Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-26, 22:47
  #1
Medlem
djues avatar
Börjar närma sig slutet av terminen nu och då nalkas det betyg!

Och till saken hör att min idrottslärare är tveksam om jag verkligen förtjänar ett vg i gymnastik. I alla praktiska grenar har jag nått vg och mvg kriterierna men sen finns det en punkt som kräver att jag visar förståelse för hälsa och den biten. för att lyckas höja mitt betyg fick jag en extrauppgift som jag dessvärre inte riktigt vet hur jag skriva.

Ett G på denna uppgift är ingen utmaning att få men om man vill sträcka sig till högre betyg så blir det lite knepigare.

Uppgiften:

Citat:
"Anne och hennes sambo Jan jobbar som busschaufförer och har två barn som går på dagis. Under sin arbetstid sitter de bara stilla och det blir lätt stressigt under rusningstrafik vilket leder till att många passangerare är otrevliga när de stiger på bussen.

Vad för positiva effekter (fysiska och psykiska) skulle konditions och styrketräning två till tre gånger i veckan kunna ge dem för fördelar i jobbet, men också hemma?

Andra faktorer spelar så klart också roll men för enkelhetens skull så nöjer vi oss med träningen.
Motivera ditt svar och ange källor ifall du använder någon.
Max 2 A4-sidor om du skriver på dator!"

Nu vet jag i princip inte alls vad jag ska svara så all hjälp uppskattas.

Tack på förhand!
Citera
2009-05-26, 22:51
  #2
Medlem
Axons avatar
  • stärkt skelett
  • bättre kroppshållningen, ryggen i synnerhet
  • ökad muskelstyrka
  • minskad belastning på ligament, leder och ledkapslar
  • högre ämnesomsättning
  • förhöjd halt av de nyttiga (HDL) kolesterolet
  • större muskelmassa (muskler förbränner energi även vid vila)
  • förbättrad cirkulation
  • förbättring av nervsystemet koordinationsförmåga
  • något förbättrad kondition
  • minskad risk för hjärt – och kärlsjukdomar
med mera för styrketräning
  • ökad ämnesomsättning
  • stabiliserad blodsockernivå
  • stärkt immunförsvar
  • förbättrad blodcirkulation
  • stress och utmattning motverkas
  • stärkt sömn
  • lägre vilopuls
  • sänkt blodtryck
  • sänkt halt dåligt (LDL) kolesterol
  • ökad hållbarhet i skelett, ledbrosk och bindväv med mera konditionsträning.
Mvh Axon
__________________
Senast redigerad av Axon 2009-05-26 kl. 22:54.
Citera
2009-05-26, 23:27
  #3
Medlem
djues avatar
Tack! sitter nu bara och funderar lite över hur jag ska lyckas väva in allt i texten men det löser sig säkert.

Annars kanske du hade någon förtanke med det du skrev? hur du hade skrivit arbetet om det var dig uppgiften var inriktad till?
Citera
2009-05-26, 23:34
  #4
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djue
Annars kanske du hade någon förtanke med det du skrev? hur du hade skrivit arbetet om det var dig uppgiften var inriktad till?
Snacka om att vara slapp och otacksam. Här skriver Axon ned en hel radda med information som hjälper dig gott och väl. Ska han skriva hela uppsatsen till dig borde du ju i alla fall belöna honom.. sug den som en körv bara
Citera
2009-05-26, 23:34
  #5
Medlem
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djue
Tack! sitter nu bara och funderar lite över hur jag ska lyckas väva in allt i texten men det löser sig säkert.

Annars kanske du hade någon förtanke med det du skrev? hur du hade skrivit arbetet om det var dig uppgiften var inriktad till?

men förfan din fail in life, gör uppgiften själv, då kanske.... *Gasp* du lär dig något!
Citera
2009-05-26, 23:40
  #6
Medlem
djues avatar
jag började inlägget med ett "tack!". Och jag är hemskt tacksam för svaret. mer utförligt svar är svårt att få. det jag sen frågade efter var hur han hade tänkt sig att man skulle bygga upp texten... eftersom även detta i mina ögon är rätt svårt att veta. jag kräver ju inget svar. Säger bara att det vore snällt. men Axon; om du känner att du inte vill svara så är det lugnt för jag tycker ditt första svar var alldelles utmärkt


Så. nu hoppas jag att olägenheterna ska vara lösta.
Citera
2009-05-26, 23:51
  #7
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Snacka om att vara slapp och otacksam. Här skriver Axon ned en hel radda med information som hjälper dig gott och väl. Ska han skriva hela uppsatsen till dig borde du ju i alla fall belöna honom.. sug den som en körv bara
HAHA!
Citera
2009-05-27, 00:13
  #8
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
HAHA!
Nu rycker det i tuppen va?

TS - Förlåt, jag kanske var lite hård
Citera
2009-05-27, 00:21
  #9
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Nu rycker det i tuppen va?

TS - Förlåt, jag kanske var lite hård
Nja inte direkt men de lät jävligt roligt

Höll på att sätta omeletten i halsen
Citera
2009-05-27, 00:23
  #10
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Höll på att sätta omeletten i halsen
Jaha, här lyxar man på tisdagskvällen! Har du inga läxor att göra?
Citera
2009-05-27, 00:31
  #11
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Jaha, här lyxar man på tisdagskvällen! Har du inga läxor att göra?
Läxor?

Nej alla journaler är ifyllda och första kunden har jag inte förens 10:00 imorrn
Citera
2009-05-27, 00:44
  #12
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Läxor?

Nej alla journaler är ifyllda och första kunden har jag inte förens 10:00 imorrn
Hehe gött. Ät upp och gå o lägg dig då. Om du inte ska ruska lite först dvs.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback