Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-04, 20:46
  #1
Awaiting Email Confirmation
Tjena
Det är såhär att jag jobbar just nu i Norge och hade tänkt att skaffa ett truck kort. Vanligt truck kort för att köra inne på lager då alltså.

Till frågan, var i Sverige är det billigast att skaffa detta kortet?

Mvh
killah
Citera
2009-06-04, 20:47
  #2
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killabees
Tjena
Det är såhär att jag jobbar just nu i Norge och hade tänkt att skaffa ett truck kort. Vanligt truck kort för att köra inne på lager då alltså.

Till frågan, var i Sverige är det billigast att skaffa detta kortet?

Mvh
killah

billigast är om du säger till arbetsförmedlinen att du vill ha ett truck-kort, har du jobbchans kan dom betala.
Citera
2009-06-04, 21:05
  #3
Medlem
whoozes avatar
Tya har truckutbildningar. Du kan kolla lite på deras hemsida
Citera
2009-06-05, 12:46
  #4
Medlem
Onkel Gagels avatar
Jag tog mitt truckkort via Coor, tåg två dagar att fixa.
Citera
2009-06-05, 12:55
  #5
Medlem
marimekkos avatar
Beror heeeelt på var du bor.
Citera
2009-06-05, 14:45
  #6
Awaiting Email Confirmation
Tack för svaren!

Just nu bor jag i Sandefjord i Norge och annars bor jag i Hallands län.
Kan i stort sett röra mig i hela Sverige, men inte Norrbotten haha.
Citera
2009-08-31, 12:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killabees
Tack för svaren!

Just nu bor jag i Sandefjord i Norge och annars bor jag i Hallands län.
Kan i stort sett röra mig i hela Sverige, men inte Norrbotten haha.


Tja,

Jag tog mitt kort på Motivera, De finns i hela landet om jag minns rätt.. =)

Jag tog mitt i malmö.. kolla på deras sida där finns nr du kan ringa och fråga.

Hoppas detta hjälper dig i sökandet...

Ha det bra
Citera
2009-11-18, 17:11
  #8
Medlem
TYA ska du kontakta de har anknutna företag som sköter utbildningarna åt dem i Sverige. Då är du garanterad en seriös utbildning.
www.tya.se
Citera
2010-07-06, 08:07
  #9
Medlem
KompetensförsörjningAB har riktigt bra priser betalade 2300 kr för mitt kort, och kursen höll på i 2 dagar.

kolla www.kompetensforsorjningab.se
Citera
2010-07-06, 08:13
  #10
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killabees
Tjena
Det är såhär att jag jobbar just nu i Norge och hade tänkt att skaffa ett truck kort. Vanligt truck kort för att köra inne på lager då alltså.

Till frågan, var i Sverige är det billigast att skaffa detta kortet?

Mvh
killah

Om du googlar på truckkort/ truckutbildning så får du upp en massa olika utbildningsföretag som har privatkurser på helger b la, sen är det bara att ringa/ maila för prisuppgift. Kom ihåg att det finns en massa oseriösa företag som bara är ute efter dina pengar.

Lycka till
Citera
2010-08-11, 07:39
  #11
Medlem
Duffmanns avatar
Har hittat ett företag som påstår att dem är billigast i Sverige.

http://privat.bahnhof.se/wb767027/Tr..._sakerhet.html

Kan man lita på detta företag och kommer man få ett riktigt truckkort? Vet inte vad som krävs för att man ska kunna få ge ut truckkort.
Citera
2010-08-11, 15:33
  #12
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffmann
Har hittat ett företag som påstår att dem är billigast i Sverige.

http://privat.bahnhof.se/wb767027/Tr..._sakerhet.html

Kan man lita på detta företag och kommer man få ett riktigt truckkort? Vet inte vad som krävs för att man ska kunna få ge ut truckkort.
Det finns ju inga lagar, som det gör för körkort, för hur ett truckkort ska vara för att vara "riktigt".
En arbetsgivare som anställer folk som ska köra truck har ju ansvaret för att den som kör trucken har kunskaper om de arbetarskyddsfaror som truckar kan ställa till med och har nödig kännedom om hur man sköter trucken på ett säkert sätt så att han själv, hans arbetskamrater och godset som hanteras inte kommer till skada. Truckkortet är ju bara ett bevis på att man gått en utbildning om just det.

Arbetsgivaren kan mycket väl anställa någon att köra truck utan att denne har truckkort om arbetsgivaren är övertygad om att denne ändå kan arbeta med trucken på ett säkert sätt. Vidare så är det lika lite självklart att man får köra truck på en arbetsplats, trots att man har truckkort, om det inte ingår i ens arbetsuppgifter på order från arbetsledaren.

Sen kan det ju vara så att vissa arbetsgivare, som anställt många truckförare, märker att vissa som kommer med utbildningsbevis, truckkort, från ett visst utbildningsföretag likförbannat inte vet hur man kör och vårdar trucken. Då anser ju den arbetsgivaren att truckkortet från just det utbildningsföretaget inte är riktigt.

Den truckutbildning som jag gick på och som finansierades av arbetsförmedlingen pågick i fem dagar där ungefär drygt en fjärdedel gick åt till att gå igenom en teoribok och avlägga ett kunskapstest på den. Resten var praktik med körning och underhåll av olika typer av truckar från små ledtruckar med stödben till stora dieseldrivna motviktstruckar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback