2003-11-13, 21:38
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
I bankärenden då? Vad gör en prick om jag vill ta ett lån på 500.000:- för nu bostad?

Bankerna kollar aldrig sånt. Och dom har heller ingen formell rättighet att göra det....Du behöver knappast oroa dig för något sådant....
Citera
2003-11-13, 22:01
Medlem
Franss avatar
Som jag förstod det då jag blev "dömd" finns det egentligen inget som heter "prick". Arbetsgivare har helt enkelt rätt att kolla upp i belastningsregistret och se vad man har begått för brott, och beroende på hur allvarligt brottet är sitter det kvar olika långt i registret.
Citera
2003-11-14, 13:49
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzy Logic
Bankerna kollar aldrig sånt. Och dom har heller ingen formell rättighet att göra det....Du behöver knappast oroa dig för något sådant....

varför står det då i deras villkor att de "förbehåller sig rättigheten att" göra en "fullständig kreditupplysning på vederbörande"?

står det på min bank iaf. och jag känner en del som fått prik som fått avslag.

låna på GE Capital Bank istället de "ställer inga frågor när du lånar pengar" enligt TV-reklamen.
Citera
2003-11-14, 13:55
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
varför står det då i deras villkor att de "förbehåller sig rättigheten att" göra en "fullständig kreditupplysning på vederbörande"?

står det på min bank iaf. och jag känner en del som fått prik som fått avslag.

låna på GE Capital Bank istället de "ställer inga frågor när du lånar pengar" enligt TV-reklamen.

Du tänker nog på betalningsanmärkningar, En betalningsanmärkning hos Kronofogden sitter kvar i tre år efter att betalningsskyldighet har fastställts.
Nytt från i år.
Tidigare satt en "prick" kvar till utgången av det tredje året från betalningsanmärkningen.

Har du en prick hos kronofogden kan du glömma att få något som helst lån eller kredit tills det att pricken tas bort.
En bank gör ingen koll i Brottsregistret då detta inte påverkar din kreditvärdighet.

GE Capital gör också kreditkollar på samma sätt som en bank, skillnaden är att du kan prata med din lånehandläggare och förhandla fram ett lån oavsett om du har en anmärkning, det funkar inte hos GE som följer formulär.
Citera
2003-11-14, 15:45
Medlem
Comps avatar
TrialByError
Tack...!

Och tack ni andra också... lite orolig som man är...
Citera
2003-11-22, 22:35
Medlem
hmm....

en polare till mig torskade för snatteri när han va 16, han fick en "prick" i registret, den sitter kvar i 10 år iaf.
Citera
2003-11-23, 00:03
Medlem
Jag har blivit "oskyldigt" dömd ett x antal ggr för diverse smärre händelser

Den första va -91 och sen har det vart några till under åren.
Och allt som jag har blivit dömd för står med i belastningsregistret.
Även det som hände -91 (12 år sen). så snacket om att saker och ting försvinner efter ett x antal år e bara skitsnack.
Enligt rykten så ska det försvinna efter 10 år, men det verkar inte stämma.

Vissa jobb kräver utskrift från belastnings registret t.ex dagis, skolor, väktare mm. Men det är bara du som kan ge dom utskriften genom att beställa från polisen. Företagen har ingen möjlighet att själva beställa uppgifter (kanske om du ger dom fullmakt?) Och vet du om att du har lik i garderoben så är det ju bara att skita i att söka om du inte vill att det ska komma ut.

Jag kan tänka mig att diverse myndigheter som Tex polis, militär mm kan plocka fram uppgifterna utan ditt medgivande.
Nån som vet om det är så?

Sen finns det ju olika register man kan stå med i.
Belastningsregistret e det ända som du själv kan komma åt.
Men det är det registret som skolor mm vill se.

Nån som vet mer om dom andra registrerna som polis, säpo mfl kan samla på sig ?

P.s glömde säga att jag aldrig har haft några problem med att låna pengar, hyra lägenhet eller liknande.
Så dom uppgifterna skiter nog banken i.
Kanske vissa hyresvärdar vill veta vilka dom hyr ut till ?

Förresten, kan nån förklara vad en "prick" e för nått ?
Denna hemska myt om prickar som skulle hindra allt, från att åka moppe till att ta körkort mm
Citera
2003-11-24, 16:45
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostra

Spaningsregistet är det mest "storebrorsaktiga" som den vanliga polisen har. Det krävs ingen misstanke mot dig som person för att hamna där, utan det räcker med att du syns i sällskap med t ex en kriminell som man bedriver spaning mot. Hur registret är uppbyggt vet jag inte men jag har haft förmånen att få läsa en del "utklippta" informationsbitar ur det. Sådant brukar cirkulera på polisstationen för att poliser ska orienteras om vad som pågår. Uppgifterna är dock sekretessbelagda enligt någon lag. Kan tänka mig att ett sådant register är användbart vid t ex organiserad brottslighet eftersom det då går att länka ihop bekantskapskretsar.

De uppgifterna som finns i spaningsregistret får i princip bara användas av polisen själva och inte lämnas ut till någon (SÄPO kanske?)
Citera
2003-11-24, 18:57
Medlem
Chims avatar
Tror det är så att sjävla pricken sitter kvar så att man ska se att man blivit dömd för något, men att dess verkan är borttagen, tex. att det inte spelar in om man vill ansöka om lämpen osv.

Så var det iaf som farbror blå förklarade för mig i höstas då jag var där på förhör.
Citera
2003-11-24, 20:57
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att diverse myndigheter som Tex polis, militär mm kan plocka fram uppgifterna utan ditt medgivande.

Ja, det stämmer, polisen har rätt att själva slå i sina register utan att du vet om det eller får reda på det i efterhand. Även militären kan beställa registerutdrag under samma förutsättningar. Självklart skall det vara motiverat. Har du t ex sökte en tjänst inom FM, vill bli medlem i HV etc får du räkna med att dom kollar det. Desto högre säkerhetsklass på tjänsten, desto fler register slår man i, t ex säpos.

Även vissa tjänster inom försvarsindustrin har samma dignitet. Men då vänder sig företaget till Säpo som sedan utför säkerhetskollen.
Citera
2003-11-25, 21:27
Medlem
rank81s avatar
Citat:
Jag har blivit "oskyldigt" dömd ett x antal ggr för diverse smärre händelser

Den första va -91 och sen har det vart några till under åren.
Och allt som jag har blivit dömd för står med i belastningsregistret.
Även det som hände -91 (12 år sen). så snacket om att saker och ting försvinner efter ett x antal år e bara skitsnack.
Enligt rykten så ska det försvinna efter 10 år, men det verkar inte stämma.

Vissa jobb kräver utskrift från belastnings registret t.ex dagis, skolor, väktare mm. Men det är bara du som kan ge dom utskriften genom att beställa från polisen. Företagen har ingen möjlighet att själva beställa uppgifter (kanske om du ger dom fullmakt?) Och vet du om att du har lik i garderoben så är det ju bara att skita i att söka om du inte vill att det ska komma ut.

P.s glömde säga att jag aldrig har haft några problem med att låna pengar, hyra lägenhet eller liknande.
Så dom uppgifterna skiter nog banken i.
Kanske vissa hyresvärdar vill veta vilka dom hyr ut till ?

Förresten, kan nån förklara vad en "prick" e för nått ?
Denna hemska myt om prickar som skulle hindra allt, från att åka moppe till att ta körkort mm

Om jag inte minns helt fel så är det bara icke straffmyndiga personer som får en "prick". När man är straffmyndig är det ingen "prick" utan mer en anmärkning i belastningsregistret. Denna anmärkning försvinner efter ett par år, beroende på typ av brott, ur ditt belastningsregister förutsatt att du har skött dig.

Som Nostra säger så är det bara man själv som kan få en kopia på ens eget belastningsregister. Flera arbetsplatser kräver att man ska vara ostraffad men dom kan inte ta reda på det utan att DU själv kommer in med papprena till dom. Dels för att du måste skriva på ett papper som du skickar till polisen där du skriver att du enligt paragraf 9 lr nåt vill ha en kopia på ditt belastningsregister och dels för att kopian skickas till din folkbokföringsadress. Så även om det tex står att "utdrag ur polisregistret kommer att göras" så kommer det göras först när DU beställer en kopia på ditt belastningsregister. Många arbetsplatser(bl.a Falck och Securitas) vill att brevet ska vara oöppnat när du kommer på en eventuell intervju. Så är du osäker på om du fortfarande finns med i registret bör du börja med att beställa en kopia som du själv öppnar och kollar, ser det tomt ut är det bara att beställa en till och ta med sig till intervjun.

Som någon sa så har bl.a Säpo ett register där det antecknas vilka du umgås med, vilka uteställen du hänger på osv, men det gör dom ju inte utan att det föreligger någon misstanke om brott, lr att du umgås med kriminella personer som dom har eventuellt span på. Så är man helt laglig lr kanske bara har snattat en kexchoklad på konsum och umgås me lagligt folk så är risken minimal att man hamnar där, har man dock hamnat där så är det, vad jag vet, på livstid. Dessa upplysningar har dock endast Säpo tillgång till, inte ens polis lr militär har tillgång till dessa. Varken du själv lr någon annan kan få reda på VAD det står om dig, dock är jag rätt säker på att Säpo både kan bekräfta och dementera ifall det står något om en person i detta register.

Sammanfattning: Det enda register du och ett arbete kan ta del av är belastningsregistret där du bara finns med om du har dömts för något brott. Banken bryr sig bara om betalningsanmärkningar och det vill mycket till för att en hyresvärd ska kunna kräva utdrag ur belastningsregistret!
Citera
2022-01-18, 22:10
Medlem
elbels avatar
Är prick ren slang? dvs antal domar om man gör registerutdrag?

Vi har väl inget system i sverige, typ att nåt händer efter tre prickar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in