Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-27, 17:24
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Så jävla mycket kan de ju inte lägga ut på design osv. De har ju sett likadana ut i ett antal år nu. Slimmade med ett äpple på. De är onekligen snygga, det säger jag ingenting om men så jävla exklusiva är de inte. Är det något speciellt med deras aluminium? Apple tar överpriser för att de har en kundkrets (sektmedlemmar?) som är ständigt trogna och köper allt som släpps, oavsett vad det kostar. Sen säger de att det är sååå snyggt och sååå mycket bättre än en vanlig PC. Sen när man frågar på vilket sätt de är så mycket bättre så får man svaret: "Eeeh.. mmm. Eeh.. Ja, men titta den är så snygg och Vista är så dåligt."

Ja, folk som använder OS X gnäller ständigt på hur svårt och dåligt Microsofts OS är. Intressant nog att det nästan bara är Mac-användare som har sådana enorma problem med Microsoft. Själv finner jag både XP och Vista väldigt användarvänligt, även om det helt klart finns brister!

Jag har ingenting emot Mac. Det är bra grejer. Snygga och riktigt stabila! Men de är fortfarande åt helvete för dyra!

Inte? Hur mycket ingenjörskonst tror du inte det ligger bakom Unibody till exempel? Du tror inte att specialanpassad produktion för Apples grejer kostar pengar? Eller att trycka in en massa hårdvara i en extremt liten låda (PC-skärmar är många gånger extremt mycket klumpigare än vad en iMac är)? Det är ju inte så att det blir rätt på första försöket precis. Utöver det är det utvecklingskostnader för lösningar som Magsafe med mera plus tillverkningskostnader.

Det är tråkigt att du känner så, men vill man ha något får man antingen betala vad det kostar, eller så får man köpa något annat. Hur många sitter inte och drömmer om en fet Mercedes men får nöja sig med Volvo?

För övrigt så ser jag sällan någon i detta forum oja sig över (till exempel) Vista. Eller Acer. Eller Dell. Det är ni som hävdar att vi gör det, men det stora flertalet av oss Mac-användare är nöjda med det vi har, vad ni är nöjda med är er ensak. Och som påpekats, vi är inte inne i Windows-avdelningen och tjafsar. Men ni bara måste in hit och vara jobbiga och hävda en massa saker om oss som datoranvändare som inte är sant.
Senast redigerad av Delira 2009-05-27 kl. 17:28.
2009-05-27, 17:35
Medlem
smurfehs avatar
Delira's inlägg är bara ett typexempel på vad jag menade med min post på sidan innan. Känns som att Delira har sagt exakt samma sak som h*n precis skrev, 100 gånger innan i Mac Vs PC-tråden. Fast med andra ordval.. Creds att h*n ö.h.t orkar upprepa samma sak 100 gånger, som inte verkar inte gå in hos vissa ändå..
2009-05-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Vet du?
Du förstod tydligen inte min poäng.
2009-05-27, 18:05
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Delira's inlägg är bara ett typexempel på vad jag menade med min post på sidan innan. Känns som att Delira har sagt exakt samma sak som h*n precis skrev, 100 gånger innan i Mac Vs PC-tråden. Fast med andra ordval.. Creds att h*n ö.h.t orkar upprepa samma sak 100 gånger, som inte verkar inte gå in hos vissa ändå..

Nej, du har fan rätt.

Det är fasen poänglöst att försöka få vissa att fatta att det inte handlar om prestanda/krona, oavsett om man köper en MacBook Pro eller en Vaio. Det är som att ni inte vill förstå vad andra tycker och tänker om saker och ting.

Skit samma. Jag tänker fortsätta använda Mac så länge jag är nöjd med det. Jag tänker dra in en god dagskassa genom mina Macar och vara nöjd med det med. Vad ni är nöjda med skiter jag från och med nu i. Ni får sitta där med Acer, Dell, HP, Sony, hemmabygge eller vad som. Jag. Bryr. Mig. Inte.

Jag bara önskade att ni kunde ge fan i att lägga er i vad jag och andra använder och lägger sina pengar på.
2009-05-27, 18:07
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debbed
Du förstod tydligen inte min poäng.

Du har ingen. Och helt seriöst så orkar jag inte dilla med människor som är så små att de inte kan se utanför sin egen lilla sfär och applicera det på andra.

Där är dörren. Gtfo.
2009-05-27, 18:22
Medlem
spindrifts avatar
Ni får väl gilla vad ni vill, men håll er till fakta.

Mac är betydligt dyrare jämfört med en PC som håller samma kvalitet på komponenterna, t.o.m. om man jämför med identisk specifikation.
Råkar inte de få konfigurationer som man kan välja på exakt uppfylla dina behov blir priset många gånger mer än det dubbla.

Det är inte en Aston Martin mot en BMW som StyleWars hävdar, om ni inte tror att det enda som skiljer en Vanquish från en BMW är designen på chassiet.

De är inte bara dyrare p.g.a utvecklingskostnader, Apple har en betydligt högre marginal på sin hårdvara.

De är inte stabilare ger inte bättre prestanda.

Är de snyggare och är OSX bättre? En smaksak.

Om ni slutar med totalt missvisande jämförelser och överdrifter av Apples överlägsenhet som kommer ni nog se att dessa trådar dör rätt kvickt.
Vill ni ha en liten klubb där ni kan sitta och ljuga om Apples förträfflighet utan motargument får ni nog leta reda på ett forum med endast likasinnade.
2009-05-27, 18:28
Medlem
Citat:
Råkar inte de få konfigurationer som man kan välja på exakt uppfylla dina behov blir priset många gånger mer än det dubbla.
Köp ram etc från valfri annan butik, vad är problemet?
Är godiset för dyrt på OKQ8 så gå till Willys...

Citat:
Det är inte en Aston Martin mot en BMW som StyleWars hävdar, om ni inte tror att det enda som skiljer en Vanquish från en BMW är designen på chassiet
Det tror vi inte heller, vi får bla. med multitouch, läskigt bra tangentbord och OSX för några exemplel. Enligt mig så är det värt pengarna, tycker inte du det så sluta gnäll.

Citat:
De är inte bara dyrare p.g.a utvecklingskostnader, Apple har en betydligt högre marginal på sin hårdvara.
Källa?

Citat:
De är inte stabilare ger inte bättre prestanda.
Enligt egen erfarenhet så är det stabilare, för hey, under mina 2år med Mac så har jag aldrig behövt installera om, fått virus eller valfritt annat problem. Allt flytar på som den dagen jag köpte den

Citat:
Om ni slutar med totalt missvisande jämförelser och överdrifter av Apples överlägsenhet som kommer ni nog se att dessa trådar dör rätt kvickt.
Vill ni ha en liten klubb där ni kan sitta och ljuga om Apples förträfflighet utan motargument får ni nog leta reda på ett forum med endast likasinnade.

Vill du ha en egen liten PC-klubb så håll dig till Windowsforumet..
2009-05-27, 18:42
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Ni får väl gilla vad ni vill, men håll er till fakta.
Det är inte en Aston Martin mot en BMW som StyleWars hävdar, om ni inte tror att det enda som skiljer en Vanquish från en BMW är designen på chassiet

Du behöver en kommunistdiktatur att flytta till. Planekonomi FTW!

En Vanquish och en Smart-Car tar dig från punkt A till B var mer min poäng. Jag kanske uttryckte mig onödigt abstrakt. Varför kör inte alla Smart-Cars?
När ni gnäller över hur dyrt det är, och kan inte ta argument från människor som använder båda operativen/icky hårdvara ser det torftigt, bittert och a-kassigt ut, det finns liksom inget argument med substans.
2009-05-27, 18:55
Medlem
miklons avatar
Ok, så en mac är dyrare än en noname-pc med samma komponenter. Sen då? Vad har det för betydelse för någonting överhuvudtaget? Varför är det så viktigt att få framföra det gång på gång på gång? Illa dold bitterhet är kanske en delförklaring, men det räcker liksom inte. Varför startas det inga trådar i matforumet om att Kellog's Corn Flakes är dyrare än Eldorados flingor, varför finns det inga trådar i bostad om att Kosta Bodas glas är dyrare än IKEA:s?

Kort sagt: Vad är det som gör att det måste tjatas till tidens ände om vad som är dyrare just här, i det här forumet? Vad är det med Apple och Mac som provocerar er så innerligt?
2009-05-27, 18:58
Medlem
Herregud vad ni spårar ut, nördjävlar.

Som jag påpekade på första sidan, om man inte har pengar nog för den prestanda man vill ha vid köp av Apples datorer, så bygger man lämpligen en OS X-kompatibel burk för lägre peng och kör Logic på den. Lågt pris, lite mer strul, men HAR man inte pengarna så är det väl förmodligen värt det?

Googla på "hackintosh" och "logic 8 pro" eller vad de nu är uppe i. Finns mängder med användare som kör hemmabyggen utan strul tillsammans med Apples programvara och professionella ljudkort.
2009-05-27, 19:12
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ok, så en mac är dyrare än en noname-pc med samma komponenter. Sen då? Vad har det för betydelse för någonting överhuvudtaget? Varför är det så viktigt att få framföra det gång på gång på gång? Illa dold bitterhet är kanske en delförklaring, men det räcker liksom inte. Varför startas det inga trådar i matforumet om att Kellog's Corn Flakes är dyrare än Eldorados flingor, varför finns det inga trådar i bostad om att Kosta Bodas glas är dyrare än IKEA:s?

Kort sagt: Vad är det som gör att det måste tjatas till tidens ände om vad som är dyrare just här, i det här forumet? Vad är det med Apple och Mac som provocerar er så innerligt?

Klokaste jag har läst på länge. Klockrent.
2009-05-27, 19:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Ja en hackintosh kan ju faktiskt vara ett alternativ, hade jag haft möjligheten att bygga en hackintosh kanske jag inte hade köpt min mac - köpte ju burken för att den skulle vara stabil, smidig att jobba med och trilskas minimalt - inte för att titta på den.

Det meckiga blir ju att hitta kompatibla komponenter, i vissa fall blir man ju tvungen att flasha om grafikkort till och med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in