Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-05, 01:03
  #1
Medlem
munknulls avatar
Jag har funderat på en sak. I ALLA länder världen över har de kontroller för att förhindra allt från matvaror, knark, kriminella etc från att komma in i sitt land. Men hur är det med Sverige?

Senaste gången jag landade på Arlanda så möttes jag av NOLL, jag menar nada, kontroll av passagerarna. Man gick av planet, tog väskan och gick rakt ut ur byggnaden. Såg inte till en enda vakt, polis eller ens nån form av värd på Arlanda. Där man kunde deklarera diverse varor och där passkontrollen skulle vara satt skyltar med texten "closed". Observera att detta var en torsdag klockan 11.00! Min kompis berättade samma sak för några veckor sedan.

Jag fick då några tankeställare:
Varför är säkerheten så förbannat kass? Tycker politikerna att det är kränkande att kolla pass på turister och andra som kommer? Personligen tycker jag det är kränkande att de inte gör det.
Kan man göra något för att ändra så att säkerheten åtminstonde blir lika bra som i övriga nordiska länder?

Känns som att det bara är i Sverige något sådant kan ske... Snacka om bananrepublik. Några PiratPojkar kanske gläds iaf...
Citera
2009-06-05, 01:05
  #2
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av munknull
Jag har funderat på en sak. I ALLA länder världen över har de kontroller för att förhindra allt från matvaror, knark, kriminella etc från att komma in i sitt land. Men hur är det med Sverige?

Senaste gången jag landade på Arlanda så möttes jag av NOLL, jag menar nada, kontroll av passagerarna. Man gick av planet, tog väskan och gick rakt ut ur byggnaden. Såg inte till en enda vakt, polis eller ens nån form av värd på Arlanda. Där man kunde deklarera diverse varor och där passkontrollen skulle vara satt skyltar med texten "closed". Observera att detta var en torsdag klockan 11.00! Min kompis berättade samma sak för några veckor sedan.

Jag fick då några tankeställare:
Varför är säkerheten så förbannat kass? Tycker politikerna att det är kränkande att kolla pass på turister och andra som kommer? Personligen tycker jag det är kränkande att de inte gör det.
Kan man göra något för att ändra så att säkerheten åtminstonde blir lika bra som i övriga nordiska länder?

Känns som att det bara är i Sverige något sådant kan ske... Snacka om bananrepublik. Några PiratPojkar kanske gläds iaf...

Vet många som har råkat få med sin en holk på planet efter lite semster i holland. Inga problemas.
Citera
2009-06-05, 03:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunday Morning
Vet många som har råkat få med sin en holk på planet efter lite semster i holland. Inga problemas.

Problemet består ju i att man inte vet när det står en knarkhund på andra sidan och väntar vilket ska vara avskräckande. Men visst är det löjeväckande att det inte står en där 24/7 utan bara ibland för lite stickkontroller.

Jag åker en del tåg mellan Malmö och Köpenhamn. Man stiger på i Köpenhamn på Hovedbanegården och stiger av på Malmö C. Några tullare ser man inte men det är ändå bra många som åker fast efter att ha varit i Christiania på grund av att hundarna finns där då och då.
Citera
2009-06-05, 03:23
  #4
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munknull
Jag har funderat på en sak. I ALLA länder världen över har de kontroller för att förhindra allt från matvaror, knark, kriminella etc från att komma in i sitt land. Men hur är det med Sverige?

Senaste gången jag landade på Arlanda så möttes jag av NOLL, jag menar nada, kontroll av passagerarna. Man gick av planet, tog väskan och gick rakt ut ur byggnaden. Såg inte till en enda vakt, polis eller ens nån form av värd på Arlanda. Där man kunde deklarera diverse varor och där passkontrollen skulle vara satt skyltar med texten "closed". Observera att detta var en torsdag klockan 11.00! Min kompis berättade samma sak för några veckor sedan.

Jag fick då några tankeställare:
Varför är säkerheten så förbannat kass? Tycker politikerna att det är kränkande att kolla pass på turister och andra som kommer? Personligen tycker jag det är kränkande att de inte gör det.
Kan man göra något för att ändra så att säkerheten åtminstonde blir lika bra som i övriga nordiska länder?

Känns som att det bara är i Sverige något sådant kan ske... Snacka om bananrepublik. Några PiratPojkar kanske gläds iaf...

Eftersom att man enligt EU lag ska ha tullfritt mellan länder samt att man ska kunna resa fritt så är det ju ganska självklart att kontrollen inte ska finnas med?

Utöver det kontrolleras ju varor som tas med på första flygplatsen där resenärerna kliver på, varför ska man då ha dubbla kontroller?

Klart att det är lite hårdare kontroll när man kommer hem från ett icke EU land, men inom EU ska man i princip ha det gränsfritt.

Tycker vi ha det "säkert" nog med alla löjliga förbjud mot dylika ämnen.

Åk till Irak, Kina, USA, Indien och andra länder som är utanför Fort-EU ska du smaka på andra bullar.
Citera
2009-06-05, 07:54
  #5
Awaiting Email Confirmation
Ah, ni räknar in danmark också?

Jo, visst, känner många (4-5st), som tar med sig 100-plattor över på tåget varje vecka. Visst har det hänt att tullen upptäckt haschet genom hundar (en gång, av förmodligen 50 resor), men så länge man trasporterar det i papperskorgen i vagnen brevid dig så är det inga problem.

Vad som skrämmer mig är heroin och allt tjack man börjar se här i förorterna, expanderar explosionsartat, har redan 2 st vänner som dött av heroinöverdos, och ca 3 st ytliga vänner.
Citera
2009-06-05, 08:52
  #6
Medlem
kunskaparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munknull
Jag har funderat på en sak. I ALLA länder världen över har de kontroller för att förhindra allt från matvaror, knark, kriminella etc från att komma in i sitt land. Men hur är det med Sverige?

Senaste gången jag landade på Arlanda så möttes jag av NOLL, jag menar nada, kontroll av passagerarna. Man gick av planet, tog väskan och gick rakt ut ur byggnaden...

Känns som att det bara är i Sverige något sådant kan ske... Snacka om bananrepublik. Några PiratPojkar kanske gläds iaf...

Den nuvarande regeringen har gjort kraftiga nedskärningar av tullen. Helt sjukt, de borde ha gjort det direkt motsatta.

Det finns ett program på någon kabelkanal som handlar om gränsbevakningen i Australien. En enorm skillnad mot slappo-flummo Sverige.
Citera
2009-06-05, 09:07
  #7
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munknull
Jag har funderat på en sak. I ALLA länder världen över har de kontroller för att förhindra allt från matvaror, knark, kriminella etc från att komma in i sitt land. Men hur är det med Sverige?

Senaste gången jag landade på Arlanda så möttes jag av NOLL, jag menar nada, kontroll av passagerarna. Man gick av planet, tog väskan och gick rakt ut ur byggnaden. Såg inte till en enda vakt, polis eller ens nån form av värd på Arlanda. Där man kunde deklarera diverse varor och där passkontrollen skulle vara satt skyltar med texten "closed". Observera att detta var en torsdag klockan 11.00! Min kompis berättade samma sak för några veckor sedan.

Jag fick då några tankeställare:
Varför är säkerheten så förbannat kass? Tycker politikerna att det är kränkande att kolla pass på turister och andra som kommer? Personligen tycker jag det är kränkande att de inte gör det.
Kan man göra något för att ändra så att säkerheten åtminstonde blir lika bra som i övriga nordiska länder?

Känns som att det bara är i Sverige något sådant kan ske... Snacka om bananrepublik. Några PiratPojkar kanske gläds iaf...
Som redan påpekats av andra så beror det ju (troligast) på att normen skall vara att det inte finns någon tull inom EU. Din trådstart är meningslös då du inte skrivit var du flög ifrån, för oss kan det ju lika gärna varit Schiphol, O.R. Tambo eller Landvetter...
Citera
2009-06-05, 10:05
  #8
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Som redan påpekats av andra så beror det ju (troligast) på att normen skall vara att det inte finns någon tull inom EU. Din trådstart är meningslös då du inte skrivit var du flög ifrån, för oss kan det ju lika gärna varit Schiphol, O.R. Tambo eller Landvetter...

Att inte ha tull är inte samma sak som att inte ha gränskontroll.
Även om vi har en ekonomisk tullfri zon så innebär det inte att vi måste låta brottslingar passera obehindrat.
Två helt skilda saker.
Citera
2009-06-05, 11:02
  #9
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munknull
Jag har funderat på en sak. I ALLA länder världen över har de kontroller för att förhindra allt från matvaror, knark, kriminella etc från att komma in i sitt land. Men hur är det med Sverige?

Senaste gången jag landade på Arlanda så möttes jag av NOLL, jag menar nada, kontroll av passagerarna. Man gick av planet, tog väskan och gick rakt ut ur byggnaden. Såg inte till en enda vakt, polis eller ens nån form av värd på Arlanda. Där man kunde deklarera diverse varor och där passkontrollen skulle vara satt skyltar med texten "closed". Observera att detta var en torsdag klockan 11.00! Min kompis berättade samma sak för några veckor sedan.

Jag fick då några tankeställare:
Varför är säkerheten så förbannat kass? Tycker politikerna att det är kränkande att kolla pass på turister och andra som kommer? Personligen tycker jag det är kränkande att de inte gör det.
Kan man göra något för att ändra så att säkerheten åtminstonde blir lika bra som i övriga nordiska länder?

Känns som att det bara är i Sverige något sådant kan ske... Snacka om bananrepublik. Några PiratPojkar kanske gläds iaf...

Det ar inte sallan de har koll pa passagerarna som checkar in och boardar flyg pa storre flygplatser, sen informerar de polis/tull pa flygplatsen de ska till om att det kommer nagra skummisar med det och det planet.

Jag har sjalv fatt kla av mig naken pa ARN nar jag flog fran Schiphol, "stickprovskontroll" sa de. Jo, tjena. De enda pa planet utan kostym rakar sakert ut for stickprovskontroller och inte nagonting annat

Men visst tycker man att det inte borde vara helt omojligt att kunna ha knarkhundar aven vid EU-flygningar.

Nar det galler "kolla pass" sa ar ju personkontrollerna bortplockade inom EU.
Citera
2009-06-05, 11:06
  #10
Medlem
Känns lite klent att basera en sådan åsikt på endast ett tillfälle (två med din kamrat). Jag har då inte märkt någon skillnad i bevakning mellan Kastrup, Arlanda, Helsingfors-Vanda & Gardemoen. Det är väldigt sällan de har synlig tullpersonal på plats oavsett tidpunkt, har blivit stoppad en gång på Arlanda, en gång på Gardemoen och en gång i Helsingfors. Enligt mina erfarenheter skulle det alltså vara Kastrups gränsbevakning som är ett skämt men det känns ju lite fånigt att påstå med ett så pass bristfälligt informationsunderlag.
Citera
2009-06-05, 11:07
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Nar det galler "kolla pass" sa ar ju personkontrollerna bortplockade inom EU.

Inte riktigt sant. Reser du till England måste du fortfarande visa pass. De är ju lika bajsnödiga som jänkarna för terrorism tydligen...
Citera
2009-06-05, 11:19
  #12
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Inte riktigt sant. Reser du till England måste du fortfarande visa pass. De är ju lika bajsnödiga som jänkarna för terrorism tydligen...

Tillfalligt hjarnslapp, jag menar sjalvklart inom Schengen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback