2008-01-15, 23:56
Medlem
SkinnyFistss avatar
Letar efter två gamla spel som jag vet ytterst lite om.

Spelade dem när jag gick på lågstadiet (typ 94-95) hos en kompis. Båda på Macintosh.
Det var ett RPG (kan ha varit flera spel i en serie). Man styrde flera karaktärer och såg världen, som var uppdelad i ett rutnät, uppifrån.
När man började spela kunde man skapa typ vilken karaktär som helst, tillochmed ge honom eller henne en skyhög level och göra spelet jättelätt.
Minns att man bland annat slogs mot spindlar och att striderna var ganska taktiska så man kontrollerade varje enskilld karaktär över rutvärlden.

Det andra var något jag är säker på måste ha varit en föregångare till Heroes of Might and Magic.
Jag minns inte att man byggde städer, men jag minns tydligt hur man kunde högerklicka på monster på kartan och se om det var "lots" eller "a horde" osv.
Kan dessutom ha varit svartvitt.
Annars minns jag inte mycket.

EDIT: HOMM-föregångaren var visst King's Bounty.
Senast redigerad av SkinnyFists 2008-01-16 kl. 00:35.
Citera
2008-01-16, 09:43
Medlem
marxys avatar
Har spelat något liknande till PC kan dock inte komma ihåg vad det heter, minns dock att man började i en rum med sängar i en stor borg, väntade man en stund så blev borgen anfallen av "monster". Gruppen bestod av 6 st tror jag, minns inte riktigt. Nån som kan tänkas veta `vilket spelet är ?
Citera
2008-01-16, 20:48
Medlem
mrdominiks avatar
Jag spelar Silent hill 2 just nu och jag tycker att det är den bästa storyn som jag sett i något spel överhuvudtaget men däremot är det inte precis skrämmande med dom löjliga monstren eller andra "överraskningar", spännande är det däremot.

Sen har jag spelat F.E.A.R som har assköna effekter och överraskningar men en tråkig story.

Vet någon om det finns något spel som kombinerat det som är bra i FEAR och det som är bra i silent hill? Så att det blir en bra story och sköna effekter samtidigt!
Citera
2008-01-17, 01:16
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Jag spelar Silent hill 2 just nu och jag tycker att det är den bästa storyn som jag sett i något spel överhuvudtaget men däremot är det inte precis skrämmande med dom löjliga monstren eller andra "överraskningar", spännande är det däremot.

Sen har jag spelat F.E.A.R som har assköna effekter och överraskningar men en tråkig story.

Vet någon om det finns något spel som kombinerat det som är bra i FEAR och det som är bra i silent hill? Så att det blir en bra story och sköna effekter samtidigt!

Ehm.. Silent Hill 3? <_<
Citera
2008-01-17, 16:02
Medlem
Carleoneyähs avatar
Liknande

liknande spel i likhet med age of empires och stronghold men det kan vara vilket spel som helst förutom typ alienspel
Citera
2008-01-17, 18:00
Medlem
Vampire the Masquerade 2 var riktigt mysigt, finns det andra singleplayerlir med samma sköna känsla? Nya spel.
Citera
2008-01-17, 18:22
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfen22
Den här kan vara lite klurig. Jag söker ett spel till NES, ingen aning om vad det handlade om, men det var uppbyggt på samma sätt som Loaded spelen om ni minns dem. Man ser allting ovanifrån, går runt i typ nånting som kan var nån form av tegelbyggnad eller nått och man skjuter med moderna vapen och kunde använda bomber, eller om det var granater. Vad det var för fiender har jag ingen aning om. Man kunde spela två stycken.

EDIT: Om jag inte missminnes mig var det även ganska gråa toner, alltså inte så färgglatt.

Die hard kanske?
http://www.honestgamers.com/images/games/12/D/3277/2.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=Bx_Yu4S19kw
Citera
2008-01-17, 19:58
Medlem
Crossmacks avatar
Idag och kom jag att tänka på ett spel jag spelade många år sedan. Jag minns inte namnet, "Captain Knife" "Captain Bite" minns inte, minns dock handlingen.

Man spelar en piratkapten, som är en katt och har en besättning med sådana och det börjar med att man blir attackerad av hundar och blir förd till en fängelsehåla, därirån ska man leta fram en massa ädelstenar och hitta en massa delar till en karta för att slutligen hamna på en ö och... Jag kommer inte ihåg vad som hände sedan, någon hjälp med spelets namn?
Citera
2008-01-18, 00:48
Medlem
SkinnyFistss avatar
Jag söker många spel.
Införskaffade mig just en Gamecube och har alltså änligen kompletterat min samling av förra generationens konsoller.
Nu behöver jag hjälp att hitta alla hidden gems innan de blir allt för svåra att få tag på. Alltså riktiga "måste ha"-spel, inga "väldigt bra" eller "smått spexiga" spel, utan bara mästerverken.

För tillfället ser min spelsamling ut ungefär såhär (halvdana spel exkluderade):

Playstation 2
Final Fantasy X och XII
Silent Hill 2-4
Metal Gear Solid 2, Substance och 3
Ico
Shadow of the Colossus
Disgaea
Resident Evil 4
Project Zero (klarar mig utan uppföljarna tror jag)
Okami
Kingdom Hearts (gillar inte tillräckligt mycket för att bry mig om tvåan)

Xbox
Breakdown
Riddick
Deus Ex: IW
Metal Arms
Knights of the Old Republic (tvåan ska fixas till datorn)
Oddworld: Stranger's Wrath (tröttnade)

Gamecube
Absolut ingenting.
Jag ska dock självklart införskaffa Zelda-spelen, samt Metroid Prime 1-3.
Citera
2008-01-18, 01:24
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Jag söker många spel.
Införskaffade mig just en Gamecube och har alltså änligen kompletterat min samling av förra generationens konsoller.
Nu behöver jag hjälp att hitta alla hidden gems innan de blir allt för svåra att få tag på. Alltså riktiga "måste ha"-spel, inga "väldigt bra" eller "smått spexiga" spel, utan bara mästerverken.

För tillfället ser min spelsamling ut ungefär såhär (halvdana spel exkluderade):

Playstation 2
Final Fantasy X och XII
Silent Hill 2-4
Metal Gear Solid 2, Substance och 3
Ico
Shadow of the Colossus
Disgaea
Resident Evil 4
Project Zero (klarar mig utan uppföljarna tror jag)
Okami
Kingdom Hearts (gillar inte tillräckligt mycket för att bry mig om tvåan)

Xbox
Breakdown
Riddick
Deus Ex: IW
Metal Arms
Knights of the Old Republic (tvåan ska fixas till datorn)
Oddworld: Stranger's Wrath (tröttnade)

Gamecube
Absolut ingenting.
Jag ska dock självklart införskaffa Zelda-spelen, samt Metroid Prime 1-3.
Jag tycker att du redan har prickat in de flesta helgjutna spelen till PS2.
Några jag saknar där är:

GTA III
GTA VC
GTA SA
Bully
The Warriors
Tekken 5
SSX 3
Prince of Persia: The Sands of Time
Syberia
Psychonauts
Beyond Good and Evil
Katamari Damacy
We Love Katamari

Till Cuben är det väl i stort sätt bara Super Smash Bros och Paper Mario du verkligen saknar när du köpt på dig Zelda och Metroid. Eternal Darkness har jag hört gott om men jag har inte spelat det.

Boxen ger jag fan i så där har jag inga tips.
Citera
2008-01-18, 01:51
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Jag tycker att du redan har prickat in de flesta helgjutna spelen till PS2.
Några jag saknar där är:

GTA III
GTA VC
GTA SA
Bully
The Warriors
Tekken 5
SSX 3
Prince of Persia: The Sands of Time
Syberia
Psychonauts
Beyond Good and Evil
Katamari Damacy
We Love Katamari

Till Cuben är det väl i stort sätt bara Super Smash Bros och Paper Mario du verkligen saknar när du köpt på dig Zelda och Metroid. Eternal Darkness har jag hört gott om men jag har inte spelat det.

Boxen ger jag fan i så där har jag inga tips.

Tackar.
GTA spelar jag på datorn om jag änner för den serien. Har aldrig riktigt fastnat dock och tröttnar oftast efter att ha låst upp sista stadsdelen.
Bully har jag, men tycker det är allt för enformigt och lätt för att få kallas mästerverk.
Tekken och SSX känns inte alls som självklara val. De verkar underhållande, men absolut inte som en del av spelhistorien jag inte har råd att missa.
Prince of Persia spelade jag igenom en gång, sen fanns det som inte så mycket mer att göra med det spelet.

The Warriors verkar intressant.
Syberia.. finns inte det till PC?
Psychonauts måste jag ha, men jag funderar på att skaffa det till Xboxen istället, tack för påminnelsen, samma sak med Beyond Good & Evil men det har jag redan spelat igenom hos en kompis. Vore kul att ha det i samlingen dock. Katamari blir det att skaffa sig någon gång i framtiden.

Jo, nu letade jag igenom internet och upptäckte att det du äger om Gamecube verkar stämma. Det var inte särskillt många intressanta exklusiva spel där ALLS.
Citera
2008-01-18, 02:15
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Tackar.
GTA spelar jag på datorn om jag änner för den serien. Har aldrig riktigt fastnat dock och tröttnar oftast efter att ha låst upp sista stadsdelen.
Bully har jag, men tycker det är allt för enformigt och lätt för att få kallas mästerverk.
Tekken och SSX känns inte alls som självklara val. De verkar underhållande, men absolut inte som en del av spelhistorien jag inte har råd att missa.
Prince of Persia spelade jag igenom en gång, sen fanns det som inte så mycket mer att göra med det spelet.

The Warriors verkar intressant.
Syberia.. finns inte det till PC?
Psychonauts måste jag ha, men jag funderar på att skaffa det till Xboxen istället, tack för påminnelsen, samma sak med Beyond Good & Evil men det har jag redan spelat igenom hos en kompis. Vore kul att ha det i samlingen dock. Katamari blir det att skaffa sig någon gång i framtiden.

Jo, nu letade jag igenom internet och upptäckte att det du äger om Gamecube verkar stämma. Det var inte särskillt många intressanta exklusiva spel där ALLS.
Anledningen till att jag tycker Tekken 5 är ett "måste-spel" är för att det är tidernas bästa 3D fighter. Ska man ha ett fightingspel i sin PS2-samling så ska det vara Tekken 5. Jag gillar fighters helt enkelt och på den maskinen finns det inga bättre alternativ.

SSX 3 är faktiskt ett mästerverk på riktigt. Jag har spelat det här spelet från och till i snart fem års tid och det är fortfarande roligt och jag har fortfarande saker att låsa upp. Få spel ger så här mycket valuta för pengarna.

Syberia finns mycket riktigt till PC så du kan lika gärna skaffa den versionen men spela det ska du göra. Det är ett av mina favoritspel genom tiderna.

Det hade varit lättare om du bara hade krävt "bra" spel och inte mästerverk. På något sätt så finns det en jävla massa bra spel som har ett högre underhållningsvärde än många riktiga mästerverk. Svårt att förklara vad jag svamlar om nu men det är lite så jag känner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in