Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Grundantagandet måste vara att Virtanen inte sparkades från Aftonbladet utan några skäl utan att den interna personalutredningen visade på något. För övrigt åkte ju också Cantwell ut på timeout, vilket ytterligare talar för att något hittades. Virtanens erkännande av sin "svinighet" är också en faktor.
Det här med yttrandefriheten har vi diskuterat tidigare vad jag minns. Att folk säger sin mening om andra är naturligt och måste vara tillåtet även om det inte alltid är smickrande. Det är en medborglig rättighet. Om detta skulle utgöra förtal skal det vara en sak mellan partnerna att göra upp om och då bör en avgörande faktor vara uppsåt och sanningshalt i påståendena. Staten skall inteåtala och censurera människors åsikter, det är en extrem, oacceptabelt och farlig inskränkning av ytttrandefriheten.
Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel. Men det var väl ändå så att Fredrik Virtanen bara sparkades från Aftonbladets ledarsida - Och inte från tjänsten på Aftonbladet då cheferna inte kunde hitta någon rättslig grund för uppsägning?
Men detta har egentligen ingenting med sanning eller sanningshalt att göra! Det är ju inte det man prövar i ett förtals-mål!? Skulle Cissi Wallin fällas för Förtal betyder inte det att någon våldtäkt aldrig ägt rum. Och inte heller om Cissi Wallin frias för Förtal betyder det att hon blivit våldtagen.
Givetvis finns yttrandefriheten där som absolut är en medborlig rättighet. Men det finns tyvärr en vanföreställning om att "alla har rätt till sin berättelse", men det fungerar ju inte så! Du kan inte framställa någon som brottslig eller klandervärd och framföra detta på vilket sätt som helst, inför hur många människor som helst, med vilken spridning som helst för då är det Förtal!