Citat:
Ursprungligen postat av
nostradamos
Det är ingen myt. Flera framstående jurister har påvisat detta. Jag känner inte till något annat land där det fungerar som i Sverige att de kan vara förtal även om det man säger är sant.
Exakt, bevisbördan ska alltid ligga på åklagarsidan. Dvs, om du anklagar mig för förtal är det din sak att bevisa det. Precis som bevisbördan ligger på mig om jag anklagar dig för våldtäkt i domstol. Om jag däremot säger det utanför en domstol så är det ingen juridisk process, då är det upp till var och en vem de tror på.
Anledningen till att förtalslagen det behöver anpassas till övriga Europa är att det idag är sådan obalans mellan förövare och offer i våldtäktsmål. Med en justering av förtalslagen skulle bägge parter få en svår bevisbörda, vilket skapar bättre juridisk symmetri.
Risken är väl att det blir lite för enkelt att trakassera folk genom att sprida ut stigmatiserande obevisbara lögner. Man får inte gå omkring och slå folk hur dom helst, så varför skulle man få attackera folks rykte hur som helst?
I CWs fall så minns hon inte ens att de hade sex, hon bara antog eftersom hon vaknade i hans säng, och senare började hon anta att hon blivit våldtagen eftersom hon "mådde dåligt" och sen hittade hon en terapeut som gärna förklarade psykiskt illamående med förträngda sexuella trauman, och så byggdes myten om våldtäkten upp trots att hon inte ens minns att de hade sex. Hon ringde en kompis morgonen efter och sa att hon haft sex med FV, men när kompisen ville höra detaljer upptäckte CW att hon inget mindes. De skrattade åt detta.
Eftersom tråden handlar om CW och inte våldtäktsanklagelser generellt så bör vi kanske hålla oss till just hennes fall. På vilket sätt kan hon sägas ha grund för att hänga ut FV flera år i efterhand och dumpa bevisbördan på honom, när allt hon säger bara verkar vara en efterhandskonstruktion, en gissningslek där hon "lagt pussel" och gissat att den bit som saknas "måste" vara en våldtäkt. Hon vill bara hitta en ursäkt till sitt psykiska illamående och då passar en förträngd påhittad våldtäkt som hon inte minns som hand i handske.