• 1
  • 2
2009-05-27, 18:20
Medlem
gizas avatar
Jag undrar om någon här vet hur många % kött det beräknas finnas på en hel kyckling ?

Alternativt hur många % kött och skinn tillsammans.
Citera
2009-05-27, 18:22
Medlem
Der-Kochtopfs avatar
Mellan 70-80% om jag inte mins helt fel
Citera
2009-05-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giza

Alternativt hur många % kött och skinn tillsammans.

100% eller tänker jag fel nu?
Citera
2009-05-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
100% eller tänker jag fel nu?

Du glömmer nog de ben som finns.
Citera
2009-05-27, 18:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der-Kochtopf
Mellan 70-80% om jag inte mins helt fel
Ja ungefär. Mellan 30-35 procent anses vara avfall.

~Paul~
Citera
2009-05-28, 00:18
Medlem
gizas avatar
Tack för svar, nu blev jag lite klokare ivarjefall.
Citera
2009-05-28, 00:41
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja ungefär. Mellan 30-35 procent anses vara avfall.

~Paul~
Anses vara? Hur använder man de 30-35 %? Går det att koka buljong på måntro?
Citera
2009-05-28, 01:09
Medlem
siddharthas avatar
Givetvis! Att slänga fina saker som skrov är synd. Givetvis beroende på vad du gjort med kycklingen innan. Men i nästan alal fall kan du använda. Jag brukar dessutom spara de köttbitar som inte kom med i trancheringen och spara dessa. Ungefär två kycklingar ger tillräckligt för att köra en snålvariant av kyckling och currysås med ris

Använd skrovet och lite rotfrukter och lök. Fyll på med vatten och koka några timmar. Ta ur grönsaker och kyckling och reducera till önskad mängd.
Citera
2009-05-28, 08:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Anses vara? Hur använder man de 30-35 %? Går det att koka buljong på måntro?
Det går inte säga generellt hur mycket ben brosk och fett som blir kvar eftersom det varierar med hönsrasen, utfodringen och tillagningssättet.

Som det redan har skrivits så kan man koka buljong på skrovet och inkråmet. Jag brukar också slänga in vingarna och lagar då oftast en trevlig soppa.

~Paul~
Citera
2009-05-28, 18:51
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Det går inte säga generellt hur mycket ben brosk och fett som blir kvar eftersom det varierar med hönsrasen, utfodringen och tillagningssättet.

Som det redan har skrivits så kan man koka buljong på skrovet och inkråmet. Jag brukar också slänga in vingarna och lagar då oftast en trevlig soppa.

~Paul~
Har sett att en del kockar fräser vingspetsarna tillsammans med lök innan de slår på vatten och har i resten av benen. Fåfängt försök att få buljonglagning tv-vänligt eller fyller det någon nytta?
Citera
2009-05-28, 20:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Har sett att en del kockar fräser vingspetsarna tillsammans med lök innan de slår på vatten och har i resten av benen. Fåfängt försök att få buljonglagning tv-vänligt eller fyller det någon nytta?
Det kan i o f ge dem det där lilla extra. Det är en hel del smak i vingarna.

~Paul~
Citera
2009-05-29, 00:25
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Det kan i o f ge dem det där lilla extra. Det är en hel del smak i vingarna.

~Paul~
Trevligt. Kyckling är en liten favorit i min bok. Funderar på om man skulle ge sig på att göra kycklingsoppa av benen nästa gång man ger sig på en kyckling. Jag tänker mig att man spräcker/bryter benen så att man får ut mer smak, eller det kanske är dumt? Självklart får man sila bort ordentligt så man inte missar någon flisa, men det kanske blir pilligt med grönsakerna osv.
Finns det någon sorts nät man kan lägga benen i så att man slipper sila och pilla ut grönsakerna om man vill göra soppa direkt?
Vilka grönsaker ska man köra på för en god buljong?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in