2003-11-10, 09:40
Medlem
Comps avatar
Vad innebär det att ha en prick i polisregistret?
Får jag svårt att få lån i en bank? Andra svårigheter? Köpa bostad? Jobb?
Citera
2003-11-10, 09:41
Medlem
Dj_Slimmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
Vad innebär det att ha en prick i polisregistret?
Får jag svårt att få lån i en bank? Andra svårigheter? Köpa bostad? Jobb?

möjligtvis arbete, men inget annan, känner många som har prickar.
Citera
2003-11-10, 09:48
Medlem
Hooka - heys avatar
Har arbetsgivare rätt att kolla i polisregistret och gör man sånt rutinmässigt på alla anställningar?
Citera
2003-11-10, 09:54
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooka - hey
Har arbetsgivare rätt att kolla i polisregistret och gör man sånt rutinmässigt på alla anställningar?

Beror på jobbet. Finns det ingen anledning så görs det inte. Du måste dessutom samtycka genom underskrift eller liknande vilket innebär att du inte kan bli kollad av arbetsgivaren utan att bli informerad om det.
Citera
2003-11-10, 10:03
Medlem
Comps avatar
Förresten...!
Vad föranleder en prick?
Om jag erkänner mig skyldig till ett brott som ger dagsböter, vad blir jag då "prickad med" så att säga? Vilka svårigheter har jag att vänta övrigt?
Citera
2003-11-11, 21:37
Medlem
Hur länge stannar olika brott/prickar i registrera? Är det olika för olika brott? har dom olika "grad" på olika prickar?

nån?
Citera
2003-11-12, 21:40
Medlem
hannsemans avatar
En mindre brottsföreteelse (skadegörelse, snatteri) försvinner från registret efter två år har jag för mig har själv en "prick" i registret men har inte varit inne på förhör än för saken (medhjälp till skadegörelse, var med när en polare klottrade och torskade så klart) men jag lär väl få veta hur det går till jag återkommer med information.
Citera
2003-11-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannseman
En mindre brottsföreteelse (skadegörelse, snatteri) försvinner från registret efter två år har jag för mig har själv en "prick" i registret men har inte varit inne på förhör än för saken (medhjälp till skadegörelse, var med när en polare klottrade och torskade så klart) men jag lär väl få veta hur det går till jag återkommer med information.

Har du inte varit på förhör än så har du väl knappast fått pricken än? Den kommer väl efter dommen?

Sen så om man gör nått mer under de där två åren så, dvs skadegörelse igen. Så får den gamla pricken två nya år i registret, tillsammans med den nya.
Citera
2003-11-13, 11:14
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Vad som finns om dig i det s k "Belastningsregistret kan du själv ta reda på. Fyll i och skicka bara in följande formulär så skickar dom hem ett registerutdrag: http://www.police.se/mediacache/1694/3264/3351/Utdrag_belastningsreg___Svenska_RPS_447_3_01_05.pd f

(Acrobat Reader krävs)
Citera
2003-11-13, 15:50
Medlem
Sephiroths avatar
Om man söker jobb på dagis, förskolor, fritids och sånt så brukar man få skicka in uppgifter från belastningsregistret.. har jag gjort i alla fall
Citera
2003-11-13, 16:07
Medlem
Comps avatar
I bankärenden då? Vad gör en prick om jag vill ta ett lån på 500.000:- för nu bostad?
Citera
2003-11-13, 20:05
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
I bankärenden då? Vad gör en prick om jag vill ta ett lån på 500.000:- för nu bostad?

avslag antagligen.

man får även svårare att få körkortstillstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in