Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-26, 22:47
  #1
Medlem
djues avatar
Börjar närma sig slutet av terminen nu och då nalkas det betyg!

Och till saken hör att min idrottslärare är tveksam om jag verkligen förtjänar ett vg i gymnastik. I alla praktiska grenar har jag nått vg och mvg kriterierna men sen finns det en punkt som kräver att jag visar förståelse för hälsa och den biten. för att lyckas höja mitt betyg fick jag en extrauppgift som jag dessvärre inte riktigt vet hur jag skriva.

Ett G på denna uppgift är ingen utmaning att få men om man vill sträcka sig till högre betyg så blir det lite knepigare.

Uppgiften:

Citat:
"Anne och hennes sambo Jan jobbar som busschaufförer och har två barn som går på dagis. Under sin arbetstid sitter de bara stilla och det blir lätt stressigt under rusningstrafik vilket leder till att många passangerare är otrevliga när de stiger på bussen.

Vad för positiva effekter (fysiska och psykiska) skulle konditions och styrketräning två till tre gånger i veckan kunna ge dem för fördelar i jobbet, men också hemma?

Andra faktorer spelar så klart också roll men för enkelhetens skull så nöjer vi oss med träningen.
Motivera ditt svar och ange källor ifall du använder någon.
Max 2 A4-sidor om du skriver på dator!"

Nu vet jag i princip inte alls vad jag ska svara så all hjälp uppskattas.

Tack på förhand!
Citera
2009-05-26, 22:51
  #2
Medlem
Axons avatar
  • stärkt skelett
  • bättre kroppshållningen, ryggen i synnerhet
  • ökad muskelstyrka
  • minskad belastning på ligament, leder och ledkapslar
  • högre ämnesomsättning
  • förhöjd halt av de nyttiga (HDL) kolesterolet
  • större muskelmassa (muskler förbränner energi även vid vila)
  • förbättrad cirkulation
  • förbättring av nervsystemet koordinationsförmåga
  • något förbättrad kondition
  • minskad risk för hjärt – och kärlsjukdomar
med mera för styrketräning
  • ökad ämnesomsättning
  • stabiliserad blodsockernivå
  • stärkt immunförsvar