2012-04-01, 20:52
Medlem
millekillens avatar
Har för några dagar sedan bytt till OPEN VPN-tjänsten hos Anonine. Men får ofta problem när jag ansluter... Jag delges ett nytt IP-nummer , men det funkar INTE att surfa upp en enda sida... Står något om DNS-fel !!!

Nån som vet vad detta beror på ?

Hade aldrig detta problem när jag körde PPTP-tjänsten
Citera
2012-04-02, 01:02
Medlem
millekillen: Kan vara liknande fel som jag har. Har du Windows 7? Just nu testar jag att sätta på ipv 6 och då kommer det alltid igång. Sedan stänger jag av det igen och det fortsätter att fungera att surfa...

dendonden: Jag tankar i ca. 1,2-1,4 MB/s med 100/100 (utan anonine så ligger jag på 12 MB/s) och seedar gör jag knappast alls. Med mitt adsl på en annan dator som ligger på typ 8 mbit/s så maxar jag linan. Detta då med open vpn. Man måste komplettera med en seedbox om man ska kunna hålla/bygga ratio om man sitter med anonine på privata trackers.
Citera
2012-04-02, 06:08
Medlem
millekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirgendwo
millekillen: Kan vara liknande fel som jag har. Har du Windows 7? Just nu testar jag att sätta på ipv 6 och då kommer det alltid igång. Sedan stänger jag av det igen och det fortsätter att fungera att surfa...

dendonden: Jag tankar i ca. 1,2-1,4 MB/s med 100/100 (utan anonine så ligger jag på 12 MB/s) och seedar gör jag knappast alls. Med mitt adsl på en annan dator som ligger på typ 8 mbit/s så maxar jag linan. Detta då med open vpn. Man måste komplettera med en seedbox om man ska kunna hålla/bygga ratio om man sitter med anonine på privata trackers.

Ja , du har faan i mig rätt... Men SÅ ska man väl inte behöva hålla på varje gång man ska starta datorn / VPN-tjänsten...?
Citera
2012-04-02, 06:41
Medlem
Vore kul att höra med andra användare av Windows 7 om de har samma problem. Jag läste att Microsoft inte rekommenderar att man stänger av ipv6 eftersom den behövs för ett antal funktioner i Windows 7, men jag hoppas att det går att lösa för som du säger är det jobbigt att mecka med detta varje gång man kör igång sitt open vpn.
Citera
2012-04-02, 09:59
Medlem
GoldEagles avatar
Skull ni kunna förklara lite bättre om ert problem och kanske ta en skärmdump, för att förenkla det hela för mig?

Här kan ni läsa "frågor&svar" och kanske få hjälp. Om ni inte förstår och vill ha ett mer omfattat svar, gör som jag skriver ovan.
Citera
2012-04-02, 19:37
Medlem

VPN: open vpn från anonine

Jag stängde av ipv6 enligt anonines guide. Det går att logga in på anonines open vpn och allt är grönt enligt loggen, men det går inte att surfa eller tanka hem något. Sätter jag på ipv6 igen på nätverket medans jag fortfarande är uppkopplad med open vpn så går det direkt att surfa och tanka igen. Sedan kan jag stänga av ipv6 och det går då fortfarande att surfa och tanka.

EDIT: Däremot går det alltid utmärkt att surfa med ipv6 avstängt när jag INTE har kopplat upp mig med anonines open vpn.
Senast redigerad av Nirgendwo 2012-04-02 kl. 19:41.
Citera
2012-04-02, 19:43
Medlem
millekillens avatar
Citat:

Jag stängde av ipv6 enligt anonines guide. Det går att logga in på anonines open vpn och allt är grönt enligt loggen, men det går inte att surfa eller tanka hem något. Sätter jag på ipv6 igen på nätverket medans jag fortfarande är uppkopplad med open vpn så går det direkt att surfa och tanka igen. Sedan kan jag stänga av ipv6 och det går då fortfarande att surfa och tanka.

EDIT: Däremot går det alltid utmärkt att surfa med ipv6 avstängt när jag INTE har kopplat upp mig med anonines open vpn.

EXAKT samma sak för mig...
Citera
2012-04-03, 11:43
Medlem
SvenBHs avatar
Vad gör det för skillnad att ha IPV6 på respektive av?
Citera
2012-04-03, 12:28
Medlem
GoldEagles avatar
Citat:

Förstår inte varför du skall stänga av IPv6 när du använder dig av OpenVPN, det skall man endast göra vid användning av PPTP då det finns/fanns ett säkerhetshål i IPv6. Vart har du läst detta?

Enkel slutsats: Stäng inte av IPv6 vid användning av OpenVPN genom Anonine, eller någon annan VPN-tjänst för den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Vad gör det för skillnad att ha IPV6 på respektive av?

I den stora hela är det så enkelt att IP-adresserna i världen, håller på att ta slut och med IPv6 kan Internetleverantörerna ge ut en IP-adress som är fyra gånger länge än "vanligt". Det förekommer också nya protokoll och ändringar som innebär allt möjligt.

Här han du läsa skillnaden, om du nu är lite insatt i ämnet.

Här är en fördjupad artikel om skillnaden och IPv6 i sig, skrivna av några från KTH

Även här en fördjupning, denna gången från IIS
Senast redigerad av GoldEagle 2012-04-03 kl. 12:55.
Citera
2012-04-04, 03:21
Medlem
Det är många som frågat tidigare om man behöver stänga av ipv 6 om man har open vpn och ingen har svarat i tråden innan dig. Så om du nu vet detta med säkerhet så är det ju kanonbra. Skulle tro att inte ens anonine själva vet säkert. De fick ju reda på säkerhetshålet på samma sätt som alla vi flashbackare typ

Hursomhelst så har felet löst sig självt nu, så nu vet jag inte om jag ids sätta på ipv 6 igen.

En annan grej som jag upptäckte när jag körde ipconfig i cmd var att win7 har något som heter Teredo Tunneling Pseudo-Interface (den ska tydligen översätta ipv6 till ipv4 eller hur det nu var) och även ytterligare en tunnel som heter isatap. Vet inte riktigt om det är något som man behöver bry sig om. Det står dock att de är frånkopplade nu när jag stängt av ipv6.
Citera
2012-04-04, 03:26
Medlem

Mer info:

Senast redigerad av Nirgendwo 2012-04-04 kl. 03:40.
Citera
2012-04-04, 10:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Det är många som frågat tidigare om man behöver stänga av ipv 6 om man har open vpn och ingen har svarat i tråden innan dig. Så om du nu vet detta med säkerhet så är det ju kanonbra. Skulle tro att inte ens anonine själva vet säkert. De fick ju reda på säkerhetshålet på samma sätt som alla vi flashbackare typ

Hursomhelst så har felet löst sig självt nu, så nu vet jag inte om jag ids sätta på ipv 6 igen.

En annan grej som jag upptäckte när jag körde ipconfig i cmd var att win7 har något som heter Teredo Tunneling Pseudo-Interface (den ska tydligen översätta ipv6 till ipv4 eller hur det nu var) och även ytterligare en tunnel som heter isatap. Vet inte riktigt om det är något som man behöver bry sig om. Det står dock att de är frånkopplade nu när jag stängt av ipv6.

Ipv6 har man talat om i många år nu. Övergången till detta har ju dragit ut på tiden minst sagt. Det finns ingen direkt anledning till att ha detta igång då det inte behövs idag. Ger inte några omedelbara fördelar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in