2009-06-04, 00:41
Medlem
RallyRallys avatar
Fick ett litet hembesök här av två odrägliga narkotika poliser. Dom tog min telefon och började bläddra igenom mina sms för att leta efter spår av narkotika handel.

Har dom rätt att storma in och göra så? Jag sa att dom inte fick tillstånd av mig men det sket dom i
2009-06-04, 00:45
Bannlyst
Har dom fått rätt till husrannsakan så gör dom vad fan dom vill utan att kolla bak

Edit: husrannsakan med två "n"
2009-06-04, 01:01
Medlem
Blev du gripen? Håller du på med narkotika?

Rent spontant kan jag säga att de måste ta telefonen i beslag för att kolla genom den, men det är inga problem att göra det när de har ett husrannsakansbeslut. Då har de ju även en brottsmisstanke i grunden..

De har antagligen haft grund för husrannsakan, det behöver du inte oroa dig för. Hittade de droger/annat intressant?
2009-06-04, 01:32
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Fick ett litet hembesök här av två odrägliga narkotika poliser. Dom tog min telefon och började bläddra igenom mina sms för att leta efter spår av narkotika handel.

Har dom rätt att storma in och göra så? Jag sa att dom inte fick tillstånd av mig men det sket dom i

Bara att kolla upp om dom hade tillstånd för husrannsakan.

Be alltid om namnet på den åklagare som tagit beslutet.

Annars är det tjänstefel...

Sen kan dom ju alltid hävda att det var brådskande och att risken
fanns att bevis förstördes..men det krävs en del för det påståendet.
2009-06-04, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Precis, det är bara att kolla upp i efterhand. Sådant ska dokumenteras någon gång i processen. Dock behöver det inte finnas på pränt vid tillfället för husrannsakan. Polismännen ska så snabbt som möjligt dokumentera med ett husrannsakansprotokoll. Där står det vem som tagit beslutet etc. etc.

Värt att nämna i sammanhanget är att det inte behöver vara en åklagare som tagit beslutet. Det är inte alls ovanligt i dessa sammanhang att det är en polisär förundersökningsledare som tar beslutet.
2009-06-04, 12:41
Medlem
RallyRallys avatar
Dom kollade inte igenom mitt rum eller nått sånt. Datorn stog på men den rörde dom inte heller. Jag tror knappst inte att dom får tillstånd till husrannsakan pga ett tips...
2009-06-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Vid narkotika är det alltid fara i dröjsmål, utbildas det i alla fall på PHS....
2009-06-04, 13:51
Medlem
Citat:
Dom kollade inte igenom mitt rum eller nått sånt. Datorn stog på men den rörde dom inte heller. Jag tror knappst inte att dom får tillstånd till husrannsakan pga ett tips...

Polisman på plats kan själv besluta om husrannsakan så..
2009-06-04, 14:18
Medlem
RallyRallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLinqid
Polisman på plats kan själv besluta om husrannsakan så..

Källa på det? Tror inte ett dugg på att dom kan göra så...
2009-06-04, 14:29
Medlem
Citat:
Det är så... Sök runt lite så får du se
2009-06-04, 14:55
Moderator
Pentyls avatar
Sätter man igång och krånglar lite med lagboken, eller svindyr advokat, så kan det komma att utdelas en och annan reprimand mot polismän som tar ut svängarna väl vitt i dessa ärenden. JO har uttalat sig några gånger till medborgarens skydd men chansen att polismannen skulle fällas för Tjänstefel måste med dagens ordningar betraktas som ytterst liten. Likaså chansen att få ett skadestånd utdömt (återigen till skillnad från USA där man tar privatlivets helgd på större allvar).

Några inlägg tillskriver polismannen något störe befogenheter än vad lagstiftaren syftade till. Andra inlägg konstaterar kort att det gör polisen också i praktiken.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=418174
https://www.flashback.org/showthread.php?t=469373
2009-06-04, 18:41
Medlem
Citat:

Jag orkar ärligt talat inte leta källa, men som Carlcral säger, det är så. Sen får du välja själv om du vill tro på det eller inte.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in