2014-08-04, 00:00
Medlem
Hallå där. Har googlat runt och sökt men inte funnit en enda bra lösning på problemet. Har läst vad ni har skrivit tidigare i tråden och tycket fokuset hamnat på helt fel ställe.

Problemet jag syftar på är att spela upp Rar.filer med Plex på en Windows dator.

Jag vill alltså slippa använda mig av program som auto-packar upp mina rar.filer.

På M3 finns en artikel som säger att en "plug-in" löser rar.fil problemet. Finns det någon sanning i detta?

Jag kan alltså inte använda mig av TranspRAR eftersom jag inte använder mig utav en mac.

Finns det någon där ute med en lösning? Om så är fallet, så skriv gärna en tydlig guide! Hade varit sjukt tacksamt.

Tack på förhand!
Citera
2014-08-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sponton
Finns det någon där ute med en lösning? Om så är fallet, så skriv gärna en tydlig guide! Hade varit sjukt tacksamt.

Prova https://forums.plex.tv/index.php/top...windows-users/
Inlägg #11 är väl det som är av mest intresse.
...och med avseende på "fokus" så var ju faktiskt denna tråd startad under ämnet "Programvara - Mac OS" så nog är fokus rätt tycker jag
Senast redigerad av beefcafe 2014-08-05 kl. 23:21.
Citera
2014-08-11, 14:29
Medlem
Happyface1337s avatar
Registrerade precis ett konto då jag hört mycket bra om Plex från kollegor och kamrater. Ska hem och pilla med det strax. Hur svårt är det att konfigurera? Har hört att "det är bara att installera" Stämmer det?
Citera
2014-08-11, 14:48
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyface1337
Registrerade precis ett konto då jag hört mycket bra om Plex från kollegor och kamrater. Ska hem och pilla med det strax. Hur svårt är det att konfigurera? Har hört att "det är bara att installera" Stämmer det?

Det är extremt enkelt och dom har guider på sin hemsida om du inte riktigt skulle få till det hela. Du installerar plex media server på din NAS/dator och väljer vilka mappar du vill att plex ska leta efter filmer/serier i och sen börjar den söka.

Sen installerar du Plex Home Theater det är där du spelar upp alla filmer.

Sen kan det uppstå lite problem att Plex kanske inte hittar alla serier/filmer och då behöver du döpa om filnamnen. Finns tonvis med guider på hur man ska göra på plex forum. Tänk på att Plex inte kan läsa direkt från .rar som tex xbmc så du måste rara upp allt innan du söker efter ditt material.
Citera
2014-08-11, 15:17
Medlem
har precis införskaffat mig en ds214play nas.
efter jag installerat plex från deras hemsida så funkade allt till en början men efter ett tag blev appen stoppad och går inte att starta?
har testat starta om den och så... har också googlat men hittar ingen lösning på problemet.
Citera
2014-08-11, 15:25
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkanl
har precis införskaffat mig en ds214play nas.
efter jag installerat plex från deras hemsida så funkade allt till en början men efter ett tag blev appen stoppad och går inte att starta?
har testat starta om den och så... har också googlat men hittar ingen lösning på problemet.

Det är inte brandväggen som blockar då?
Citera
2014-08-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Det är inte brandväggen som blockar då?

det är på nasen pogrammet inte vill starta
Citera
2014-08-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkanl
det är på nasen pogrammet inte vill starta

Eftersom Nasen inte kör OS X så får du nog posta i något annat forum
Citera
2014-08-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Tänk på att Plex inte kan läsa direkt från .rar som tex xbmc så du måste rara upp allt innan du söker efter ditt material.
Det är ju inte helt sant. Kör du serven på OSX så finns det både rar2fs och TranspRAR som löser detta åt dig. Kör du på en Linux server så funkar rar2fs utmärkt. Finns många trådar på PLEX forumet som beskriver hur du gör, tex denna som funkar för både Linux och OSX, https://forums.plex.tv/index.php/top...wto/?hl=rar2fs
Citera
2014-08-11, 21:31
Medlem
Har en fråga:

Har kört Plex i många år, långt innan "myplex" och allt vad det heter kom. Kör därför en lokal server, med ett lokalt lösenord på databasen. Eftersom de tagit bort admin av lösenord brukar jag få rolla tillbaka till en gammal version av plex media server, typ 0.9.3.6 eller nåt, för att ändra lösenord då jag gör det...

Gillar helt enkelt inte att gå via myplex. En till länk i kedjan som ger mej noll.

Men nu upptäckte jag till min fasa att iPad inte funkar remote längre. Man har tagit bort möjligheten att lägga in DNS-servrar, man måste skriva in IP-nummer, och man kan inte lägga in custom port, användarnamn eller lösenord längre!! Detta gör att jag inte kommer åt min server utanför min brandvägg i den nya versionen av plex för ipad. Detta funkade utan problem förut, i alla fall runt nyår.

Är det någon som vet om det finns någon väg runt detta? Plexappen är ju grym till IOS i övrigt, men jag har verkligen ingen lust att signa upp för myplex.
Citera
2014-08-12, 00:40
Medlem
Det enda (säkra) sätt jag känner till att koppla upp sig till sin PLEX server utanför sin brandvägg utan att logga in på sitt PLEX konto är via en SSH-tunnel. Använder mig av iSSH för iOS (kostar några spänn men jag tror det finns liknande program som är gratis). Annars går det väl att banka ett hål i brandväggen (antingen för port 32400 eller via en port-forward) och sen lösenordsskydda tillgången (om det går?), men det är ju egentligen det som myplex försöker lösa mha uPnP. Som sagt, en SSH-tunnel tycker jag fungerar bäst men det kan ju tyvärr vara lite meckigt att sätta upp om man inte gjort sånt förr
Senast redigerad av beefcafe 2014-08-12 kl. 01:04.
Citera
2014-08-18, 16:38
Medlem
Hej.

Har tidigare haft xbmc, men tyckte det var väldigt buggigt.
Vill nu testa Plex istället, men har stött lite problem.

Har alla filmer på en trådlös wdmycloud, men när jag ska lägga in filmer och serier i plex kan jag inte hitta min wd och ladda in i från.
Någon som vet hur jag kan kringgå detta?

Går det inte att ha filmerna liggandes på en trådlös hårddisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in