2012-03-28, 21:04
Medlem
Inhalators avatar
Vilken distro rekommenderas 2012? Har fått en hel del tid över, så tänkte ta några månader och koncentrera mig på att bli bra i Linux och programmering. Finns det någon bra litteratur i .pdf-format tillgänglig online?

Tacksam för svar!
Citera
2012-03-28, 21:22
Medlem
Hej linux Mint har jag fått höra ska vara den lättaste att komma igång med om de mesta ska fungera out of the box till o med enklare en Ubuntu. Har dock inte testan den disten själv. ( min favorit dist av linux är och kommer alltid att vara debian ) Litteratur finns överallt på nätet om du googlar runt lite
Citera
2012-03-29, 01:13
Medlem
myosotis-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrpage
För att installera en riktigt bra dist + lära dig en hel del tycker jag du borde köra på Arch Linux.

Och följa deras beginner tutorial när du installerar.

+1

Fortfarande, 2012.
Citera
2012-03-29, 10:34
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Vilken distro rekommenderas 2012? Har fått en hel del tid över, så tänkte ta några månader och koncentrera mig på att bli bra i Linux och programmering. Finns det någon bra litteratur i .pdf-format tillgänglig online?

Tacksam för svar!

Har man noll och ingen erfarenhet av linux, så bör någon av *buntu varianterna funka.
sitter man dessutom med Ati grafikkort, så skall man helst undvika gnome-shell miljön
av den anledningen att drivisarna inte är riktigt kompatibla med ovan nämnda miljö.
och uppdateringarna som är släppta har mig veterligen inte lyckats lösa grafikbuggarna.
Citera
2012-03-29, 18:09
Medlem
gebbeths avatar
Har du startat datorn och tackat ja till Windows licensen? Om inte, passa på att ringa till puttemjuk och förklara att du vill ha tillbaks dina pengar
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_refund
Citera
2012-03-30, 13:13
Medlem
Det har nämnts, men jag säger det återigen, arch!

Började med ubuntu, sen kubuntu (iofs samma sak), sen lite opensuse, men sen föll det på ach.. motiveringen lyder.

* Man får bara in det man vill ha, cleant och bra.
* Eftersom man får ordna sakerna själv har man stenkoll på var man ändrar, och hur/varför.
* Pacman är din nya bästa kompis, även yaourt.

Samt, dokumentation! Det går snabbt att hitta howto's till i stort sett alla problem, och dom är skrivna så man faktiskt fattar något

1 vecka med arch måste motsvara åratal med ubuntu - i måttet hur mkt linux du "lärt" dig
Citera
2012-03-30, 14:14
Medlem
miklons avatar
Det spelar inte så stor roll vilken dist man väljer, det är Linux alltihop och det är inte mycket man inte kan göra i t.ex. Ubuntu.

Se till att lära dig Posix ordentligt, t.ex. genom att läsa Linus Walleijs gratisbok om GNU/Linux och se till att pilla runt på egen hand.

Edit: Ett alternativ om man vill ha en clean installation är valfri Redhat-baserad dist i minimal installation, då får man pakethanteraren och inte så jättemycket mer.
Citera
2012-03-30, 15:05
Medlem
myosotis-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Det har nämnts, men jag säger det återigen, arch!

Började med ubuntu, sen kubuntu (iofs samma sak), sen lite opensuse, men sen föll det på ach.. motiveringen lyder.

* Man får bara in det man vill ha, cleant och bra.
* Eftersom man får ordna sakerna själv har man stenkoll på var man ändrar, och hur/varför.
* Pacman är din nya bästa kompis, även yaourt.

Samt, dokumentation! Det går snabbt att hitta howto's till i stort sett alla problem, och dom är skrivna så man faktiskt fattar något

1 vecka med arch måste motsvara åratal med ubuntu - i måttet hur mkt linux du "lärt" dig

yaourt är lite utdaterat. använder packer istället gärna -G för att få hem paketet och PKGBUILD så kan du kompilera själv. så får du ännu bättre koll. sen kan du börja använda ABS också
Citera
2012-04-01, 09:02
Medlem
trappstegets avatar
Backtrack är ganska bra att börja med också. är själv ganska ny inom ämnet och då är det bra att många program kommer förinstallerade på den.Sen är det bra att köra med live-cd ett tag i början så slippar man installera den på datorn.Alternativt bara köra från virtualbox.
Citera
2012-04-02, 16:30
Medlem
L4V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gebbeth
Har du startat datorn och tackat ja till Windows licensen? Om inte, passa på att ringa till puttemjuk och förklara att du vill ha tillbaks dina pengar
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_refund

Oj det här låter intressant, ska köpa en ny alienware dator som jag ska installera Backtrack på inom någon månad. Har du själv erfarenhet inom detta och vet hur man ska gå tillväga?
Citera
2012-04-06, 00:35
Medlem
TheBurdens avatar
Vill man på allvar lära sig linux så är det Google sök och Arch som gäller. Jag hade i alla fall valt Arch. Funderar faktiskt själv på att börja använda det. Vill dock ha lite mer på fötterna innan jag sätter igång.
Citera
2012-04-06, 00:55
Medlem
vi hade fedora i skolan o red hat på vissa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här