2009-05-31, 22:25
Medlem
KryddAs avatar
Hej, igår var jag ute på kvällen och det var massvis med mygg så har säkert ett 10-tal myggbet på mig idag. Det är ju rätt lugnt, men fick ett på långfingret på högra handen, och hela fingret har svullnat upp. Det stramar och är svårt att böja. Känner mig också svagare i hela armen och har till och med lite ont i den.

Vad är det här? Nya muterande myggor som är giftiga? Kan man lindra det på något sätt?
Citera
2009-05-31, 22:31
Medlem
eb1988s avatar
jag är allergisk mot myggor och kestine funkar för mig, det är receptfritt på apoteket, dock rätt dyrt..
Citera
2009-05-31, 22:53
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eb1988
jag är allergisk mot myggor och kestine funkar för mig, det är receptfritt på apoteket, dock rätt dyrt..
Om jag vore allergisk så skulle alla mina bett svullna upp, nu är det just det på fingret. Är en sjuk svullnad nu, funderar på att uppsöka läkare imorgon om det inte är bättre.
Citera
2009-05-31, 22:57
Medlem
BePositives avatar
De första betten man får varje sommar brukar bli större än vanligt.
Citera
2009-05-31, 23:16
Medlem
Dr.Elmos avatar
Låter som AIDS!
Citera
2009-05-31, 23:21
Medlem
bombaclouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Elmo
Låter som AIDS!

Nääe, låter mer som cancer ?
Citera
2009-05-31, 23:50
Medlem
KryddAs avatar
Lite seriösa nu tack.
Citera
2009-06-01, 00:04
Bannlyst
The same procedure as every year, James:

Kanske ngt annat än just en mygg som orsakat svullnaden(humla??)? För annars skulle väl hela du varit en, enda levande(eg. döende?)Michelingubbe nu?
Men nog är det konstigt, numera, med alla dessa "kuser".... har själv börjat reagera= få värsta, hemskaste märkena efter första betten av, tror jag då, knott(eller är det "Hästflugor"?).

Men det går över. Till då nästa år.
Och "lindring"? Nä, tror inte det, utan bara att låta verka och värka ut- "Det som inte dödar", o. s. v.
Men du kan ju prova att doppa bettet i socker? En sockerbit på getingstyng skall visst dämpa den typen av plåga, i alla fall(http://svenska.yle.fi/matochfritid/tips.php?id=1038).
Eller bara sug på fingret; salivens helande effekt är vida underskattad...
Senast redigerad av Toort 2009-06-01 kl. 00:08.
Citera
2009-06-01, 10:43
Medlem
Aspsusas avatar
Som tidigare postare redan sade, den första myggen orsakar ofta de värsta reaktionerna (och det kan också gälla mygg på platser som är nya för dig - "hemmamyggorna" blir man van vid).

Men att just fingret svullit upp så förfärligt i motsats till andra bett kan ha en helt naturlig förklaring: Dels så finns det inte så mycket utrymme för svullnader i ett finger, och dels så är det ganska troligt att du kommit åt just det bettet mer än de andra (inte nödvändigtvis bara för att klia det, utan också annars).

Finns det salvor med anti-histamin på svenska apotek? (Här i Finland finns bara ett "myggstift", Etono, som är rena skämtet) Det kan hjälpa.
Vilken som helst av de moderna anti-histaminerna (cetirizin, loratadine m.fl. - säkert också Kestine/ebastin) kan också ge lindring.

Börja det bli varmt eller göra ont på underliga sätt, eller *börjar* det inte lägga sig inom någon dag, så kan det vara en idé att låta en läkare titta på det.
Citera
2009-06-01, 16:25
Medlem
Eliza CTs avatar
Förutom histaminpreparat så tycker jag att alla ska ha en tub xylocainsalva hemma, i varje fall sommartid. (receptfria)
Det dämpar smärta och irritation från både insektsbett, ytliga brännskador, skrapsår, skavsår, ja användbart till det mesta.
Mvh
Citera
2009-06-01, 17:41
Medlem
Lifelovers avatar
Det enda tipset (om än ganska effektivt) jag har är att med nageln trycka in ett kryss över myggbettet, det lindrar klåda för det mesta. För att klargöra, tryck ner nageln i mitten av bettet relativt hårt, dock inte överdrivet så det går hål. Gör sedan samma sak tvärs över så att det blir som ett kryss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in