2009-06-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ungdomshem är i Sverige en vårdform med Statens institutionsstyrelse (SiS) som huvudman. Ungdomar kan placeras på ungdomshem med stöd av Lagen om vård av unga (LVU) eller Lagen om sluten ungdomsvård (LSU). Av de 20 000 barn som årligen placeras av socialtjänsten enligt LVU, placeras omkring 1 000 inom ett ungdomshem. En placering på ett ungdomshem med stöd av LVU är en tvångsåtgärd till följd av sociala problem, men är inte ett straff. En placering med stöd av LSU är däremot ett alternativ till fängelsestraff för unga förbrytare mellan 15 och 17 år. Som längst kan en ungdom bli dömd till 4 år, medan den kortaste strafftiden är 14 dagar.

Ok. och frågan du svarade på var?
Citera
2009-06-24, 23:28
Medlem
HolySimons avatar
Det betyder alltså att T*m erkänt allt(?) Ett ungdomshem, även om det är en sluten anstalt, läcker rejält. Han kommer kunna ringa polare under besökstid. Att smuggla med en telefon är inga problem.

T**e däremot kan de inte fått allt ur eftersom de anser att hon kan försvåra utredningen om hon släpps ut från häktet.(?)
Citera
2009-06-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolySimon
Det betyder alltså att T*m erkänt allt(?) Ett ungdomshem, även om det är en sluten anstalt, läcker rejält. Han kommer kunna ringa polare under besökstid. Att smuggla med en telefon är inga problem.

T**e däremot kan de inte fått allt ur eftersom de anser att hon kan försvåra utredningen om hon släpps ut från häktet.(?)

Hon är på rättspsyk i Huddinge men kommer att flyttas till ett ungdomshem så snart som är möjligt som det verkar:

Citat:
Flickan omhäktades eftersom det anses föreligga risk att utredningen påverkas om hon är på fri fot. Hon befinner sig fortfarande på rättspsykiatriska kliniken i Huddinge.
-Där har man lite mer personella resurser än på häktet så på så sätt är det väl något bättre, säger flickans advokat Jan Karlsson.

Citat:
Kammaråklagare Karolina Lindekrantz har för avsikt att få till samma lösning för flickan som för pojken inom kort.
Citera
2009-06-24, 23:42
Bannlyst
Vilket sjujädrans straff grabbhalvan fick/kommer få!
Citera
2009-06-25, 00:25
Medlem
BlotGoths avatar
anser att man borde införa så att ungdomar över 15 som begår vissa typer av brott (som detta tex) kan dömmas som vuxna.

dom här två borde dömmas på livstid o aldrig få komma ut igen. Totalt genomonda människor som dessa borde inte få vara ute i samhället.

De enda posetiva man kan se med att dom inte får så långt straff är väl att ingen kommer glömma dem, vem kommer vilja ha med dem att göra i de här samhället? skulle jag vara i chefspotion så skulle jag aldrig anställa dem, o de kommer ju få leva med de här i resten av sitt liv.
Fast är man kapabel till det här i den åldern så kanske man inte tänker så, vem vet de kanske sitter inne igen om några år...

antar att detta är säkert offtopic o jag bryter säkert mot massa regler, men jag tycker bara att de svenska straffsystemet ofta är otroligt konstigt.
O jag tycker det är sjukt hela den här historien
Citera
2009-06-25, 02:07
Medlem
lås in fanskapet
Citera
2009-06-25, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Ok. och frågan du svarade på var?

Vad det innebär att sitta på Ungdomshem!

Ungdomar kan placeras på ungdomshem med stöd av Lagen om vård av unga (LVU) eller Lagen om sluten ungdomsvård (LSU). Av de 20 000 barn som årligen placeras av socialtjänsten enligt LVU, placeras omkring 1 000 inom ett ungdomshem. En placering på ett ungdomshem med stöd av LVU är en tvångsåtgärd till följd av sociala problem, men är inte ett straff. En placering med stöd av LSU är däremot ett alternativ till fängelsestraff för unga förbrytare mellan 15 och 17 år. Som längst kan en ungdom bli dömd till 4 år, medan den kortaste strafftiden är 14 dagar.

Vi vuxna har ibland svårt med starka känslouttryck hos barn, och det blir barnen som blir lidnade för vår egen bristande förmåga. Vi försöker dämpa, tysta och anpassa barnen till en form och mall som vi själva klarar av – vilket tyvärr ofta innebär att vi skapar barn som tystar sitt inre och blir överanpassade till sin omgivning och dess krav och förväntningar.

Och vad ville du ha svar på?
Senast redigerad av 2006 2009-06-25 kl. 09:30.
Citera
2009-06-25, 10:57
Medlem
bosshogs avatar
Risken för att du skulle komma i någon slags "chefspotion" får nog ses som obefintlig.

"De enda posetiva man kan se med att dom inte får så långt straff är väl att ingen kommer glömma dem, vem kommer vilja ha med dem att göra i de här samhället? skulle jag vara i chefspotion så skulle jag aldrig anställa dem, o de kommer ju få leva med de här i resten av sitt liv.
Fast är man kapabel till det här i den åldern så kanske man inte tänker så, vem vet de kanske sitter inne igen om några år..."
Citera
2009-06-25, 13:07
Medlem
pongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosshog
Risken för att du skulle komma i någon slags "chefspotion" får nog ses som obefintlig.

"De enda posetiva man kan se med att dom inte får så långt straff är väl att ingen kommer glömma dem, vem kommer vilja ha med dem att göra i de här samhället? skulle jag vara i chefspotion så skulle jag aldrig anställa dem, o de kommer ju få leva med de här i resten av sitt liv.
Fast är man kapabel till det här i den åldern så kanske man inte tänker så, vem vet de kanske sitter inne igen om några år..."

Risken är nog obefintlig för dig med, att du skulle nå en chefsposition. Som du stavar.
Citera
2009-06-25, 13:11
Medlem
Ytterligare ett bevis på hur ungdomar hanterar verkligheten:

Två flickor i 15-årsåldern körde runt på en moped och jagade en katt i värmlandska Hagfors under natten till torsdagen. Ett vittne såg sedan hur de med avsikt körde ihjäl katten rapporterar lokala medier.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3117363.svd
Citera
2009-06-25, 13:11
Medlem
lucifer579xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pongo
Risken är nog obefintlig för dig med, att du skulle nå en chefsposition. Som du stavar.

Vet inte om han har påstått det heller?
Citera
2009-06-25, 13:14
Medlem
pongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifer579x
Vet inte om han har påstått det heller?

F-låt för OT inlägget, skall inte göra det mer.

F-låt, jag läste om och såg att han kopierat texten... f-låt
Senast redigerad av pongo 2009-06-25 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in