2009-06-07, 00:57
Medlem
Arbetarbroders avatar
Kan vi ha en sån? En valvaka här på Flashback där vi följer Europavalet?
Det är det magiska datumet nu, den 7 juni och om några timmar öppnar val-lokalerna.
Kommer vi kunna få reda på valresultatet redan ikväll som det är med Riksdagsvalet? Om det är så är en sån här tråd perfekt. Här kan vi följa hur de går i ett val där utgångpunkten är mer oviss än till Riksdagsvalet.

Mina personliga huvudfrågor inför en valvaka är:
*Kommer Piratpartiet in? Gör de ett succéval som det pratats om?
*Kommer Sverigedemokraterna in? Jag tror de gör ett dåligt val faktiskt. Och detta är ett viktigt val för SD. Hade de gjort ett bra val här hade folk fått upp ögonen på att folk röstar på dem och de hade gynnat dem i Riksdagsvalet nästa år.
*Hur går de för de stora drakarna Socialdemokraterna och Moderaterna?
*Ett parti floppar alltid, vilket blir det i år? Kristdemokraterna? Kanske Centerpartiet? Detta är riktigt intressant.
*Junilistans tid kommer avslutas ikväll, sanna mina ord.

Nått mer som är extra intressant att följa i en valvaka framåt kvällen?

Så om det funkar så följer vi Valvakan till Europavalet 2009 här tillsammans. SVT och TV4 sänder nog och tillsammans kan vi ta in de viktiga faktan tillsammans här i vår egna valvaka. Även hur det går i andra europeiska länders val påverkar ju också oss i Sverige till viss del. Så vi kan söka av all fakta och ha det här i våran egna valvaka á la Flashback!
Citera
2009-06-07, 00:59
Medlem
Damacys avatar
Junilistan får inget mandat, på floppen tror jag att KD ligger "bra" till.
Citera
2009-06-07, 01:17
Medlem
Behovstyrds avatar
Bra idé

Jag är också rätt intresserad av hur det kommer gå för de olika grupperingarna i EU. Får se om det blir fler länder som tar efter Hollands sätt att rösta.
Citera
2009-06-07, 04:19
Medlem
moderatswings avatar
Sverigedemokraterna kommer göra ett dåligt EU-val.
Väljarna satsar på dem i riksdagsvalet nästa år istället.

Man får se det fina i att väljarna åtminstone börjar skilja på politiken i Sverige och EU-politik.
Citera
2009-06-07, 05:34
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Trevligt initiativ!
Jag ska följa tråden, och kommer såklart sitta och hänga i chatten under kvällen..

Predicitions;

PP in, 4 mandat..
JL, fetbort..
SD, kommer inte med bland dom stora pojkarna..
Citera
2009-06-07, 10:18
Moderator
Strix m/94s avatar
En...

...valvaka är väl kul. Det hade vi ju 2006. Nu tror jag väl att hettan blir rätt låg, men likafullt är det intressant som politisk fingervisning. Jag är med.
Citera
2009-06-07, 10:23
Medlem
Poeten-Skes avatar
Råder er att sitta i chatten och vänta in valet. Jag är optimistisk om SD, ett mandat är möjligt.
Citera
2009-06-07, 11:06
Medlem
Jag tror att Piratpartiet kommer in med kanske 4-8%. KD och Centern kommer förhoppningsvis åka ut. Moderaterna och sossarna får lite mindre röster än förra EU-valet. MP, FP och V får nog mer röster. SD, FI & JL kommer nog inte komma in.
Det är vad jag tror kommer hända.
Citera
2009-06-07, 11:17
Medlem
humanlifes avatar
Det blir en spännande kväll och här är mina tips:

- Jag tror inte att SD och PP klarar 4 %. PP har sett lovande ut, men de gör nog samma resa som FI gjorde häromsistens: Stora framgångar i opinionsmätningarna, men när det kommer till röstning blir folk osäkra och väljer ett "säkrare" kort. Enfrågepartier har ju inte så mycket att erbjuda.
PP har ju ändå haft den förtjänsten att de tvingat de andra partierna att sätta sig in i fildelningsfrågan. (De som inte visade något intresse innan)

- Junilistan åker ut.

- M fortsätter backa. Folk har genomskådat dem nu. Införa elitklasser när ungdomsarbetslösheten växer lavinartat. Usel timing!

- MP går framåt precis som opinionsmätningarna har visat ett tag nu.

- Förhoppningsvis går v framåt också.
Citera
2009-06-07, 11:18
Medlem
Zurrets avatar
Blir extremt lycklig så länge piratpartiet inte får komma in

Ska bli att sitta valvaka i natt Är det någon som vet när svaren presenteras? Har hört att dom inte får visa det i år förens alla vallokaler i hela EU är stängda.
Citera
2009-06-07, 11:26
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurret
Är det någon som vet när svaren presenteras? Har hört att dom inte får visa det i år förens alla vallokaler i hela EU är stängda.

Vallokalerna stänger klockan 21.00 svensk tid och då sänder SVT1 sin valvaka fram till och med 21:55 då SVT2 tar över pinnen och vakar fram till 23:20.
Citera
2009-06-07, 11:31
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Vallokalerna stänger klockan 21.00 svensk tid och då sänder SVT1 sin valvaka fram till och med 21:55 då SVT2 tar över pinnen och vakar fram till 23:20.

Tackar så mycket!

Då blir det att slå på TV:n 21:00 då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in