2009-06-20, 14:36
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Ja, det var ju mer som man vill ha det.

till er andra
Jag snackar inte om hur långt straffet känns för en tjej eller kille beroende av hennes ålder. Jag snackar om rättvisa för den drabbade familjen. De som varje dag resten av sina liv måste leva med sorg. Det för att två personer planerade att begå mord och sedan utförde det. Jag jämförde med hur omvärlden och sverige ser på straff och över tid.
Den utvecklingen slutade med ett maxstraff på fyra år. Som inte ens är ett straff. Men de där fyra åren är också det maximala, vem säger att det kommer att bli fyra år. Det kanske bara blir 1 år.
Jag fattar inte hur man kan se rättvisa i det!? Jag gör det absolut inte.

De två mördarna kan lika gärna stå 100 meter från offrets familj på nyårsnatten 2010 med bubbel i glasen och fira nyår och sina liv.
Det är Sverige och det är sjukt.

Jag känner en (1) person där jag tycker att föräldrarna har tagit ansvar för sina barn. Resten av fallen så skulle de flesta säga att de fått bra hemförhållanden. Men föräldrarna vet inte ett skit om vad deras barn gör. De ägnar inte tillräckligt med tid åt sina barn. Aktiviteter och liknande.

Bortförklaringar är jag också trött på. Det är så slentrianmässigt att folk inte ser hur de missunnar barnen. Har inte tid, måste jobba, pappa-mamma bråkar, barnen vill ju inte ändå osv osv...

Visst, det är jobbigt att leva, man skall arbeta och vara social. Man skall få allt att gå ihop. Men är det så vi vill ha det så får vi också räkna med att barn kommer göra som de vill.
Därmed så undrar jag vad var föräldrarnas ursäkt?

Lås in mördarna i minst 20 år... MINST!!!
Men hur får du inte det där med att döda förövarens ev. syster i ditt resonemang?
Citera
2009-06-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
https://www.flashback.org/showpost....postcount=2383

Där säger man att TV och TL sågs komma ut ur skogen tillsammans, om hon var närvarande vid mordet eller om uppgiften stämmer till 100% är svårt att säga.

Stämmer Expressens uppgifter eller inte? Var TL närvarande på mordplatsen?
Citera
2009-06-20, 14:56
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NBG
Jaså det gör du säger du? Ska jag påminna dig?

Vet du inte vad du själv skriver? Försök inte bortförklara dig. Du är inte bättre än en mördare är om man ska utgå ifrån att du menar det du skriver. Du snackar om rättvisa.. vad är det för jävla rättvisa du pratar om? Att straffskalorna i Sverige är låga är ingen nyhet.. Men jag menar, läs det du skrev en gång till.

Idiot.

men herregud... klipp ut meningar ur sin betydelse och tolka det som diskuterars istället... för det frammåt...
max 4 år för två personer att planlägga ett mord och utföra det. Hur gick det till på 1200 talet, hur går det till i andra länder. Vad händer med Sverige när man idag 2009 kan mörda en person, erkänna det och inte ens få fängelsestraff? Är inte de vuxna (föräldrarna) ansvariga för detta verkligen? Det är i alla fall de vuxna som nu efter detta har hänt säger att det är okej att göra det också. Du får ju inget straff. Det är ju bara att mörda på för att sen gå i samtal några år. hatar man någon tillräckligt mycket så är det inget dyrt pris att betala.
Det är så sjukt och jag har själv en närståend som blivit mördad och det blev sjukan som straff. Fick höra att där kommer mördaren sitta i många år. Vips så vart mördaren friskförklarad och helt plötsligt ute öga mot öga i en kiosk med offrets änkefru. Som sedan dess återupprepade gånger försökt ta sitt liv. Hon vill inte leva med vetskapen om att mördaren går och flinar åt henne på hennes gator. Det var vad han gjort mot henne.
Sverige är sjukt!
Senast redigerad av nedboy 2009-06-20 kl. 15:02.
Citera
2009-06-20, 15:01
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NBG
Jaså det gör du säger du? Ska jag påminna dig?

Vet du inte vad du själv skriver? Försök inte bortförklara dig. Du är inte bättre än en mördare är om man ska utgå ifrån att du menar det du skriver. Du snackar om rättvisa.. vad är det för jävla rättvisa du pratar om? Att straffskalorna i Sverige är låga är ingen nyhet.. Men jag menar, läs det du skrev en gång till.

Idiot.

Jag kan hålla med Nedboy om att straffen i Sverige är för låga, om inte annat så används straffskalorna felaktigt, enligt min mening alldeles för lågt. Man kan gott höja rejält i domarna. Det måste kosta att begå kriminella handlingar. Sen om dom får en adekvat hjälp och vård så att dom kommer till rätta med sina problem är ju inte fel.

Men som vanligt så smiter samhället undan sitt ansvar gentemot offer och GM pga ekonomiska skäl. I bägge ändarna, Man är ovillig att satsa på ungdomarna så att dom kan få en bra fritid, eller hjälp i hemmet mm. Sen när notan kommer i andra ändan så är man lika ovillig där att satsa pengar. Det sista här var lite OT. Men tyckte att jag ville ventilera det i alla fall.

Det sista som du highlightat var nog en ren känsloreaktion från Nedboy,s sida. Och känslor är inte alltid så förnuftiga. Att starta vendettor är en mindre lyckad väg att gå då det löser inte några problem, tvärtom det skapar problem. Betydligt större än från början.

Men just detta att samhället tar en större hänsyn till ekonomin än till just människors behov och reaktioner skapar sådana här reaktioner. SD,s framgångar kan ställas i ljuset av detta. Folk känner att samhället sviker och då kommer en reaktion på problemet. Bättre att ta tag i problemen än att stoppa huvudet i sanden. Därav Nedboy,s inlägg. Han vill göra något åt saken, han är frustrerad. Va man skall göra åt saken, ja det är upp till var och en att avgöra naturligtvis.

M.V.H.
jamsson.
Senast redigerad av jamsson 2009-06-20 kl. 15:04.
Citera
2009-06-20, 15:23
Medlem
Xyzzys avatar
Citat:
...
Sverige är sjukt!
+1
PK-vänstern ska vårda mördare, vilka vårdar de anhöriga?
Citera
2009-06-20, 15:26
Medlem
NBGs avatar
Citat:

Vad menar du med att klippa ut meningar? De stod i sin exakta följd och vad är det som går att misstolkas i de tycker du? Du skrev ganska tydligt vad DU anser är rättvisa. Och fortfarande pratar du om föräldrarnas ansvar men ändå drar du in en syster i frågan? Var är logiken och den röda tråden? Vad menar du att föräldrarna skulle kunna göra annorlunda? Kommer du själv inte ihåg hur det var att vara ung tonåring? Jag lät mina föräldrar veta så lite som möjligt om mitt liv.

Nu är straffen låga i Sverige, så enkelt är det. Att låta det gå ut över någon annan är helt fel och jag förstår inte hur du fortfarande inte kan erkänna det själv.

Du säger att du känner någon som har blivit mördad, men du känner antagligen inte mördaren? I detta fall känner alla alla, eller åtminstone vet vem alla är. Som tur är så får man lite perspektiv på saken då, istället för att "resonera" som du gör. Om man nu ens kan kalla det för ett resonemang.
Senast redigerad av NBG 2009-06-20 kl. 15:29.
Citera
2009-06-20, 16:21
Medlem
Xyzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Jo, jag stavar fel ibland, några års boende i .dk hjälper heller inte på det då dubbelteckning är vitt annorlunda här... jag stavar nu ofta "till" med ett T, "snacka" med två K istället för CK osv. Hursomhelst, det är nu ingen ursäkt för att stava fel, och lite röd om öronen blir jag ju när jag just gnällt på andras oförmåga - till mitt försvar skall det möjligen tillföras att jag inte är journalist och därför inte har som yrke att korrekt vidarebefordra informationer.
(Just "domare" är väl i övrigt ett av de klassika exemplen på var vi ofta stavar fel ?)

Hur som helst, jag ger mig själv några av dom här:
Tack för att du tillförde tråden detta fascinerende inlägg om dina stavningsproblem!
Det känns relevant, liksom...
Senast redigerad av Xyzzy 2009-06-20 kl. 16:24.
Citera
2009-06-20, 18:04
Medlem
YONIs avatar
För mig blir tragedin ännu mera sorglig då alla tre är barn. Gärningsmännen likaså offret.

Hur straffar vi barn som har ihjäl ett annat barn?

http://www.expressen.se/kultur/1.1611456/fodda-onda
Citera
2009-06-20, 18:15
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
För mig blir tragedin ännu mera sorglig då alla tre är barn. Gärningsmännen likaså offret.

Ja, det är en mycket svår fråga. Hur straffar vi barn?
Och hur gör vi för att det inte ska hända igen?

Ur artikeln som du länkar till:

Citat:
Mary Bell var bara elva år när hon dödade två små pojkar. Den engelska pressen förfasade sig och frossade i beskrivningar av Mary Bell som ”demonisk” och ”besatt av Satan”. Gitta Sereny kartlade hennes liv genom att ta del av dokument från sociala myndigheter och från rättegången och intervjua grannar, skolpersonal och släktingar. I de båda böckerna Mary Bell och Ohörda rop framträder bilden av ett övergivet och misshandlat barn, ett barn vars mor försökt ta livet av henne vid flera tillfällen, en liten flicka som tvingats till sex med mammans ständigt skiftande pojkvänner.

Här, i fallet med Mary Bell, kan man ju på sätt och vis förstå varför hon gjorde som hon gjorde. Hon hade en gräslig uppväxt, och då är det inte så lätt att själv förstå vad som är rätt och vad som är fel.

Så verkar det inte vara i fallet med mordet på TJR. Åtminstone har det inte framkommit något sådant, snarare motsatsen. Så hur hade detta kunnat förhindras?
Citera
2009-06-20, 18:17
Medlem
Citat:

Såhär kanske:

http://www.inthenews.co.uk/news/crime/teenage-boy-sentenced-life-in-prison-xbox-murder-$1271174.htm
Citera
2009-06-20, 18:39
Medlem
Camisos avatar
Citat:

"Barn" dödar inte barn..Dom här är inga barn,dom är två psykstörda lowlifecreatures!
Citera
2009-06-20, 19:43
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Huvudfallet i artikeln, skolmassakern utförd av en ond 'Kevin' - jag hittar ingenting på Google! Är Eva Khatchadourian och andra bara fullständiga fiktioner?

Samtidigt hittar man många journalistiska sammanhang, men de återgår alltid på boken...som alltså är fiktiv?

Om det är en ren fiktion så har då personen diskuterats med största allvar i pressen i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in