2013-01-01, 10:05
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ja, du förlorar hastighet med VPN, särskilt när du dessutom är i ett annat land.

I detta fallet har jag mätt mot bredbandskollen i Stockholm så det är ju bara sträckan mellan dom och anonine som tillkommer.

Problemet torde ligga hos anonine eftersom jag vid lågtrafik får samma hastighet för utan och med vpn.

Det jag undrar är hur dom stryper trafiken.

Får den som tex ligger på en praktisk hastighet av 30 Mbit/s också en strypning med 80% ned till 6 eller drabbas den bara av några Mbits nedsättning?

Jag räknade i min enfald med en procentuell minskning på kanske 30% inte att uppkopplingen skulle bli nästan oanvändbar under högtrafik.

Att reducera hastigheten så drastiskt för en långsam uppkoppling är inte juste.
Citera
2013-01-01, 13:16
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
I detta fallet har jag mätt mot bredbandskollen i Stockholm så det är ju bara sträckan mellan dom och anonine som tillkommer.

Problemet torde ligga hos anonine eftersom jag vid lågtrafik får samma hastighet för utan och med vpn.

Det jag undrar är hur dom stryper trafiken.

Får den som tex ligger på en praktisk hastighet av 30 Mbit/s också en strypning med 80% ned till 6 eller drabbas den bara av några Mbits nedsättning?

Jag räknade i min enfald med en procentuell minskning på kanske 30% inte att uppkopplingen skulle bli nästan oanvändbar under högtrafik.

Att reducera hastigheten så drastiskt för en långsam uppkoppling är inte juste.
Du befinner dig i Spanien, right? Där har du gåtan. Flytta till Sverige, och du kommer få mycket bättre hastigheter.
Citera
2013-01-01, 13:26
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Du befinner dig i Spanien, right? Där har du gåtan. Flytta till Sverige, och du kommer få mycket bättre hastigheter.

Det förstår jag faktiskt inte att det skulle vara lösningen. Du menar att just anonines anslutning till nätet inte skulle gå på samma sätt till Spanien?

Lågtrafik: vpn 1.2 Mbit Utan vpn 1.2 Mbit
Högtrafik vpn 0,2 Utan vpn 1,2

Transporten till Spanien sker ju med 1.2 utan vpn vi båda tillfällena.
Varför skulle anonines servrar bry sig om att jag är i Spanien?
Citera
2013-01-02, 12:20
Medlem
Jag har 3 frågor jag gärna hade velat få besvarade.

1. Är jag helt anonym med openvpn ifrån anonine eller krävs det något mer för att vara säker?

2. Om openvpn hänger sig / startar om sig själv syns det då i loggarna hos operatörerna vad jag håller på att ladda hem under dem sekunderna som vpn startar om?

3. Min komis sa att man ska köra vpn + köra via en proxy, vad är en proxy?
Citera
2013-01-02, 13:56
Medlem
Hur är det om man tex använder denna vpn och samtidigt vill komma åt en dator på nätverket som använder vpn, kommer det funka?
Citera
2013-01-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldidy
Jag har 3 frågor jag gärna hade velat få besvarade.

1. Är jag helt anonym med openvpn ifrån anonine eller krävs det något mer för att vara säker?

2. Om openvpn hänger sig / startar om sig själv syns det då i loggarna hos operatörerna vad jag håller på att ladda hem under dem sekunderna som vpn startar om?

3. Min komis sa att man ska köra vpn + köra via en proxy, vad är en proxy?

1: Ja, du kan ladda ner och använda > http://www.opendns.com/technology/dnscrypt/ så krypterar den dina DNS paket, vilket är helt oskyddat. Grejen med dnscrypt är ju att de kan gå slöare att besöka nya sidor som du inte har cache:ade men de är helst klart värt de (så att inget läcker till ISP:n).
2: Ja så fort din vpn anslutning bryts så upptas din vanliga anslutning igen helt oskyddat, därför använder jag inte openvpn utan pptp istället..för att vara säkert på att aldrig råka bli utloggad.
Citera
2013-01-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ainatar
Hur är det om man tex använder denna vpn och samtidigt vill komma åt en dator på nätverket som använder vpn, kommer det funka?

De beror väl på, om du har bett din router att logga in med dina vpn uppgifter så är de där ifrån krypteringen styrs, men oavsett så ska de inte spela nån roll eftersom de som redan finns i ditt nätverk (internt) är öppet för hushållet så att säga. Vpn krypterar inte inom ens egna hemnätverk (tror jag inte iaf)..
Citera
2013-01-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Det förstår jag faktiskt inte att det skulle vara lösningen. Du menar att just anonines anslutning till nätet inte skulle gå på samma sätt till Spanien?

Lågtrafik: vpn 1.2 Mbit Utan vpn 1.2 Mbit
Högtrafik vpn 0,2 Utan vpn 1,2

Transporten till Spanien sker ju med 1.2 utan vpn vi båda tillfällena.
Varför skulle anonines servrar bry sig om att jag är i Spanien?

Jag tror att spanjoranslutningen tycker Anonine är för hett så den blir slö och vill ta en siesta helt enkelt .
Citera
2013-01-02, 16:18
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-portion
2: Ja så fort din vpn anslutning bryts så upptas din vanliga anslutning igen helt oskyddat, därför använder jag inte openvpn utan pptp istället..för att vara säkert på att aldrig råka bli utloggad.
Man kan väl bli utloggad när man använder PPTP också? Enda motmedlet mot ofrivillig utloggning är att använda tex VPNCheck eller spärra brandväggen så att endast trafik till VPN-servern tillåts.
Citera
2013-01-02, 17:31
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-portion
1: Ja, du kan ladda ner och använda > http://www.opendns.com/technology/dnscrypt/ så krypterar den dina DNS paket, vilket är helt oskyddat. Grejen med dnscrypt är ju att de kan gå slöare att besöka nya sidor som du inte har cache:ade men de är helst klart värt de (så att inget läcker till ISP:n).
Hmm..? Min DNS-trafik går minsann genom VPN-tunneln. Konstigt att det inte gör det för dig.
Citera
2013-01-02, 19:06
Medlem
Fungerar den här lika bra som en vpn tunnel? Den verkar helt ok om man kollar på tutorialen på youtube.
Samt går det att göra utorrent laddar ner genom det?

http://ultrasurf.us/
Citera
2013-01-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Man kan väl bli utloggad när man använder PPTP också? Enda motmedlet mot ofrivillig utloggning är att använda tex VPNCheck eller spärra brandväggen så att endast trafik till VPN-servern tillåts.

Jo visst kan man bli utloggad på PPTP med, men faktorerna kan variera.. Spärra brandväggen vet jag inte så mycke om men denna tjänsten är helt strålande vad gällande ämnet > http://www.hidemyass.com/vpn/ .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in