• 1
  • 2
2009-06-05, 15:49
Medlem
Jag vet att detta är ett bilforum och här svetsas säkert mycket bilplåt. Men jag tror det finns mycket bra generell svetskunskap också. Jag svetsar mest "konstruktioner" i 3-5 mm stål och använder då en pinnsvets.
Har även en gassvets för mindre svetsningar och lödning.

Jag funderar nu på att skaffa en MIG-svets och min fråga är om det fungerar bra att svetsa 3-5 mm stål med MIG. Det som lockar mig är de rena svetsningarna utan slagg.
Citera
2009-06-05, 16:03
Medlem
..

borde väl gå utmärkt, Bra MIG svetsar har ju inställningsmöjligheter för godstjocklek och trådhastighet.
Citera
2009-06-05, 16:07
Medlem
Det går alldelens utmärkt, när jag gick skola övade vi endast med 3-4 mm's plåt.
Citera
2009-06-05, 16:16
Medlem
Avva66s avatar
Är den bara tillräckligt kraftig så svetsar du lätt i 30mm
plåt också.
Om du nu inte menar en sån där 230v med flussmedel i tråden bara.
Citera
2009-06-05, 17:55
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe_sthlm
Jag vet att detta är ett bilforum och här svetsas säkert mycket bilplåt. Men jag tror det finns mycket bra generell svetskunskap också. Jag svetsar mest "konstruktioner" i 3-5 mm stål och använder då en pinnsvets.
Har även en gassvets för mindre svetsningar och lödning.

Jag funderar nu på att skaffa en MIG-svets och min fråga är om det fungerar bra att svetsa 3-5 mm stål med MIG. Det som lockar mig är de rena svetsningarna utan slagg.

Funkar fint precis som flera har sagt tidigare, kolla bara upp hur länge du kan svetsa på hög effekt innan svetsen måste vila. Köper du en "liten" svets blir det inga långa svetssömmar mellan vilopauserna.
Citera
2009-06-05, 18:18
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Funkar fint precis som flera har sagt tidigare, kolla bara upp hur länge du kan svetsa på hög effekt innan svetsen måste vila. Köper du en "liten" svets blir det inga långa svetssömmar mellan vilopauserna.
Kallas för intermittens va? I vilket fall som helst, när svetsen blir varm så tappar den i effekt. Så kolla noga om den klarar det du ska ha den till.
Citera
2009-06-05, 20:45
Medlem
Test Ikels avatar
Det är lugnt, du kan svetsa hur grovt som helst.
Det går givetvis fortare med en vätskekyld 400 A än med en enfas hobbyMig.
5mm svetsar du galant med en rätt så liten svets.
Citera
2009-06-05, 20:54
Medlem
perskas avatar
För 10 000 får du en schysst trefas som fungerar.

För 50 000 får du en 400a maskin med vätskekylt paket som klarar det mesta du kan komma på.

Det beror på budgeten.
Citera
2009-06-05, 22:49
Medlem
zepofans avatar
Ska du svetsa relativt mycket i 3-5 mm så bör du ha en svets på ca 150A. Blir lite undrande när du säger att du svetsar konstruktionssvets med pinne, finns det verkligen någon som håller på med det idag? Jag svetsade yrkesmässigt för ett tjugotal år sedan, redan då var pinnsvets omodern, det mesta svetsades med mig/mag eller tig.
Citera
2009-06-05, 22:52
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ska du svetsa relativt mycket i 3-5 mm så bör du ha en svets på ca 150A. Blir lite undrande när du säger att du svetsar konstruktionssvets med pinne, finns det verkligen någon som håller på med det idag? Jag svetsade yrkesmässigt för ett tjugotal år sedan, redan då var pinnsvets omodern, det mesta svetsades med mig/mag eller tig.

Svetsas mycket med pinne: Speciellt utomhus då gasen kan flyga i väg och ge porer.
Citera
2009-06-05, 22:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Svetsas mycket med pinne: Speciellt utomhus då gasen kan flyga i väg och ge porer.
Hm, det är ju sant förstås. Tänkte inte på det.
Citera
2009-06-05, 23:47
Medlem
Såg just ett pogram på Discovery där dom byggde ett gigantiskt fartyg, det lödde dom ihop med MIG.

Men pinnen är grym när man är ute på jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in