Har skickat följande uppdatering/komplettering till Squalo men tänkte att det kanske var lika bra att posta den här också, eftersom tråden hela tiden spammas av frågor om blogglänkar och bilder etc. Säg gärna till om jag missat (alt. missuppfattat) något. Börjar bli lite trött nu.
TJR ska strax före midnatt få skjuts hem av en väns föräldrar men bestämmer sig för att gå in i skogen och kissa innan. Hon försvinner och då hennes vänner efter ett tag blir oroliga ringer de henne och ropar efter henne. Kl. 23.37 får de ett sms-svar "Jag kommer strax" och därefter hörs inget mer från TJR. Då hon inte dyker upp börjar hennes vänner leta efter henne och enl. rykten hittas hon ca. 1 timme efter att hon försvunnit, liggandes på marken i en skogsdunge. Hon hittas av sin on/off-pojkvän Gordon som tillsammans med sin vän lägger TJR i framstuga sidoläge (de känner ingen puls men tycker sig höra svaga andetag), ringer sin mamma (som i sin tur larmar ambulans) och möter sedan upp ambulansen. Hjärt-och-lungräddning görs på plats men TJR dödsförklaras när de anländer till sjukhuset. Polisen har bekräftat att hon hittats med märken på halsen (från hennes halsband) men då obduktionsrapporten ej släppts ännu (i skrivande stund dvs) har det inte fastställts av vilka skador TJR avled. Dock verkar teorin om att hon knuffats utför en brant alt. ett stup vara uteslutet, då hon hittades i en skogsdunge ca 200 m från festplatsen (kommer tyvärr ej ihåg vem det var men någon har bidragit med flera foton över festplatsen, och området, i tråden). Någon information om något tillhygge eller vapen använts har ej framkommit ännu. Dödsorsaken tros vara strypning (obduktion gjordes tis-ons).
Tim Vrågård aka. TV (finns ej på Facebook)
Bild på TV: http://i40.tinypic.com/10fc4mb.jpg
Har enl. Text-TV nu även erkänt sig sjyldig till dråp (enl. hans nya advokat Claes Borgström. Tidigare inlägg ang. detta: https://www.flashback.org/showpost.php?p=17128618&postcount=3186 )
TV begärdes under onsdags em häktad på på sannolika skäl (dvs. den högre misstankegraden) för mord. Han nekas vistelse på ungdomshem under häktningstiden och kommer därför att stanna i häktet i Västberga. Om ca. 2 veckor görs nya häktesförhandlingar. TV är sedan ca. 2 år tillsammans med Tove (TL), och enligt rykten är de även förlovade sedan ca. 6 mån tillbaka. Enligt uttalanden från vänner till honom har han varit en rel. lugn kille men har de senaste månaderna förändrats och blivit mer aggressiv (det har även spekulerats om steroider i tråden men detta har inte kunnat styrkas någonstans). I TV's blogg (www.timvragard.blogg.se - även den lösenordsskyddad) finns ca 1 år gamla inlägg som hintar om att TG kände sig underlägsen och "ovärdig" sin flickvän TL. Skall även enl. rykten har varit otrogen mot TL med TJR (osäkert dock vad definitionen av "otrogen" är.). Detta ska TL ha fått reda på och för ca. 1 månad sedan ska TL ha skällt ut TV (och slagit ut en tand på honom) inför andra i skolan. Om detta berodde på den beryktade otroheten eller inte låter jag vara osagt.
Mycket bra updatering, PappasPralin. Hoppas vi slipper alla upprepningar i tråden nu.
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
bara en liten kommentar/tilllägg, de heter ju som bekant medhjäp till dråp...
Man kan anstifta till dråp också.
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Det verkar vara överlagt så dråp är sannerligen uteslutet.
Som flera redan nämnt, så utesluter inte ett tidigare överläggande att man senare kan komma att dömas för dråp.
Citat:
Kan det inte vara så att Tim och Tove är två psykopter som ville känna på hur det kändes att döda någon? Dem verkar vara helt känslokalla.
De kan inte ens få den diagnosen, varken nu, eller om några år då de har åldern inne. Men, förutsatt att möjligheten för dem att få en sådan diagnos fanns, vad tycker du talar för att den?
Citat:
Jag tänker på Bjuv-mordet för en herrans massa år sen. Dessa(två bröder) agerade på ett liknande sätt. Dom var diagnoiserade med antisocial personlighetsstörning dvs. psykopati.
Antisocial personlighetsstörning är inte samma sak som psykopati. Eftersom du uppenbarligen inte vet vad du talar om så gör du nog bäst i att tiga.
Citat:
Planerar man att döda någon är det mord. Dråp är när ma gör något i hast och det är sällan dråparen menar att döda offret här verkardet som om dom var ute för att döda.
Ja, precis så enkelt är det. Väldigt konstigt att de krånglar till det så i lagboken.
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
ADHD och MVG i alla ämnen? Då är hon ett unikum.
Varför skulle hon vara det, då?
Citat:
Ursprungligen postat av snippster
Eftersom den här tråden är gigantisk har jag inte orkat kolla igenom så det är möjligt att det här redan varit på tapeten, i alla fall måste jag bara få sagt att FYFAAN å behöva dö i ett svartsjukedrama som handlar om den där Tim. Killen ser ju ut som en riktig jävla tönt och är dessutom sjukt ful. Fy helvete vilket jävla slöseri på söta tjejer!
Varför är det så många som reagerar på det faktum att hon tros ha bragts om livet som en konsekvens utav ett svartsjukedrama? Svartsjuka är ett ut utav de vanligaste motiven vid mord/dråp.
Citat:
Ursprungligen postat av stingen
Vet man att sms:kontakterna har varit innan mordet?
Det kan ju vara så att dom "bara" har haft kontakt angående detta åmne efter mordet (dådet)......
Nej, polisen har fått tag i alla SMS, men detta helt utan att ta reda på när de skickats.
Citat:
Ursprungligen postat av Pälsbruno
Va hände med yxan man hörde om i början av utredningen
Jag har läst alla sidor i tråden, och inte sett någon annan nämna något om en yxa innan ditt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Säker? Enligt andra uppgifter i tråden skulle detta ha varit Toves mamma.
Jag tror att det mycket väl kan stämma, då Toves mamma inte var där på söndagen, åtminstone inte i vad jag återberättade.
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Näe, ja ifrågasatte hur han visste en del saker som han skrev, eftersom man bör känna personerna ifråga, vilket han erkände han inte gjorde,
Bör man känna personerna för att få uttala sig om vad som hänt dem? Vilket fullkomligt lysande uttalande, ingen kommer någonsin ha en anledning att engagera sig i journalistik, historia eller liknande igen. Du är inte dum du inte! Det som gör ditt uttalande än mer briljant, är det faktum att du själv uttalar dig om personer du inte känner. Som sagt, du är inte dum du inte.
Om du läst vad jag skrivit i stället för att ödsla tid på att bidra med absolut ingenting, så hade du sett att personen som berättade detta för mig är en person jag känner, och att det var hennes syster som själv sett vad jag återberättade.
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
En märklig detalj vad gäller Toves personlighet är att hon inte tycks dricka. Hon var nykter på mordkvällen och på "listan" som både hon och Tim lade ut på sina respektive bloggar, 2008, så kryssar hon i en del pinsamheter, men lämnar rutan om att ha varit full tom.
Weird...
(x) snott den här listan från någon
( ) gjort ändringar i listan
( ) varit full
(x) hånglat med någon av samma kön
(x) varit kär
(x) dumpat någon
(x) rökt en cigarett
(x) varit i knytnävsslagsmål
(x) rymt hemifrån
(x) haft känslor för någon som inte känt samma sak
( ) blivit arresterad
(x) hånglat med en främling
(x) bråkat med biträdande rektorn
(x) ljugit för en kompis
( ) varit kär i en lärare
(x) skolkat
( ) legat med en medarbetare
(x) sett någon död
( ) varit kär i en av mina internetkompisar
( ) smugit ut mitt i natten bara för att göra ngt du inte borde
(x) velat vara någon annan
( ) blivit anmäld till rektorn av *%'#"*^e*
(x) sett en del av dig själv brinna
(x) ätit indisk mat
(x) stannat uppe hela natten
( ) crowdsurfat under en konsert
( ) varit på sjukhus mer än 50 gånger innan du fyllt 6
(x) tagit smärtstillande
(x) älskar eller saknar någon just nu
(x) legat på rygg och sett molnen flyga förbi
(x) gjort en snöängel
( ) kysst en spegel
(x) byggt ett sandslott
( ) rullat i en vattenpöl med fjällräven på
( ) gjort nåt jävligt dumt bara för att du hade tråkigt
(x) hoppat i en lövhög
(x) gått på konsert
(x) fuskat när du spelat spel
(x) varit ensam
(x) somnat i skolan
( ) använt någon annans guldkort
(x) tittat på en solnedgång
( ) blivit utskälld av en läkare
( ) rört en orm
( ) sovit under stjärnorna
(x) blivit kittlad
( ) tappat mobilen i toan
(x) blivit missförstådd
( ) tagit hand om ett råddjur, en get, eller en hare
(x) gått mot rött
( ) blivit avstängd från skolan
( ) varit i en bilolycka
(x) haft kramp
(x) känt dig som en utstött
(x) ätit ett helt glasspaket på en natt
(x) hatat ditt utseende
(x) gråtit på tunnelbanan
(x) haft utegångsförbud
( ) haft sex utomhus
( ) varit vittne till ett brott
(x) ifrågasatt ditt liv
(x) varit besatt av något
(x) varit vilse
(x) känt som om du håller på att dö
(x) gråtit dig själv till sömns
(x) haft öroninflamation mer än 10 gånger
(x) sjungit karaoke
(x) gjort något med dig själv som du inte borde gjort
(x) haft sex i en ikeasäng
( ) haft sex i en ikeasäng på ett ikeavaruhus
(x) gjort allt som är i kryssat i listan
Enligt uppgifter från en utav personerna som befann sig på festen så drack Tove litet grand, och Tim ingenting alls.
Dessutom får vi ju inte glömma att värdelösa små liv på den där orten tydligen äter huvudvärkstabletter och dricker energidryck, för att de tror att de blir höga utav det. Inte helt omöjligt att de gjorde det i stället. Inte för att det hade gett dem så mycket mer än en placeboeffekt, men bara den effekten kan vara otroligt kraftig.
Jag kände inte diig. Men många av mina vänner gjorde det. Kan inte fatta att du är borta. Min bästis syrra var på festen. Det var hon som hittade diig. Hela skolan grät och sörjde nästan idag.
Hur kan man göra nåt sånt. När du gick på toa i skogen. Försvann du förevigt, kmr aldrig mer tillbaks. Rest in peace.
Vila i frid Therese Rojo, Du är saknad!!♥
sen om det är falskt eller sant är en annan sak.
Känns ju aningen osympatiskt att inte ens kunna hålla sig bort från fjortisspråket när man skriver ett "sorgebrev" till en avliden person.
Dessutom var det planerat, via sms. Tror inte hon "walked in on them"
Ah jo, just det. Den detaljen hade jag helt glömt bort.
Men på något sätt tror jag att TL är den drivande faktorn. Och TV bara gör så som han blir tillsagd. Han kanske inte alls tog TL's döda-TJR-ord på allvar? Sen när det väl då hände ... Så kanske han beslutade sig för att ta på sig skulden (vare han utfört dådet eller inte) för att bevisa för TL att han visst älskar henne..? Äh, jag vet inte.. Det är så luddigt och konstigt detta. Vi vet säkert mer imorgon.
Vad betyder förresten att häktningen ska omprövas om 2 veckor? Kan man ändra beslutet hur man häktar dem? Gäller det bara för detta fall eller är det obligatorisk i alla de andra fall?