Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-02, 15:27
  #1
Avstängd
Ja kanske hamnar den här fel ,i så fall får gärna nån mod flytta eftersom jag e väldans intresserad av vad som gäller !

Det är så här, att jag haft min bil avställd på min privata parkeringsruta på innergården,bredvid mig står en röd Saab på sin privata plats (alltså det e alltid han som står där), nu i går när jag ställde på min bil och var och provkörde och tvättade den upptäcker jag 3 stycken röda skrapmärken/bucklor som troligtvis/säkerligen kommer från bilen bredvid (till 99.99% säkerhet eftersom jg inte haft dom förr och jag inte har varit någon annanstanns än på min parkering under avställningstiden)
Så vad kan man göra?
Inget och bara svälja skiten, eller ta kontakt med ägaren eller försäkringsbolaget för någonslags ersättning?
Någon som vet?
Citera
2009-06-02, 15:31
  #2
Medlem
MDKs avatar
kommer inte funka om du snackar med ägare, såvida han/hon är en riktigt blåst jävel som slänger ut pengar. tag kontakt med försäkringsbolaget och se vad de kan göra. självrisken kan vara ett helvete, så kolla hur mycket din lokala lackeringsfirma tar betalt för att fixa.

lycka till
Citera
2009-06-02, 15:35
  #3
Medlem
cannaBes avatar
Vill du ha ersättning så är det ju bara att du kontaktar honom säger att du sett han köra på bilen och att du vill att han betalar din självrisk. Inte svårare än så.
Citera
2009-06-02, 15:39
  #4
Medlem
Ta kontakt med ägaren i första hand och säg att du är ägare till bilen som står jämte hans och att du upptäckt bucklorna. Anklaga inte han eller nått i början utan bara berätta som det är.

Då är det stor chans att han säger nått i stil med "Jo, det var nog jag som stötte emot din bil, har skrivit upp regnummret och skulle kontakta dig men har inte hinnit än."

Spelar han oförstående och nekar så säger du att du ringt polisen och dom sa att du skulle prata med ägaren till bilen jämte innan du gick vidare hos dom. Nu är det stor risk att han blir spak och erkänner. Du kan ju också nämna nått om att du pratat med ordföraren och att han skulle höra runt om nån visste nått.

Har du att göra med en någorlunda hederlig människa så är risken stor att det blir uppordnat. Annars finns risken att du har att göra med en totalt ohederlig människa och då är det inte så stor chans att du får några pengar.
Citera
2009-06-02, 15:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrönRos66
Ja kanske hamnar den här fel ,i så fall får gärna nån mod flytta eftersom jag e väldans intresserad av vad som gäller !

Det är så här, att jag haft min bil avställd på min privata parkeringsruta på innergården,bredvid mig står en röd Saab på sin privata plats (alltså det e alltid han som står där), nu i går när jag ställde på min bil och var och provkörde och tvättade den upptäcker jag 3 stycken röda skrapmärken/bucklor som troligtvis/säkerligen kommer från bilen bredvid (till 99.99% säkerhet eftersom jg inte haft dom förr och jag inte har varit någon annanstanns än på min parkering under avställningstiden)
Så vad kan man göra?
Inget och bara svälja skiten, eller ta kontakt med ägaren eller försäkringsbolaget för någonslags ersättning?
Någon som vet?


Du kan givet prata med ägaren, som kommer neka till allt. Då är de inte mkt mer o göra.

Sen anmäler du skadan till försäkringsbolag och säger du vill söka ersättning från trafikskadeföreningen (eller fonden de vet vilken de är). Därefter får du göra en polisanmälan, som skickas in till f-bolaget, tillsammans med lite papper. En skadereglerare tittar på det, och så bedömmer de om du får ersättning.

I detta fall får du betala 2015 kr (var det förra året iaf) för att få det iordning gjort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback