaplig teori, de två sista är hypoteser och vi har hittils inte kommit fram till ett allmänt accepterat svar på om det finns fri vilja eller om världen är deterministisk/indeterministisk.
Citera
2014-07-07, 14:52
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Meningen med livet är vad du gör det till.
Någon objektiv mening existerar inte.
Mening finns för att mening skapas. Hur mening skapas är upp till skaparen.
Citera
2014-07-07, 17:47
Medlem
derivats avatar
Det är svårt att säga -jag vet inte. Att acceptera ovisshet, mysterium. Det är lätt hänt att tankarna istället vandrar iväg, letar mönster/kopplingar, trams...
Citera
2014-07-07, 17:48
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Fattar din tanke till fullo. Men tar vi t.ex. bin… Utan dem hade inte pollineringen funkat. Vet att det är en helt annan sak men hoppas du fattar min tanke. Dem skapades av en anledning. Tror verkligen vi skapades av någon anledning.. Vi kanske inte vet den anledningen förens om 500 år?
Bin skapades inte för att pollinera blommor. Blommor skapades inte heller för att pollineras av bin. Det blev bara så.

Vad är vindens mål? Vad är vattnet mål? Båda är kapabla till att forma landskap, men landskapet i sig är inte vattnet eller vindens mål. Det bara händer.
Citera
2014-07-07, 18:25
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Fast evolutionen hör inte ihop med "fri vilja" och determinism. Det förstnämnda är en vetenskaplig teori, de två sista är hypoteser och vi har hittils inte kommit fram till ett allmänt accepterat svar på om det finns fri vilja eller om världen är deterministisk/indeterministisk.
Du missförstår mig. Jag har inte menat att evolutionen är knutet till fri vilja (eller "fri vilja" med citationstecken om man så vill) eller determinism. Om man menar att ens liv har en unik, "extern" mening så går måste man påstå att:

1. Världen är deterministisk och den fria viljan existerar inte. Detta går emot vad vi idag känner till om världen eftersom kvantfysiken säger att slumpen och sannolikheter existerar (och att det till och med är basen för hela universum och vår existens)
2. Man förnekar att evolutionen existerar eftersom man helt bortser från de processer som biologin säger styr det naturliga urvalet. Du påstår alltså inte att arter uppkommer på grund av en anpassning till sin miljö och sin överlevnad, utan får att de vad-nu-meningen-skulle-vara

Och visst, kan sitta och påstå att evolutionen inte är riktig och att den fria viljan inte existerar - men det finns inget som tyder på det. Allt tyder idag på raka motsatsen

Och innan vi går in på diskussionen "men tänk om allt är fel", så vill jag hänvisa till mitt inlägg på sidan 1:
Citat:
Det är vad vetenskapen kan visa. Allt tyder på det, och då finns det ingen anledning att tro annat.

Om någon har lurat mig så finns det inte mycket att göra. Jag kan inte utgå utifrån att allt observerbart är fel.

För att kunna komma någon vart så behöver vi:
1. Anta att verkligheten existerar
2. Anta att vi kan lära oss något om verkligheten
3. Använda teorier som kan förutsäga saker
(FB) Vad tror ni meningen med livet är?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-07-07 kl. 18:41.
Citera
2014-07-08, 01:12
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
En förutsättning för att den här diskussionen inte ska bana ut helt fullständigt är ju att man inser att människan, jorden och kanske hela universum (som kanske inte är det enda) kom till av en slump. Vad är då poängen? Det finns ingen, eftersom vi existerar men utan anledning.
Citera
2014-07-08, 08:22
Medlem
rumligs avatar
Meningen med livet är förstås att dö.
Citera
2014-07-08, 10:31
Medlem
Meningen med livet är livet.
Det gäller varje levande väsen från minsta grässtrå och loppa till kackerlackor, fiskar, grodor, människor och råttor och allt över, under och däremellan.

Den enda plikt och skuld du har till grundsoppan, är att du reproducerar dig, d v s lämnar avkomma efter dig. Under tiden bjuder grundsoppan dig på en ganska härlig resa under ca 80 år från födseln till det oundvikliga slutet.
Din är dagen - missbruka den ej.
Citera
2014-07-08, 14:20
Medlem
Citat:
Fattar din tanke till fullo. Men tar vi t.ex. bin… Utan dem hade inte pollineringen funkat. Vet att det är en helt annan sak men hoppas du fattar min tanke. Dem skapades av en anledning. Tror verkligen vi skapades av någon anledning.. Vi kanske inte vet den anledningen förens om 500 år?
Yes, vi skapades av en anledning. The good news är att du inte behöver vänta 500 år - den anledningen är redan känd här och nu.
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Meningen med livet är vad du gör det till.
Någon objektiv mening existerar inte.
Mening finns för att mening skapas. Hur mening skapas är upp till skaparen.
Just det. Mening skapas av en skapare. Det var vår Skapare som bestämt meningen med våra liv. Så att det finns yes! en objektiv mening. Den förklarades bl. a. redan i den "Stora tråden om meningen med livet".
Citera
2014-07-08, 15:07
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Yes, vi skapades av en anledning. The good news är att du inte behöver vänta 500 år - den anledningen är redan känd här och nu.

Just det. Mening skapas av en skapare. Det var vår Skapare som bestämt meningen med våra liv. Så att det finns yes! en objektiv mening. Den förklarades bl. a. redan i den "Stora tråden om meningen med livet".
Vilken är denna "kända anledning" och hur bevisar du den?

Kan du bevisa att en "skapare" (antar att du menar "gud") skapat oss och att den således ger oss en objektiv mening med livet? Trodde inte det va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in