Citat:
Ursprungligen postat av
Dofterna
Att ett bröligt svensexagäng med "för många under västen" skulle ha släppts in på Eriksdalsbadet finns inte på kartan. Tror att hela den dagen på badhus är hittepå, ett sammelsurium av historier hon hört genom åren.
Jag är inte bara pappa... jag har dessutom bott länge både på söderalm och i förort. Jag har gjort min beskärda del av badhustimmar. Om en månad är det dags igen. Då är det svensexa på badhus. Dock kan jag säga att jag aldrig någonsin fått "en stund över" och tänkt att jag går ner själv och simmar. Antingen simmar man för träningens skull och då simmar man regelbundet, på tider som passar in i livspusslet. Eller så badar man. Man kan förvisso simma fast man badar, men då är det mer en mental upplevelse. Det gör man oftast i sällskap. Men för all del, Cissi är ju inte som alla andra.
När man som en vuxen man vill umgås med sina vänner är badhus ett utmärkt alternativ. Flera fina badhus har dessutom inte bara en bar utan hyfsad mat om man blir hungrig. Det var dock inte ett sånt ställe Cissi var på.
Jag har även besökt många av Stockholms simhallar för familjer. Även lördagar. Jag har aldrig varit i närheten av det hon beskriver. Jag tror inte att det har hänt helt enkelt. I alla fall inte vid ett och samma tillfälle. Jag har också svårt att förstå vem som går på badhus och tar med sig en laptop in till själva simhallen??? Vill man verkligen riskera att få den förstörd av en fjortis som gör bomben? Och om man nu gör det, varför sitter man då där och kollar fotboll istället för att bada? En fotbollsmatch pågår ju ändå rätt länge, varför det knappast heller är för att sitta och vänta på att en kompis ska simma färdigt. Möjligen att man kollar i en telefon då, men det verkar riskabelt också. Dessutom tror jag inte man får ha med sig telefon eller dator in i simhallen pga fotoförbud om inte annat. Nä, det där lät påhittat. Men jag håller det inte för omöjligt att gubben med fotbollen satt i baren utanför simhallen och tittade och vrålade lite och att Cissi efter badet blev lite störd när hon skulle dricka en kopp silverte.
Kommunala badhus och även de i förorten tar inte emot brölande svensexor. Det är möjligt att någon suttit och svullat med en chipspåse, men det gör man i så fall en bra bit från själva bassängen. De eventuella smulor som blötts upp rinner ner i golvbrunnen. Huruvida chipsen nu blev uppblötta av tåbira är ju svårt för mig att säga emot. Har hon själv på sig badtofflor när hon går på simhall? Jag har aldrig sett någon med badtofflor i en simhall. Man duschar dessutom innan man går in i själva simhallen.
Några gubbar som simmar ryggsim? Ja du Cissi. Du får nog köpa årskort på Sturebadet om du har problem med hur andra simmar. Och även om männen på Centralbadet kanske inte är lika högljudda som de på Eriksbergsbadet så är de säkert både packade och har en rätt varierad kvinnosyn där också.
Nä, jag tror Cissi har berättat en saga. En saga om att män är djur och talibaner och att hon själv är onåbar. Nästa vecka ser jag fram emot krönikan när hon fick syn på sin egen spegelbild på vattenytan .