2009-06-01, 10:48
Bannlyst
Rent spontant så borde inte detta vara din flickväns problem utan snarare lärarens. Han har slarvat bort arbetet, han får kompensera genom att ge henne det betyg hon förväntar sig på det. Rättvist mot de övriga eleverna? Kanske inte, men å andra sidan så är livet inte rättvist. Det vore lika orättvist om flickvännen tvingas stressa ihop ett hafsverk med risken att få betydligt sämre betyg än vad hon skulle få på orginalarbetet. Dessutom så kan det här kanske lära läraren att samla alla elvernas arbeten på ett och samma ställe.

Hade jag varit läraren ifråga så hade jag tagit på mig skulden, tagit tjejenåt sidan och givit henne det betyg som (inom rimlighetens gränser) hon velat ha. Ligger hennes övriga kursprestationer mellan VG och MVG så är det inget snack om saken, MVG. Ligger hon runt G/VG så kanske ett VG hade varit lämpligt. Hursomhelst så hade jag inte krävt att tösen skulle stirra ihop ett nytt mastodontarbete för att jag är ett klantarsle som inte kan hålla koll på mina prylar.

// Roger P.
Citera
2009-06-01, 11:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Läraren får väll ta ansvar för sitt klantande, låg filen på skolans nätverkshårddiskar så kan det bli klurigt.

kika
http://www.computerhope.com/issues/ch000342.htm

Varför skulle det vara klurigt?
Dom tar väl backuper?? isåfall får IT-avdelningen återställa från Backuperna!
Citera
2009-06-01, 11:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Precis...

1. IT avdelningen skall (inte bör) göra backup dagligen så filen finns säkert på ett band eller nätverksdisk, bara att läsa tillbaka.
2. Hur överlämnades filen till läraren? Om den skickades med mail så finns den ju kvar på mailservern.
Citera
2009-06-01, 16:14
Medlem
Om arbetet har legat på hennes uppmappade privata disk på skolan, prova högerklicka > Previous versions i den aktuella mappen. Om nätverksdisken kör Volume Shadow Copy finns stora möjligheter att gå tillbaks till en gammal revision av hennes mapp.
Citera
2009-06-01, 17:13
Medlem
moliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt
Oj oj oj! Lilla hackern har talat!

Hatar folk som tror att dom är grymma på datorer och låtsas som att dom kan knäcka alla system när dom i själva verket tror att datorn är skärmen som står på bordet och kallar datorlådan för hårddisken!

Hahahaha, var självklart ett skämt Men jag brukar faktiskt rensa bort skräp på skrivbordet....
Citera
2009-06-01, 17:18
Medlem
Paradis-Oskars avatar
Frågan är väl snarare hur hon kan ha ett arbete som tog en vecka att skriva sparat på bara ett ställe? Man tar själv säkerhetskopior på viktiga dokument.

Förhoppningsvis har vi alla lärt oss något av det här nu.
Citera
2009-06-01, 19:13
Medlem
Håller med Roger om att det borde vara lärarens problem. Vill man vara snäll kan man ju annars kolla med IT-avdelningen ifall de har backuper eller liknande.
Citera
2009-06-01, 19:41
Medlem
IT-support hitta en backup från 25 feb, men det är endast en halvklar version, men hon får ta den och göra det bästa utav det.

Ang läraren och hans ansvar så borde han ju självklart ta på sig ansvaret, men han är historia / Filosofi lärare och han är allmänt seg. Hon lämnade in arbetet i hans lärarskåp där man lämnar arbeten... Troligtvis har han lagt den på sidan av och sedan har den kommit med när han slängt skräp.. Men han vägrar ge med sig hon ligger på VG/MVG beroende på detta arbetet... och utan arbetet är det ett IG...

Tack för alla förslag, och "GetDataBack" funkade faktiskt, men den hitta en ännu äldre fil än den på skolans server.

Tack för hjälpen!
Citera
2009-06-01, 20:13
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Rent spontant så borde inte detta vara din flickväns problem utan snarare lärarens. Han har slarvat bort arbetet, han får kompensera genom att ge henne det betyg hon förväntar sig på det. Rättvist mot de övriga eleverna? Kanske inte, men å andra sidan så är livet inte rättvist. Det vore lika orättvist om flickvännen tvingas stressa ihop ett hafsverk med risken att få betydligt sämre betyg än vad hon skulle få på orginalarbetet. Dessutom så kan det här kanske lära läraren att samla alla elvernas arbeten på ett och samma ställe.

Hade jag varit läraren ifråga så hade jag tagit på mig skulden, tagit tjejenåt sidan och givit henne det betyg som (inom rimlighetens gränser) hon velat ha. Ligger hennes övriga kursprestationer mellan VG och MVG så är det inget snack om saken, MVG. Ligger hon runt G/VG så kanske ett VG hade varit lämpligt. Hursomhelst så hade jag inte krävt att tösen skulle stirra ihop ett nytt mastodontarbete för att jag är ett klantarsle som inte kan hålla koll på mina prylar.

// Roger P.

Klart läraren kan. Har jag sett tusentals gånger. Läraren slarvar bort arbetet, kan inte sätta betyg. Sad but true. Håller med dig, lärarna bör ta sina ansvar.

Tacka vet jag framtidens skola, om jag ens kommer få uppleva den - helt digital. Shadowcopies av allting, allt kan återställas, ingen förlust av någonting.
Citera
2009-06-01, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miztrr
Vill börja med att be om ursäkt om tråden är postad i fel del...

Åter till problemet:

Hej, min flickvänn fick nyss reda på att hennes historia lärare hade slarvat bort ett av hennes historia arbeten. "Okey" tänkte hon, "jag har väll kvar den på skoldatan". Men icke picke, den hade försvunnit från skoldatan, och vi har kollat igenom den rätt så nogrannt.Finns det något program eller något så man kan hitta ett gammalt dokument som försvunnit. Det kan vara slängt i papperskorgen, men det tvivlar jag på. Dessa skoldatorer synkroniserar mot hela skolans nätverk. Vi har kollat efter dokumentat där men inte lyckats..

Någon som har några tips? skulle verkligen uppskattas, inte långt kvar på skolan och arbetet var på 15 sidor, och tar längre än 1 vecka att skriva såå måste verkligen hitta detta. Allt vi har hitat är ett dokument med inledningen...

Tack på förhand!

kan du berätta lite mer om datorn , skol elever brukar ha användar namn och lösen ord, typ konto på en skol datorn där de kan jobba med sina uppgifter och där man kan spara sina arbeten, oftast brukar skol eleverna spara på sin konto typ h: eller e:, kanske hon har sparat nånstans där någon annan har haft rättigheter att läsa sammt radera hennes arbete eller hon kanske har glömmt att spara arbetet lätt gjort.
Citera
2009-06-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobban
kan du berätta lite mer om datorn , skol elever brukar ha användar namn och lösen ord, typ konto på en skol datorn där de kan jobba med sina uppgifter och där man kan spara sina arbeten, oftast brukar skol eleverna spara på sin konto typ h: eller e:, kanske hon har sparat nånstans där någon annan har haft rättigheter att läsa sammt radera hennes arbete eller hon kanske har glömmt att spara arbetet lätt gjort.

är en DELL laptop, kan ej märke. Med en C, D och H partiation, har tillgång till D Vilket är vårat "egna" utrymmme samt H vilket är hennes partatiton på nätverket. Man kommer den ända som kan komma in i alla mappar är IT-support. Vilket gär det nästintill omöjligt att någon annan skulle komma åt hennes filer... om det nu inte är någon riktig hacker. Jag läste igenom det när det var klart och jag CTRL + S'ade nu sparat var det allt! Men som sagt vi har hittat en gammal halv färdig grej, jag ska försöka hjälpa henne att komma ihåg vad hon skrivit...

Tackar
Citera
2009-06-01, 21:55
Medlem
Har varit med om detta själv, fast då gällde det ett bortslarvat prov. Jag krävde att jag skulle få MVG då jag inte kan ansvara för vad läraren ställer till med. Fick mycket då och så MVG 100 % rätt räkandes det som. Hade dock MVG på alla andra arbeten och prov i detta ämne så det kan ju även spela in när man ska kräva betyg hit och dit. Men rent spontant tycker jag att MVG är det enda riktiga oavsett vad man presterat innan, inte elevens ansvar att läraren sullar. Precis som det inte är lärarens ansvar att eleven glömt plugga till ett prov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in