2009-06-04, 22:46
Medlem
TorrentMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLinqid
Jag orkar ärligt talat inte leta källa, men som Carlcral säger, det är så. Sen får du välja själv om du vill tro på det eller inte.

Det är lite svårt att hitta källa på något som inte stämmer. Därimot om polisen ser något som ligger framme tillexempel lite vitt pulver eller något så fixar dom en husrannsakan direkt.
2009-06-04, 22:49
Medlem
Källa på det?

Här kommer källan:

28 kap. 1§ RB:

Citat:
Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

28 kap. 5§ RB:

Citat:
En polisman får företa husrannsakan utan förordnande enligt 4 §, om det är fara i dröjsmål. Detta gäller dock inte husrannsakan för delgivning.

Behöver du mer än så?

Det är alltså inga problem för en polisman att företa en husrannsakan utan tidigare beslut såvida han har en anledning till det. Är det inte bråttom så får man ringa den polisiära förundersökningsledaren eller åklagaren. Inga problem alls. Man behöver inget skriftligt beslut eller liknande.
Senast redigerad av jecke86 2009-06-04 kl. 22:53.
2009-06-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentMannen
Det är lite svårt att hitta källa på något som inte stämmer. Därimot om polisen ser något som ligger framme tillexempel lite vitt pulver eller något så fixar dom en husrannsakan direkt.

Polisman kan besluta om husrannsakan, på eget bevåg, på plats om kriterierna för det är uppfyllda. Om dom nu, som du tar som exempel, "ser lite vitt pulver", kan de alltså helt själva besluta om en omedelbar husrannsakan. Sen får du säga vad du vill..

Edit: Nej men se där, precis samtidigt kommer en räddande ängel och befriar mig från att leta lagtext. Tack så mycket!
2009-06-05, 00:25
Medlem
TorrentMannens avatar
Citat:
Polisman kan besluta om husrannsakan, på eget bevåg, på plats om kriterierna för det är uppfyllda. Om dom nu, som du tar som exempel, "ser lite vitt pulver", kan de alltså helt själva besluta om en omedelbar husrannsakan. Sen får du säga vad du vill..

Edit: Nej men se där, precis samtidigt kommer en räddande ängel och befriar mig från att leta lagtext. Tack så mycket!

Ja precis som jag skrev, om en polis ser något så ja men inte bara för att dom vill, jag har själv stoppat nyfikna poliser när dom försökt snoka men så fort man säger att man ringer en advokat så backar dom om dom inte har några lagliga skäl för en husrannsakan, om dom har skäl till en husrannsakans innan dom kommer in i en lägenhet så finns det ett beslut på det från en åklagare redan innan dom kommer in i lägenheten.

jag är lite tröt just nu så jag formulerar mig nog som en kråka.
2009-06-05, 06:24
Medlem
Citat:
Ja precis som jag skrev, om en polis ser något så ja men inte bara för att dom vill, jag har själv stoppat nyfikna poliser när dom försökt snoka men så fort man säger att man ringer en advokat så backar dom om dom inte har några lagliga skäl för en husrannsakan, om dom har skäl till en husrannsakans innan dom kommer in i en lägenhet så finns det ett beslut på det från en åklagare redan innan dom kommer in i lägenheten.

Nej, du har inte helt rätt.

Ett beslut om husrannsakan kan, tro mig, tas av en polisiär förundersökningsledare också. Alltså en polisinspektör eller liknande. Det skulle jag nästan vilja påstå är vanligare än att en åklagare tar beslutet.

Sen gällande enskild polismans beslut om husis så behöver man inte se något ligga framme för att kunna ta det beslutet. Man får helt enkelt lägga ihop byggstenar. Först måste du komma upp till skälig misstanke för ett narkotikabrott. Efter det så vill du komma in i lägenheten av en anledning, sedan måste du ha något som pekar på att det är brådskande. Det är upp till polismannen att bedöma.

Det kan handla om att man tror att gärningsmannen ska spola ner narkotikan, eftersom han har gjort det för, eller tror man att han ska hoppa ut från balkongen på baksidan och sticka eller liknande. Faktum är att det finns mängder av anledningar till att det ska vara brådskande när det gäller narkotika.

Du pratar lite ur nattmössan, vilket jag nu ska påpeka också i en annan tråd.
2009-06-05, 09:49
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jecke86
Nej, du har inte helt rätt.

Ett beslut om husrannsakan kan, tro mig, tas av en polisiär förundersökningsledare också. Alltså en polisinspektör eller liknande. Det skulle jag nästan vilja påstå är vanligare än att en åklagare tar beslutet.

Sen gällande enskild polismans beslut om husis så behöver man inte se något ligga framme för att kunna ta det beslutet. Man får helt enkelt lägga ihop byggstenar. Först måste du komma upp till skälig misstanke för ett narkotikabrott. Efter det så vill du komma in i lägenheten av en anledning, sedan måste du ha något som pekar på att det är brådskande. Det är upp till polismannen att bedöma.

Det kan handla om att man tror att gärningsmannen ska spola ner narkotikan, eftersom han har gjort det för, eller tror man att han ska hoppa ut från balkongen på baksidan och sticka eller liknande. Faktum är att det finns mängder av anledningar till att det ska vara brådskande när det gäller narkotika.

Du pratar lite ur nattmössan, vilket jag nu ska påpeka också i en annan tråd.
Sant!

Sedan är det även så tt vi har fri bevisvärdering i Sverige vilket innebär att även om polisen gör en "otillåten" husrannsakan så kan använda vad de hittar som bevis mot dig i en rättegång.

Vilket inte är fallet i t.ex. USA
2009-06-05, 17:43
Medlem
Citat:

Nja, alltså precis som Jecke86 skriver beror det väldigt mycket på situation, historik och brott. Det är upp till varje enskild polisman själv att bedöma om det är brådskande - då kan en husrannsakan genomföras omedelbart.

Man behöver med andra ord varken beslut från åklagare eller från förundersökningsledaren - polisassistent Kalle kan göra det helt själv på plats om kriterierna är uppfyllda. Rätta mig om jag har fel..
2009-06-05, 20:47
Medlem
Citat:
Nja, alltså precis som Jecke86 skriver beror det väldigt mycket på situation, historik och brott. Det är upp till varje enskild polisman själv att bedöma om det är brådskande - då kan en husrannsakan genomföras omedelbart.

Man behöver med andra ord varken beslut från åklagare eller från förundersökningsledaren - polisassistent Kalle kan göra det helt själv på plats om kriterierna är uppfyllda. Rätta mig om jag har fel..

Du har helt rätt!

Det är en individuell bedömning som polismannen gör på plats. Självklart ska han kunna motivera åtgärden, men det är sällan svårt.
2009-06-08, 22:20
Medlem
Camakas avatar
Att motivera en åtgärd är aldrig svårt om det gäller lägenheter eller kläder.

Speciellt om det finns risk för att personen där husrannsakan skall företas riskerar att få reda på det innan beslut har hunnit fattas så kan man göra det på fara i dröjsmål, speciellt narkotika.

Men att lyfta nallen och ringa ett kort snabbt samtal förhindrar inte en polisman att få sin husis, att motivera varför så har polisen husisen och det är bara att klampa på helt lagligt.

Om man sedan ser till mobilen så är det så gott som ALDRIG fara i dröjsmål då det somm finns i telefonen finns där och det krävs då beslut från fu ledare, enda gången jag skulle tänka mig är om batteriet piper, men även då skulle man ha svårt att motivera det.

Sedan är det inte sagt att man tittar ändå, om du har blivit inlåst i cellen och de har dina personliga prylar, såklart att de tittar genom den, vem skall skvallara? Sedan hittar de nått som är av användning så ber de om en husis och hittar på ett bra skäl eller diskuterar fram ett bra skäl tillsammans med den fu ledaren som tar beslutet, poliser är inga robotar utan människor och till 99,9% säkerhet kompis med den som tar beslutet i frågan.

Det handlar mera om att komma på vad man skall skriva i rapporten, eller komma på en anledning som är tillräcklig om någon skulle få för sig att titta i rapporten som ALDRIG händer om man de då inte blir anmälda.

Visst förekommer det att de blir anmälda men då i vanliga fall kollar man rapporten och den stämmer i 99% av gångerna och det läggs ner direkt innan det ens hinner komma till det stadiet att polismannen får veta om att han är anmäld.

KONTEnTAN av det hela är att en polisman är ett yrke, INGEN gör saker frivilligt som är fel och riskera att åka dit på löneavdrag eller andra åtgärder för att kolla i en telefon eller göra liknande fel.

Det kommer flera skubb, flera chanser så om en polis kollar efter så har de på fötterna att göra det.....
2009-09-10, 11:17
Bannlyst
Lånar tråden lite Ot är misstänkt för Försök till mordbrand , och jag var på förhör föra veckans i onsdags och då blev min mobil beslagtagen finns sms där som inte är så trevliga ,narkotika vad kommer hända?
2009-09-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Bara att kolla upp om dom hade tillstånd för husrannsakan.

Be alltid om namnet på den åklagare som tagit beslutet.

Annars är det tjänstefel...

Sen kan dom ju alltid hävda att det var brådskande och att risken
fanns att bevis förstördes..men det krävs en del för det påståendet.

På PHS utbildas det att narkotika= fara i dröjsmål...
2009-09-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Källa på det? Tror inte ett dugg på att dom kan göra så...

RB 28:5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in