Citat:
Ursprungligen postat av Leffe_sthlm
Många rekommenderar att man ska köpa en märkessvets (typ ESAB, Kempii) på blocket. Men de flesta jag sett där ser ganska gamla och slitna ut och är från någon industriverkstad. Det känns som det finns stor risk att de behöver renoveras (varför säljer annars en verkstad en sådan svets?).
Så en ESAB C141 för 3995 kr på Jula, tror jag passar mina behov.
Är det lätt att hitta hitta en begagnad 5 lites gasflaska och vad kostar dom då ungefrä?
Får man tag på en hyfsat välskött Kemppi från 90-talet har man gjort sig ett jävla bra köp, även om den kostar 10-15k så är det en väldigt bra svets med svetsegenskaper som nästan motsvarar dagens.
Om du jämför med nån skit från Jula som alla tjatar om. Visst dom kanske är prisvärda, visst dom kanske fungerar tillfredsställande för den amatörmässiga hobbysvetsaren från flashback.
Men hur är det om 1-2 år när man ska ha tag på en reservdel till den? Hej gå och häng dig.
Det gör inget om den är sketen och ser förjävlig ut, det gör en svets som har fungerat nästan non-stop i 10-15 år. Alla svetsar går sönder förr eller senare, det handlar om att kunna reparera dom lätt. Där är 90-tals kemppi oslagbart. Har man lite grundläggande elektronik/el-kunskaper kan du reparera 50% av felen själv med delar för under 100-lappen på Elfa.
Esab
var också bra förr i tiden.
5 liters gasflaska kostar ungefär:
1500:- för flaskan
2-500:- för fyllning beroende på gas-sort
+moms
Har man en flaska redan från början kan du stryka första punkten.
Ska du köpa en begagnad svets, kolla den noga. Så alla stegen fungerar. trådmatningsreglering etc, öppnar gasventilen? Öppna panelen kolla så inget kort är bränt, kolla så den inte är full av damm. Kolla noga på smådelarna på korten så inga små dioder å dret är brända.