Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-02, 12:29
  #1
Medlem
Nikki-Lees avatar
Vad krävs egentligen för att bli vräkt från en bostadsrätt?

Jag har ägt lägenheten i snart fem år (flyttade in hösten 2004) och alltid betalat hyran i tid. Vid några tillfällen har jag har haft lite festligheter. Tilläggas kan att det bor en hel del äldre människor i föreningen, och adressen är i "de lite finare kvarteren".

1. Sommaren 2006 fick jag en muntlig varning och en skriflig varning. Dessa var befogade enligt mig. Jag bad om ursäkt och skämdes.

2. Våren 2008 hade jag en tjejfest och vi hade planerat att köra singstar, men att göra det tidigt för att inte störa. Vi började kl. 20 och planerade att sluta senast kl. 22. Strax efter 21 kommer min nyinflyttade granne in och är helt rabiat. Allt verkar inte stå rätt till i kärringens huvud då hon kastade sig in i lägenheten iförd linne och trosor...enbart. Jag argumenterade emot, sakligt men bestämt, att klockan inte var speciellt mycket samt att det faktiskt var lördag. Man borde ju få föra lite liv då, anser jag. Dessutom tycker jag inte om att man går rakt in i mitt hem, utan att ringa på. Hennes klagomål ser jag inte som befogat. Dessutom vidtalade aldrig någon från styrelsen mig, utan enbart hon.

3. Min sista fadäs var nu i helgen då det blev en något för stökig fest som pågick fram till midnatt. Grejen var att vi umgicks lite för högljutt ute på balkongen, vilket såklart måste upplevas sjukt störande... I morse när jag gick till jobbet mötte jag styrelseordförande och den mentalt störda grannkärringen. Jag fick motta en hel del klagomål, men ingen uttalat varning om vräkning. Såklart bad jag tusen gånger om ursäkt och erkände att det faktiskt hade spårat ur lite... För mycket folk som dök upp + lite för stort intag av alkohol.

Jag efterlyser svar på vad som egentligen krävs för att bli vräkt från en bostadsrätt? Hur ska lagen tolkas? Och vad har jag för möjligheter att bestrida? Observera att klagomålen har kommit med lång mellanrum, därimellan har jag skött mig exemplariskt!

Jag undanber mig moralpredikningar om huruvida jag har gjort rätt eller fel. Fattar själv att mitt beteende i helgen inte va speciellt ok... Tacksam för hjälp!
Citera
2009-06-02, 12:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikki-Lee
Vad krävs egentligen för att bli vräkt från en bostadsrätt?

Jag har ägt lägenheten i snart fem år (flyttade in hösten 2004) och alltid betalat hyran i tid. Vid några tillfällen har jag har haft lite festligheter. Tilläggas kan att det bor en hel del äldre människor i föreningen, och adressen är i "de lite finare kvarteren".

1. Sommaren 2006 fick jag en muntlig varning och en skriflig varning. Dessa var befogade enligt mig. Jag bad om ursäkt och skämdes.

2. Våren 2008 hade jag en tjejfest och vi hade planerat att köra singstar, men att göra det tidigt för att inte störa. Vi började kl. 20 och planerade att sluta senast kl. 22. Strax efter 21 kommer min nyinflyttade granne in och är helt rabiat. Allt verkar inte stå rätt till i kärringens huvud då hon kastade sig in i lägenheten iförd linne och trosor...enbart. Jag argumenterade emot, sakligt men bestämt, att klockan inte var speciellt mycket samt att det faktiskt var lördag. Man borde ju få föra lite liv då, anser jag. Dessutom tycker jag inte om att man går rakt in i mitt hem, utan att ringa på. Hennes klagomål ser jag inte som befogat. Dessutom vidtalade aldrig någon från styrelsen mig, utan enbart hon.

3. Min sista fadäs var nu i helgen då det blev en något för stökig fest som pågick fram till midnatt. Grejen var att vi umgicks lite för högljutt ute på balkongen, vilket såklart måste upplevas sjukt störande... I morse när jag gick till jobbet mötte jag styrelseordförande och den mentalt störda grannkärringen. Jag fick motta en hel del klagomål, men ingen uttalat varning om vräkning. Såklart bad jag tusen gånger om ursäkt och erkände att det faktiskt hade spårat ur lite... För mycket folk som dök upp + lite för stort intag av alkohol.

Jag efterlyser svar på vad som egentligen krävs för att bli vräkt från en bostadsrätt? Hur ska lagen tolkas? Och vad har jag för möjligheter att bestrida? Observera att klagomålen har kommit med lång mellanrum, därimellan har jag skött mig exemplariskt!

Jag undanber mig moralpredikningar om huruvida jag har gjort rätt eller fel. Fattar själv att mitt beteende i helgen inte va speciellt ok... Tacksam för hjälp!


I detta fall så ska väl inte en vräkning ske, i fall 2, skulle jag däremot anmält för hemfridsbrott, kommer hon in i lägenheten oinbjuden, inte lämnar på uppmaning är det solklart.

Tycker väl inte det är tillräckligt allvarliga störningar för att vräkning ska kunna ske.


FÖ så finns bestämmelserna i http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19910614.htm
Citera
2009-06-02, 12:41
  #3
Medlem
Mihailovics avatar
Det krävs ju en del men när det gäller ditt fall så verkar ju det avse
enstaka händelser de senaste tre åren.

Det är acceptabelt att få vara något störande under helger nån
gång per år, t ex nyår m m.

Sen får man ju ha nån fest nån gång per år där där nivån gör något
över vad som annars är accepterat men det får inte vara tal om värsta
diskot med massor gap och skrik kl 0200.

Din senaste fest pågick fram till midnatt..nu gick ni nog över gränsen här
men grannarna får tåla lite väsen fram till den här tiden på fre-lör.

Du behöver inte oroa dig för vräkning än....

Det tråkiga är att det är äldre som gnäller röven av sig även om du skulle
ha fest 1 gång vart 5:e år...

Förvarna grannarna nästa gång och be gästerna vara lite lugnare...
Citera
2009-06-02, 12:42
  #4
Medlem
JokkMokks avatar
http://www.juridikradgivarna.se/


Ett lite mer inriktat forum på vad du söker.
Citera
2009-06-02, 12:43
  #5
Medlem
firstclassriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikki-Lee
Text

Jag är inte särskilt insatt i frågan men tycker verkligen inte att de händelser du tar upp är något utöver det vanliga. Jag förstår inte hur dina grannar kan vara så jävla dryga att de blir irriterade för att du hade en fest som höll på till klockan 00:00 och tycker verkligen inte du har gjort något fel.
Jag hade iaf. inte oroat mig eftersom jag iaf. trott att jag hade lagen på min sida.

Jag hade däremot försökt prata med grannarna som irriterade sig på mig och förklarat att det är fullt normalt att ha bjudningar ett par gånger om året och då föra lite mer oväsen än vanligt.
Citera
2009-06-02, 12:50
  #6
Medlem
Nikki-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
I detta fall så ska väl inte en vräkning ske, i fall 2, skulle jag däremot anmält för hemfridsbrott, kommer hon in i lägenheten oinbjuden, inte lämnar på uppmaning är det solklart.

Tycker väl inte det är tillräckligt allvarliga störningar för att vräkning ska kunna ske.


FÖ så finns bestämmelserna i http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19910614.htm

Jo, det var flera på festen som sa det. En av gästerna är dessutom polis så hon påtalade det för grannkärringen -> bra vittne om det blir tjafs. Kärringen hävdar att hon har ringt på men att vi inte öppnande, oklart om det stämmer, men givet att jag förnekar...
Citera
2009-06-02, 13:02
  #7
Medlem
Nikki-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
http://www.juridikradgivarna.se/


Ett lite mer inriktat forum på vad du söker.

Sweet! Precis nåt sånt jag var ute efter. Tack!
Citera
2009-06-02, 13:26
  #8
Medlem
Gimp_offers avatar
Men är det inte så att varje hyresbolag(?) som bestämmer sina egna regler?

Kontakta hyresgäst föreningen och fråga dem.
Citera
2009-06-02, 13:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimp_offer
Men är det inte så att varje hyresbolag(?) som bestämmer sina egna regler?

Kontakta hyresgäst föreningen och fråga dem.



hyresgästföreningen ger blanka fan i dig om du bor i bostadsrättl. sen är de inga hyresbolag, utan föreningar, dessutom så bestämmer de inte alls sina egna regler, finns lagar som alla måste följa.
Citera
2009-06-02, 14:31
  #10
Medlem
bara så du vet...

Så kan du bli "vräkt" ur en Bostadsrätt också, 3 varningar bör räcka, då har du inget att säga till om i rätten. Föreningen "tar över" din bostadsrätt och säljer den till marknadspris, är du skyldig pengar etc, dras detta av ifrån köpeskillingen sen får du pengarna som blir över.

Dock är din "bostadsrätt" borta och du kan få problem att bli medlem i andra BRFér i framtiden.
Citera
2009-06-02, 14:50
  #11
Medlem
Nikki-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Så kan du bli "vräkt" ur en Bostadsrätt också, 3 varningar bör räcka, då har du inget att säga till om i rätten. Föreningen "tar över" din bostadsrätt och säljer den till marknadspris, är du skyldig pengar etc, dras detta av ifrån köpeskillingen sen får du pengarna som blir över.

Dock är din "bostadsrätt" borta och du kan få problem att bli medlem i andra BRFér i framtiden.


Njaaa...det där måste vara en sanning med modifikation! Varningarna ska för det första vara skriftliga antar jag. Sen måste det väl fattas beslut i styrelsen. Annars kan ju en totalt oskyldig bli vräkt pga någon fucked up granne som hör röster...

Vilka kan utfärda varningarna, antar att även det måste komma från styrelsen, eller i minsta fall styrelseordf?

Sen lär man ju ha möjlighet att bestrida ett beslut i rätten. Det finns ju fall där styrelsen har försökt att få bort människor som varit för kritiska mot styrelsen. Dvs ej befogat för att försöka vräka någon... Då ställs ju ord mot ord, och om bevis finns så läggs de fram. Så borde det ju vara...eller?

Och är du HELT hundra på att föreningen kan ta över lägenheten och bedriva försäljningen? Blir man inte avhyst och får sälja lägenheten själv. Man blir ju utesluten ur föreningen, eller hur?
Citera
2009-06-02, 15:01
  #12
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikki-Lee
Sweet! Precis nåt sånt jag var ute efter. Tack!

Studenter som svarar på frågor hade jag aktat mig för.

Det bör stå en hel del i stadgarna om vilka skyldigheter du har.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback