2009-06-06, 00:23
Bannlyst
Tänk bara på att ha tillräckligt hög värme så du inte bara svetsar på ytan.
Har svetsat ganska mycket 3mm fyrkantsprofiler och det har hållt riktigt bra
Citera
2009-06-06, 00:56
Medlem
JimGooses avatar
Märkt att många är negativa till flussfylld tråd men är verkligen flussfylld tråd så dålig om man bortser från hobbysvetsar?

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Om du nu inte menar en sån där 230v med flussmedel i tråden bara.
Duger till 3mm plåt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Tänk bara på att ha tillräckligt hög värme så du inte bara svetsar på ytan.
Hjälper att fasa av materialet om det är grovt så det får formen av ett V.
Senast redigerad av JimGoose 2009-06-06 kl. 01:04.
Citera
2009-06-06, 12:15
Medlem
Tack för alla svar. Jag ska väl tillägga att mina "konstruktioner" är för hemmabruk, så det är inget profesionellt jag sysslar med. Men det är praktiskt att kunna göra egna saker i stål.
Har förstått att svetsa med gas är bäst, men det kanske blir med flusstråd i början.
Vilken strömstryrka bör svetsen klara för denna typ av hobbyjobb ?
Citera
2009-06-06, 14:33
Medlem
Sobes avatar
Svetsa pinne gör man ju nästan alltid när man är ute. Måste bara tillägga att svetsa MAG med solidtråd är bra när det är tunnare saker man håller på med och till räcken och sånt. Det värsta är alla jävla svetsloppar som gärna kommer på ställen som är känsliga på kroppen. Nä tacka vet jag rörtråd.
Citera
2009-06-06, 21:21
Medlem
perskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Såg just ett pogram på Discovery där dom byggde ett gigantiskt fartyg, det lödde dom ihop med MIG.

Men pinnen är grym när man är ute på jobb.

ESAB demokörde en svetsning med tandemtråd, jag såg en gång.

D.v.s. med två trådar i en kåpa och två svetsar. Applikationen var väl närmast tänkt för den här typen av svetsning. Man får mao ner satlöst mycket kg tillsatsmaterial under kort tid så att säga.

Sprutan som den så fint kallas ersätter oftare andra svetsmetoder nu för tiden. Det går framåt utvecklingen av mig/mag.
Citera
2009-06-07, 04:20
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Jag kör 3-4mm gods med 130A hobbymaskin, funkar bra.. Kan väl köra ett tiotal minuter innan jag låter svetsen vila, men passa bra för mitt behov..
Citera
2009-06-07, 04:22
Medlem
Kapt3n Rövskäggs avatar
jajemen inga problem
Citera
2009-06-07, 19:45
Medlem
perskas avatar
Intermittensfaktorn är väl ingenting man behöver fundera så mycket om när man köper hobbymaskin.

Ska man producera på en verkstad så är det ju en annan sak.

Visst kan man få en maskin med bättre värden så är det klart att man väljer det, men jag skulle aldrig lägga några extra pengar för att få det.
Inte för hobby.
Citera
2009-06-07, 19:56
Medlem
Går hur fint som helst. MIG är ju nästan att föredra, om det är vanlig 3-5 mm plåt du ska svetsa. Då kan du svetsa allt.
Citera
2009-06-07, 20:03
Medlem
Många rekommenderar att man ska köpa en märkessvets (typ ESAB, Kempii) på blocket. Men de flesta jag sett där ser ganska gamla och slitna ut och är från någon industriverkstad. Det känns som det finns stor risk att de behöver renoveras (varför säljer annars en verkstad en sådan svets?).
Så en ESAB C141 för 3995 kr på Jula, tror jag passar mina behov.
Är det lätt att hitta hitta en begagnad 5 lites gasflaska och vad kostar dom då ungefrä?
Citera
2009-08-15, 00:32
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe_sthlm
Många rekommenderar att man ska köpa en märkessvets (typ ESAB, Kempii) på blocket. Men de flesta jag sett där ser ganska gamla och slitna ut och är från någon industriverkstad. Det känns som det finns stor risk att de behöver renoveras (varför säljer annars en verkstad en sådan svets?).
Så en ESAB C141 för 3995 kr på Jula, tror jag passar mina behov.
Är det lätt att hitta hitta en begagnad 5 lites gasflaska och vad kostar dom då ungefrä?
Får man tag på en hyfsat välskött Kemppi från 90-talet har man gjort sig ett jävla bra köp, även om den kostar 10-15k så är det en väldigt bra svets med svetsegenskaper som nästan motsvarar dagens.
Om du jämför med nån skit från Jula som alla tjatar om. Visst dom kanske är prisvärda, visst dom kanske fungerar tillfredsställande för den amatörmässiga hobbysvetsaren från flashback.
Men hur är det om 1-2 år när man ska ha tag på en reservdel till den? Hej gå och häng dig.

Det gör inget om den är sketen och ser förjävlig ut, det gör en svets som har fungerat nästan non-stop i 10-15 år. Alla svetsar går sönder förr eller senare, det handlar om att kunna reparera dom lätt. Där är 90-tals kemppi oslagbart. Har man lite grundläggande elektronik/el-kunskaper kan du reparera 50% av felen själv med delar för under 100-lappen på Elfa.
Esab var också bra förr i tiden.

5 liters gasflaska kostar ungefär:
1500:- för flaskan
2-500:- för fyllning beroende på gas-sort
+moms
Har man en flaska redan från början kan du stryka första punkten.

Ska du köpa en begagnad svets, kolla den noga. Så alla stegen fungerar. trådmatningsreglering etc, öppnar gasventilen? Öppna panelen kolla så inget kort är bränt, kolla så den inte är full av damm. Kolla noga på smådelarna på korten så inga små dioder å dret är brända.
Citera
2009-08-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Får man tag på en hyfsat välskött Kemppi från 90-talet har man gjort sig ett jävla bra köp, även om den kostar 10-15k så är det en väldigt bra svets med svetsegenskaper som nästan motsvarar dagens.
Om du jämför med nån skit från Jula som alla tjatar om. Visst dom kanske är prisvärda, visst dom kanske fungerar tillfredsställande för den amatörmässiga hobbysvetsaren från flashback.
Men hur är det om 1-2 år när man ska ha tag på en reservdel till den? Hej gå och häng dig.

Det gör inget om den är sketen och ser förjävlig ut, det gör en svets som har fungerat nästan non-stop i 10-15 år. Alla svetsar går sönder förr eller senare, det handlar om att kunna reparera dom lätt. Där är 90-tals kemppi oslagbart. Har man lite grundläggande elektronik/el-kunskaper kan du reparera 50% av felen själv med delar för under 100-lappen på Elfa.
Esab var också bra förr i tiden.

5 liters gasflaska kostar ungefär:
1500:- för flaskan
2-500:- för fyllning beroende på gas-sort
+moms
Har man en flaska redan från början kan du stryka första punkten.

Ska du köpa en begagnad svets, kolla den noga. Så alla stegen fungerar. trådmatningsreglering etc, öppnar gasventilen? Öppna panelen kolla så inget kort är bränt, kolla så den inte är full av damm. Kolla noga på smådelarna på korten så inga små dioder å dret är brända.

Jag fick tag i en begagnad Kemppi (Super Kempomat), med gasklocka och tub. Det är en enfas-svets (jag skulle helst vilja haft en trefas), men nu när jag testat och svetsa en del, så räcker den nog för mina behov.
Har gått igenom svetsen och det är rejäla (enkla) komponenter i den, så jag förstår att man kan reparera den ganska billigt och få den att leva länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in