Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-09, 02:21
  #1
Medlem
Jag som är ute och nostalgitrippar igen, kom helt oplanerat att tänka på ett seriealbum som jag hade som liten, som jag var oerhört fascinerad av, även om jag nog var för ung för att begripa det riktigt.

Jag var nog en 7-8år gammal så det vi hamnar i tidsperioden 1988-1989, men albumet kan ju ha varit äldre ändå, men det såg ganska nytt och fräsch ut då iaf.

Jag tror det kallas ett album, det var i samma format som t.ex ett Tintin-album, med samma glossy framsida och allt. Serierna var av blandad komisk karaktär, nästan lite likt MAD, men med vissa lättklädda och lite vuxnare delar. På framsidan stod det "DET HÄR ALBUMET GER DIG (ytterligare information om) AIDS". Det stod alltså "DET HÄR ALBUMET GER DIG" med stora bokstäver, sen ytterst små bokstäver "ytterligare information om" och sedan "AIDS" med mycket stora bokstäver, gul liksom "böldig" text om jag minns rätt. Framsidan var röd vill jag minnas.

(Det kan även ha stått "Den här tidningen" eller nåt annat, hittar inget när jag googlar på vilket som, men jag minns absolut att meningen med framsidan var att "DET HÄR ALBUMET GER DIG AIDS".

Pga min ringa ålder så tror jag att morsan slängde bort det, minns inte vart jag fick tag på det. Skulle vara kul att se om nån känner igen det eller har bättre google-skills än jag har :P
Citera
2009-06-09, 07:22
  #2
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Det var AIDS-numret (5/87) av tidningen Elixir.
Citera
2009-06-09, 08:26
  #3
Medlem
....

jag skulle kunna ha den där tidningen, men det är många gamla kartonger att leta igenom...
Citera
2009-06-09, 08:46
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det var AIDS-numret (5/87) av tidningen Elixir.
Ah, gamla härliga tidningar!
Har massor gamla nr av Elixir, Pox, Epix m fl liggandes i gömmorna, så det var bra att bli påmind så jag kan rädda dem...de ligger inte direkt optimalt just nu...
Citera
2009-06-09, 09:44
  #5
Medlem
Mats-Everts avatar
Ahhh, har precis varit hemma och hämtat hela samlingen med Horsts tidningar/album från 80-talet till lägenheten.. Tyvärr har man ju förläst sig på dessa och försöker hitta de nr som saknas i samlingen.

Det nr av Elixir som TS och Pojken med guldbyxorna nämner har jag dock. Hiskeligt roligt, inte minst p.g.a. Joakim Lindengren men också pga de s.k. falska upplysningsannonserna som fanns i tidningen

Elixir var f.ö. en störtrolig tidning och när man samtidigt har Brök! så får man ju en helkväll. Långt före Pyton och MegaPyton.
__________________
Senast redigerad av Mats-Evert 2009-06-09 kl. 09:48.
Citera
2009-06-09, 10:04
  #6
Avstängd
stroguss avatar
Var det inte i Elixir det följde med en falsk hundralapp som vissa faktiskt lyckades handla för? Jag minns att det blev rabalder och kanske indragning av numret....
Citera
2009-06-09, 14:36
  #7
Medlem
Tack för alla lysande svar!

Hoppas nån kan scanna den och lägga upp nånstans, den är ju absolut lysande. Hittade den på Epix för 175kr... men vaffan
Citera
2009-06-09, 22:33
  #8
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ethrax
Tack för alla lysande svar!

Hoppas nån kan scanna den och lägga upp nånstans, den är ju absolut lysande. Hittade den på Epix för 175kr... men vaffan

Du bör ganska lätt kunna hitta den för en billig penning på någon affär för begagnade serietidningar. Här finns i alla fall ett av de bästa inslagen i aidsnumret, Magnus Knutssons och Åke Forsmarks 19:an.
Citera
2009-06-10, 09:38
  #9
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Här finns i alla fall ett av de bästa inslagen i aidsnumret, Magnus Knutssons och Åke Forsmarks 19:an.
En av de mest briljanta serieparodier som har gjorts i det här landet imho.
Citera
2009-06-10, 10:24
  #10
Medlem
Mats-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenius
En av de mest briljanta serieparodier som har gjorts i det här landet imho.
Den är oförglömlig! "Ja Herreys!"
Citera
2009-06-10, 18:39
  #11
Medlem
raskenss avatar
Tror faktiskt jag har det nummret. Men orkar nog inte scanna in det. Du får köpa det i stället. Dessutom är det mycket roligare att bläddra i en riktig tidning. Ska kolla efter om jag hittar igen det.

Jopp hade det, Synen på AIDs var lite annorlunda mot för i dag.
__________________
Senast redigerad av raskens 2009-06-10 kl. 18:42.
Citera
2009-06-11, 20:47
  #12
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strogus
Var det inte i Elixir det följde med en falsk hundralapp som vissa faktiskt lyckades handla för? Jag minns att det blev rabalder och kanske indragning av numret....

Vet iaf att det kom en falsk tusing i en tidning som delades ut gratis, enjoy eller nåt hette den. Det var i början av 90talet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback