• 1
  • 2
2009-06-05, 00:34
Medlem
alexlosts avatar
Som topic lyder.

Vilken distro är bäst att köra för att lättast lära sig systemet. Dvs känna sig bekväm och kunna hitta runt i miljön etc. Lära sig grunderna till att hoppa på lite mer avancerade grejer och döda tid med?
Citera
2009-06-05, 00:42
Medlem
pixnions avatar
Jag började med slackware och har aldrig slutat använda det. Det var nu lite mer än 6 år sen. Kan ju inte säga att linux var särskilt användbart för mig det första året dock.
Citera
2009-06-05, 00:59
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixnion
Jag började med slackware och har aldrig slutat använda det. Det var nu lite mer än 6 år sen. Kan ju inte säga att linux var särskilt användbart för mig det första året dock.
+1
Slackwares inlärningskurva är "något" brantare än många andra distros, men imfo så känns det bättre när man sen pillar i tex centos/lfs/debian att faktiskt ha lite förståelse för hur saker och ting hänger ihop
Citera
2009-06-05, 01:02
Medlem
Jag lärde mig väldigt mycket om linux genom använda Gentoo. Mest för att man var tvungen att fixa ganska mycket och så, mao inte så lättanvändt.

Har kört ubuntu och debian senaste året och är väldigt nöjd. Det mesta fungerar som det ska utan handpåläggning. Rekommenderas.
Citera
2009-06-05, 02:45
Medlem
one_sizes avatar
Har läst här på forumet att gentoo/archlinux/slackware ska vara riktigt bra ifall du vill lära dig linux och hur den fungerar. Kan tänka mig att det blir bra mycket jobbigare än ubuntu som jag själv testade men åt andra sidan så kommer du lättare förstå vad är felet när något inte fungerar och hur man kan åtgärda det bäst.

Annars borde väl Linux fron Scratch vara ett utmärkt dist (kan man kalla det för dist?) om du vill verkligen, verkligen lära dig allt. Tänkte själva testa mig på det under sommaren/hösten beroende på hur snabbt jag kan lära mig nödvändiga kommando i bash och bli mera van vid linux.

En egen fråga: Kan man lära sig grunder i Ubuntu/Mint (samma sak väl) för att sedan gå till LFS eller är det bättre med flera steg som t.ex. Ubuntu->gentoo/arch/slack -> LFS? Jag antar att man blir varmare i sitsen med det senare men det förstnämnda kan ge mera kunskap på snabbare tid.
Citera
2009-06-05, 03:20
Medlem
p0nis avatar
De som vill ha ett desktop OS byggt på Linux bör väl vända sig till Ubuntu imo, men för att lära sig ... tja... En installation av Gentoo 2007 minimal CD var ju mer lärorikt än 2 års konstant användande av Ubuntu... Så vill du lära dig, kör Gentoo (minimal installation CD! )

Citera
2009-06-05, 06:57
Medlem
Slack eller LFS. Om syftet är just att lära sig så är det vettigt att satsa på nån av dom.
Citera
2009-06-05, 09:03
Medlem
rosamannens avatar
Jag håller med om Slackware. Ubuntu använder jag både på flera maskiner hemma och datorn på jobbet, för det är en väldigt lättanvänd distribution. Är avsikten att du ska lära dig hur systemet är uppbyggt, borde Slackware vara lämpligt. Se dock till att ha dokumentation tillgänglig, för det lär behövas.
Citera
2009-06-05, 09:28
Medlem
Slack eller Arch hade jag ju tänkt skriva egentligen... LFS kvalar ju knappt in som dist.
Citera
2009-06-05, 09:48
Medlem
DrMegahertzs avatar
För att lära sig grunderna kanske man bör kika på Ubuntu, OpenSuse, Fedora, Mandriva osv. Tills man känner sig varm i kläderna och först då gå över till något fräschare såsom Archlinux, Gentoo, Slackware.

Ubuntu och Archlinux är personliga favoriter i det sammanhanget.
Citera
2009-06-05, 10:28
Medlem
Rizados avatar
Här kommer en ny vinkel. Dra hem en vanlig dist, typ ubuntu eller fedora, och installera så du får lite känn. Sedan installerar du det på en gammal dator och kör den som brandvägg/router/serverdator. Jag lärde mig sjukt mycket på att göra så då man kör windows som vanligt och lär sig linuxterminalen samtidigt. Sen har du en stabil grund att stå på när det är dags för osbyte.

Alternativt kan man sitta och leka med virtualbox istället. Huvudsaken är att man kan sitta och mixa och sabba utan att det gör så mycket. Man lär sig inget på att sitta och vara rädd förr att pilla på nåt!
Citera
2009-06-05, 11:20
Medlem
herrpages avatar
För att installera en riktigt bra dist + lära dig en hel del tycker jag du borde köra på Arch Linux.

Och följa deras beginner tutorial när du installerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in