• 2
  • 3
2012-04-06, 01:16
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Vill man på allvar lära sig linux så är det Google sök och Arch som gäller. Jag hade i alla fall valt Arch. Funderar faktiskt själv på att börja använda det. Vill dock ha lite mer på fötterna innan jag sätter igång.
Om du använder nybörjarguiden i wikin så behöver du inget på fötterna.
Citera
2012-04-06, 09:04
Medlem
Drapåtrissors avatar
En bra nybörjarversion är Linux Mint. Är t.om mer användarvänligt än Ubuntu.
Citera
2012-04-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Om du använder nybörjarguiden i wikin så behöver du inget på fötterna.

Intygar det med, körde ubuntu och lite annat en stund men satte rätt snabbt igång med Arch, 9 av 10 gånger hittar man hjälp och svar i wikin + att det finns tonvis med guider på t.ex youtube.

Så, det är inget att vara "rädd" för, det är relativt enkelt om man har tålamod att läsa på lite innan. (Jag "pluggade på" och skrev upp alla viktiga commandon etc på ett papper, sen installerade, då va KDE i full gång på första försöket), efter det lär man sig nya saker i rasande takt. Arch ftw alltså
Citera
2012-04-06, 11:40
Medlem
.Chloes avatar
Arch är bra men en långvarig användare vet vilka trubbel Arch brukar ge så fort man installerar något nytt. Med X osv. Speciellt om man har kompilerat det själv. Ska man använda Arch av någon form ska det vara ArchBang.

Jag tipsar om Ubuntu som är stabilt och ger en snabb insyn om hur Linux fungerar. Att Ubuntu är skit, som vissa säger är bara trams, de har antagligen aldrig ens försökt sig på Ubuntu. Man väljer själv hur djupt in man vill gå och tro mig, det kan visst bli komplicerat.
Citera
2012-04-06, 13:25
Medlem
Hatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Arch är bra men en långvarig användare vet vilka trubbel Arch brukar ge så fort man installerar något nytt. Med X osv. Speciellt om man har kompilerat det själv. Ska man använda Arch av någon form ska det vara ArchBang.

Jag tipsar om Ubuntu som är stabilt och ger en snabb insyn om hur Linux fungerar. Att Ubuntu är skit, som vissa säger är bara trams, de har antagligen aldrig ens försökt sig på Ubuntu. Man väljer själv hur djupt in man vill gå och tro mig, det kan visst bli komplicerat.
Fördelen med Arch är att man på en gång leds in i spåret att göra saker själv. Genom att gå igenom hela installationen för att till slut ha byggt sig ett fungerande system är en väldigt bra grund att utgå ifrån istället för att komma till ett redan fungerande system och undra var man nu ska ta vägen. Helt klart går det med båda men Arch leder en "rätt" från början.

Sen förstår jag inte alls vad du menar med att Arch medför trubbel vid långvarigt användande. Jag installerar nya saker hela tiden utan problem. Men jag har iofs aldrig gett mig på att kompilera X.
Citera
2012-04-06, 14:36
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hati
Fördelen med Arch är att man på en gång leds in i spåret att göra saker själv. Genom att gå igenom hela installationen för att till slut ha byggt sig ett fungerande system är en väldigt bra grund att utgå ifrån istället för att komma till ett redan fungerande system och undra var man nu ska ta vägen. Helt klart går det med båda men Arch leder en "rätt" från början.
Japp, håller absolut med dig! Kunde inte sagt det bättre själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Hati
Sen förstår jag inte alls vad du menar med att Arch medför trubbel vid långvarigt användande. Jag installerar nya saker hela tiden utan problem. Men jag har iofs aldrig gett mig på att kompilera X.
http://ompldr.org/vM2hveQ/rage-arch.png - Finns många liknande serier när hipsters fått problem med Arch. Detta har även hänt mig ett flertalet gånger, då jag faktisk använde Arch. Tyvärr skiljer sig problemen otroligt ibland och du får lista ut vad felet är själv. Annars är det forum och timmars av googlades som gäller. Har inget emot Arch om du tror det.
Citera
2012-04-06, 15:43
Medlem
Hatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
http://ompldr.org/vM2hveQ/rage-arch.png - Finns många liknande serier när hipsters fått problem med Arch. Detta har även hänt mig ett flertalet gånger, då jag faktisk använde Arch. Tyvärr skiljer sig problemen otroligt ibland och du får lista ut vad felet är själv. Annars är det forum och timmars av googlades som gäller. Har inget emot Arch om du tror det.
Självklart har även jag stött på små skitproblem som slutat med massor av felsökning och som du säger är det ofta specifika problem och handlar mycket om vilka komponenter din dator har och vad du vill åstakomma. Problemet tycker jag ofta är att folk vill köra Arch bara för att köra Arch, och inte för vad det är. Känns ibland som hälften av dom som klagar skulle vänt om de bara hade orkat läsa (och förstått) de två översta wiki-artiklarna: "Arch Linux" & "The Arch Way".

För att ge min syn på topic; är man helt grön skulle jag börjat med att pilla med Ubuntu, Mint eller liknande. Försökt lösa alla ev. problem då risken är stor att de återkommer med en anna distro. När man känner att man har lite mera kött på benen och suktar efter mer kan man välja något annat, t.ex. Arch. Blir lite mer att man springer i uppförsbacke än att man klättrar upp för en vägg om ni förstår
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in