Citat:
Ursprungligen postat av phillan
Finns det något spel som påminner mycket om age of empires seriern ?
Har provat
Empire earth
Civ
Settlers
Något spel som ni tycker är liknande och kul att spela, ska även innehålla multiplayer !
Har du testat Knights and Merchants? Det är väldigt likt Settlers-serien.
Citat:
Ursprungligen postat av ochså
Jag söker ett spel som jag spelade när jag var mindre, men jag hade det inte själv, jag spelade det hos en kompis.
Jag tror att vi spelade det år 2000 eller tidigare, jag är lite osäker. Kan även ha varit lite senare, jag är osäker.
I alla fall, spelet utspelade sig "förr" man styrde över gubbar som hade svärd mm. Man började med en stad vill jag minnas, man såg kartan från ovan hela tiden. Man kunde producera gubbar, jag kommer inte ihåg riktigt hur, och sedan kunde man sätta dem på "spaning". Spelet var uppbyggt på att man fick spela i "rundor", man gjorde det man skulle, och sedan klickade man på klar, då bytte det dag, och under tiden utförde fienden alla sina drag. Och sedan när det blev ny dag gick de gubbar som man hade satt på spaning. De rörde sig altså en viss sträcka varje ny omgång.
I staden hade man en liten mätare. På denna mätare fanns det flera markörer. Man kunde reglera vad man ville satsa på. Det mellanrummet mellan markörerna representerade olika saker, så fick man liksom dra markörerna i sidled för att markera hur många % man skulle satsa på varje sak. Jag tror att ett av avstånden var att producera krigare, en var satsning på mat, och den sista var nog utbildning vill jag minnas.
Sedan kunde man bygga "nybyggare" som sprang iväg (en viss sträcka varje ny dag) så man kunde grunda nya städer.
De trupper som man var ute och gick med kunde man också slå läger med, de mådde inte bra av att vara ute för länge, då kunde de ju svälta.
Tyvärr har jag ingen kontakt med denna kompis längre, så jag kan inte få reda på vad spelet hette.
Min förklaring känns ganska omständig, men jag skulle verkligen uppskatta om någon ville hjälpa mig.
Låter som något av Civilization-spelen.