2009-06-20, 09:06
Medlem
Camisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
det var inte ett rykte utan en spekulativ TANKE som någon här på fb hade
ifall hon var det (eller rent om T+T trodde hon var det)
det var en ren "What if" fundering

jag vill inte spekulera i detta, för det vore osmakligt, men det skulle ytterligare förklara parets uppsåt att döda

En hemsk tanke slog mig.Tänk om TV & TL fortsätter umgås efter allt detta är klart,och dom får barn tillsammans?? Fy fasen..
Citera
2009-06-20, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av internetkungen
Synd att bilden inte är verklig:

[url]http://www.im..... (Tove Lind hittat död)

Om du ska försöka efterlikna en tidning är det nog bra om du lägger analfabetismen och dyslexin åt sidan först pappskalle.
Citera
2009-06-20, 09:22
Medlem
Camisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
Om du ska försöka efterlikna en tidning är det nog bra om du lägger analfabetismen och dyslexin åt sidan först pappskalle.

Vad är felstavat där?
Citera
2009-06-20, 09:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camiso
Vad är felstavat där?
Bland annat detta:
I den omgivande texten saknas å, ä och ö på mer än 10 ställen.
Vad är svenkar?
"Tagit självmord" har redan kommenterats.
Citera
2009-06-20, 10:42
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt

Tja, jag vill ju bestämt mena att undermålig meningsbyggnad, felstavning och rent av felaktiga termer är boulevardpressens kännetecken, och polishögskolan verkar liksom JH ha avskaffat kravet på kunskaper i svenska varför ett uttalande från polisen vidaregivet i Aftonbladet mycket väl kunnat se sådan ut.

Med detta sagt kan jag hålla med om att det var en högst osmaklig form för "humor", men det är ju smaksdommaren i mig som skriker...hör den ens hemma på FB ?
Citera
2009-06-20, 11:17
Medlem
Fortis et libers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Tja, jag vill ju bestämt mena att undermålig meningsbyggnad, felstavning och rent av felaktiga termer är boulevardpressens kännetecken, och polishögskolan verkar liksom JH ha avskaffat kravet på kunskaper i svenska varför ett uttalande från polisen vidaregivet i Aftonbladet mycket väl kunnat se sådan ut.

Med detta sagt kan jag hålla med om att det var en högst osmaklig form för "humor", men det är ju smaksdommaren i mig som skriker...hör den ens hemma på FB ?

Domare, ett "m".
Citera
2009-06-20, 11:54
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men vad är rätt och vad är fel?
Är det rätt att jag kan mörda dig och få sitta av straffet i maximalt 4 år? Maximalt! Det kanske inte ens blir det.

Tänk att mamman och pappan och vänner till den mördade flickan lika gärna kan möta båda de två mördarna hand i hand i en matkö efter bara några år.
HUR FAN KAN DET VARA RÄTT?

Jag är ledsen att säga det men du har ingen rättvisa i Sverige. Du får skapa den själv.

Det jag menar är, kan två människor verkligen bli så off i skallen utan att ansvariga (föräldrar) tar tag i det. Vad är deras anledning till att de inte uppmärksammat hur de båda barnen måste ha mått. Men det är ingen som agerat på någonting. Jag tror inte att de inte har funnits några tecken från någon av dem.
Det är väl som vanligt, föräldrar skiter i barnen och har ingen koll på vad de gör. Det värsta är att det börjar bli accepterat att det är så.
Straffsatserna kan diskuteras fram och tillbaka. Det finns olika åsikter om hur lämpligt och rättvist dagens system är.
Jag skulle definitivt tycka att fyra år vore för lite om en anhörig till mig blev mördad. Samtidigt stämmer det nog som det sägs - fyra år för en ungdom är betydligt längre tid än vad fyra år är för en t.ex 50-åring. Alltså att det upplevs som längre.

Våld föder våld. Ska man hålla på och hämnas så blir fler skadade eller dödade. Till vilken nytta?
Du tog upp att en syster till någon av förövarna borde få plikta med sitt liv, som en hämnd. Då ber jag dig tänka efter och svara på frågan: vad har denna syster gjort för ont?

Vad beträffar föräldrarnas roll och ansvar; i just detta fall har väl varken du eller jag någon som helst aning om hur de har varit som föräldrar?
I och för sig håller jag med dig om att det finns föräldrar som är likgiltiga och nonchalanta, och att deras barn driver runt och ställer till förtret för sin omgivning. Det finns föräldrar som verkligen borde skärpa sig och börja ta hand om och bry sig om sina barn.

I just detta fall - och nu spekulerar jag - har jag inte fått det intrycket. Snarare tvärtom. Båda ungdomarna förefaller komma från socialt sett bra hemförhållanden.
Faktum är att jag fattar inte hur detta kunde hända. Det ska bli intressant att få veta mer när utredningen är klar. Kanske får vi inte veta alla detaljer kring förövarnas hemförhållanden, uppfostran och uppväxt, men jag hoppas det. Inte för att jag vill snaska i det, utan för att jag är väldigt intresserad av hur detta kunde hända.
Citera
2009-06-20, 12:07
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Jag är ledsen att säga det men du har ingen rättvisa i Sverige. Du får skapa den själv.

Hur är du funtad egentligen?

Påstår du att DU skulle skapa rättvisa genom att döda någon som är anhörig till de som mördade din tjej eller liknande? Skulle det hjälpa DIG och DIN familj att slippa se mördarna i matbutiken bara 4 år senare? Skulle det få DIG att känna rättvisa? Skulle DU må bättre av att hämnas en helt oskyldig människa?

Ta dig en tankeställare. Om du svarar ja på mer än en av ovanstående frågor så är du inte bättre funtad än en mördare.

Kom inte och lek efterklok och hävda att det är föräldrarnas fel. Du pratade ju om att döda dess syster?!?! ENBART i syfte av hämnd. Hur ska en syster kunna påverka så att sin bror inte blir en mördare? Du pratar dessutom utifrån en hypotes om att de inblandade ska ha mått dåligt och ha haft en dålig uppväxt och dessutom ha visat detta. Det får vara din hypotes.. sprid inte den vidare.
Senast redigerad av NBG 2009-06-20 kl. 12:10.
Citera
2009-06-20, 12:18
Medlem
lucifer579xs avatar
Citat:
Men vad är rätt och vad är fel?
Är det rätt att jag kan mörda dig och få sitta av straffet i maximalt 4 år? Maximalt! Det kanske inte ens blir det.

Tänk att mamman och pappan och vänner till den mördade flickan lika gärna kan möta båda de två mördarna hand i hand i en matkö efter bara några år.
HUR FAN KAN DET VARA RÄTT?

Det jag menar är, kan två människor verkligen bli så off i skallen utan att ansvariga (föräldrar) tar tag i det. Vad är deras anledning till att de inte uppmärksammat hur de båda barnen måste ha mått. Men det är ingen som agerat på någonting. Jag tror inte att de inte har funnits några tecken från någon av dem.
Det är väl som vanligt, föräldrar skiter i barnen och har ingen koll på vad de gör. Det värsta är att det börjar bli accepterat att det är så.

Edit: Klaga inte om jag har felstavningar/grammatiska fel. Shit happens och nej, jag har inte MVG i svenska heller.

Som andra skrivit så instämmer även jag att du är ute och cyklar.

Det finns många exempel på barn/vuxna som har suttit inne för både det ena och det andra som de orsakat samhället osv. Där de har en uppväxt som är precis lika normal som en som sköter livet perfekt. Jag själv känner ett sådant exempel.

Lika väl som det kan komma bra människor ur folk med Dålig uppväxt, så kan det även komma dåliga människor ur folk med Bra uppväxt.

Sedan det där med att du vill straffa andra i mördarens familj är ju bara skrattretande enligt mig, det är väl inte de som har begått mordet? Den som ska straffas är de(n) som är inblandad(e) i händelsen (vilken händelse som helst) och ingen annan. Det tycker jag är ganska logiskt.
Citera
2009-06-20, 12:57
Bannlyst
Sverige kanske borde lära sig ett o annat om straff:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.16...d-till-livstid

Citera
2009-06-20, 13:49
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
Sverige kanske borde lära sig ett o annat om straff:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.16...d-till-livstid

Ja, det var ju mer som man vill ha det.

till er andra
Jag snackar inte om hur långt straffet känns för en tjej eller kille beroende av hennes ålder. Jag snackar om rättvisa för den drabbade familjen. De som varje dag resten av sina liv måste leva med sorg. Det för att två personer planerade att begå mord och sedan utförde det. Jag jämförde med hur omvärlden och sverige ser på straff och över tid.
Den utvecklingen slutade med ett maxstraff på fyra år. Som inte ens är ett straff. Men de där fyra åren är också det maximala, vem säger att det kommer att bli fyra år. Det kanske bara blir 1 år.
Jag fattar inte hur man kan se rättvisa i det!? Jag gör det absolut inte.

De två mördarna kan lika gärna stå 100 meter från offrets familj på nyårsnatten 2010 med bubbel i glasen och fira nyår och sina liv.
Det är Sverige och det är sjukt.

Jag känner en (1) person där jag tycker att föräldrarna har tagit ansvar för sina barn. Resten av fallen så skulle de flesta säga att de fått bra hemförhållanden. Men föräldrarna vet inte ett skit om vad deras barn gör. De ägnar inte tillräckligt med tid åt sina barn. Aktiviteter och liknande.

Bortförklaringar är jag också trött på. Det är så slentrianmässigt att folk inte ser hur de missunnar barnen. Har inte tid, måste jobba, pappa-mamma bråkar, barnen vill ju inte ändå osv osv...

Visst, det är jobbigt att leva, man skall arbeta och vara social. Man skall få allt att gå ihop. Men är det så vi vill ha det så får vi också räkna med att barn kommer göra som de vill.
Därmed så undrar jag vad var föräldrarnas ursäkt?

Lås in mördarna i minst 20 år... MINST!!!
Citera
2009-06-20, 14:25
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Jag snackar om rättvisa för den drabbade familjen. De som varje dag resten av sina liv måste leva med sorg. Det för att två personer planerade att begå mord och sedan utförde det.

Jaså det gör du säger du? Ska jag påminna dig?

Citat:
Om någon skulle döda min tjej och inte få mer än 4 år så hoppas jag att jag är man nog att ta livet av mördaren och hans familj.
Ätten skall bort helt enkelt. De(??????????????????????) har förverkat sin mening med att få stanna på vår jord.
Har inte mördaren någon syster eller så som kan betala familjens skuld med sitt liv?

Vet du inte vad du själv skriver? Försök inte bortförklara dig. Du är inte bättre än en mördare är om man ska utgå ifrån att du menar det du skriver. Du snackar om rättvisa.. vad är det för jävla rättvisa du pratar om? Att straffskalorna i Sverige är låga är ingen nyhet.. Men jag menar, läs det du skrev en gång till.

Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in