Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Men, hur tänker ni? Det finns ju folk som VILL köpa Vaio och frågar om dem, eller hur? Är ni inne i de trådarna och trollar också?

Jag börjar undra hur en del människor är funtade...

Vaio: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=270055
MacBook Pro: http://www.apple.com/se/macbookpro/specs.html

En högst likvärdig Vaio-modell till MacBook Pro, några fördelar till Vaion, några till MacBook Pro. Folk köper bevisligen dessa Vaios för att de vill ha dem, de skiter i att ni köper Acer, bygger själv eller vad som. Vad är ert problem? Är ni helt oförmögna att tänka utifrån andra människors perspektiv?

Jösses.
Vad fan snackar du om, vet du ens vad topic är?
2009-05-27, 16:56
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det är fascinerande att det för somliga är så oerhört svårt att förstå att man kan utgå från annat än rena prestanda när man gör sina inköp. Handlar allt i livet bara om vad som är funktionellt?
Nej, inte allt men jag förstår inte varför man ska ta ut 20-30 % högre pris för exakt samma prylar. Ett halvätet äpple och vissa smidiga lösningar är inte värt de pengarna. Dessutom får ju Mac-användare det att låta som att vanlig PC är lika avancerad som NASA:s rymdprogram.
Senast redigerad av HC47 2009-05-27 kl. 16:59.
2009-05-27, 16:57
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debbed
Vad fan snackar du om, vet du ens vad topic är?

Vet du?
2009-05-27, 17:02
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nej, inte allt men jag förstår inte varför man ska ta ut 20-30 % högre pris för exakt samma prylar. Ett halvätet äpple och vissa smidiga lösningar är inte värt de pengarna.

Forskning, utveckling, design, exklusivare materialval och så vidare. Det kostar pengar att göra sådant. Självklart tar Apple ett påslag också eftersom de säljer generellt sett till en köpstarkare grupp.

För dig är det kanske inte värt de pengarna, men för mig är det det? Så jädra svårt kan det inte vara att rent konceptuellt att förstå det.

Citat:
Dessutom får ju Mac-användare det att låta som att vanlig PC är lika avancerad som NASA:s rymdprogram.

Hm?
2009-05-27, 17:05
Medlem
miklons avatar
Citat:
Nej, inte allt men jag förstår inte varför man ska ta ut 20-30 % högre pris för exakt samma prylar. Ett halvätet äpple och vissa smidiga lösningar är inte värt de pengarna.

Därför att det inte är exakt samma prylar, det kan hända att det är samma komponenter i stor utsträckning, men en dator är inte bara en hög komponenter på ett bord.

Att du inte tycker det är värt pengarna är naturligtvis helt ok, men många tycker det. Är det helt obegripligt att det kan finnas ett värde i att en dator, som man i många fall har framme, är trevlig att titta på?

Sedan är det ju fortfarande så att det inte finns något lagligt sätt att köra OS X förutom på en Mac och bara det är värt mycket för många.
2009-05-27, 17:10
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Forskning, utveckling, design, exklusivare materialval och så vidare. Det kostar pengar att göra sådant. Självklart tar Apple ett påslag också eftersom de säljer generellt sett till en köpstarkare grupp.

För dig är det kanske inte värt de pengarna, men för mig är det det? Så jädra svårt kan det inte vara att rent konceptuellt att förstå det.

Hm?
Så jävla mycket kan de ju inte lägga ut på design osv. De har ju sett likadana ut i ett antal år nu. Slimmade med ett äpple på. De är onekligen snygga, det säger jag ingenting om men så jävla exklusiva är de inte. Är det något speciellt med deras aluminium? Apple tar överpriser för att de har en kundkrets (sektmedlemmar?) som är ständigt trogna och köper allt som släpps, oavsett vad det kostar. Sen säger de att det är sååå snyggt och sååå mycket bättre än en vanlig PC. Sen när man frågar på vilket sätt de är så mycket bättre så får man svaret: "Eeeh.. mmm. Eeh.. Ja, men titta den är så snygg och Vista är så dåligt."

Ja, folk som använder OS X gnäller ständigt på hur svårt och dåligt Microsofts OS är. Intressant nog att det nästan bara är Mac-användare som har sådana enorma problem med Microsoft. Själv finner jag både XP och Vista väldigt användarvänligt, även om det helt klart finns brister!

Jag har ingenting emot Mac. Det är bra grejer. Snygga och riktigt stabila! Men de är fortfarande åt helvete för dyra!
2009-05-27, 17:12
Medlem
Itmans avatar
Dyra? Visst. Prisvärda? Absolut.
2009-05-27, 17:13
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Nej, inte allt men jag förstår inte varför man ska ta ut 20-30 % högre pris för exakt samma prylar. Ett halvätet äpple och vissa smidiga lösningar är inte värt de pengarna. Dessutom får ju Mac-användare det att låta som att vanlig PC är lika avancerad som NASA:s rymdprogram.

Men du. hur fel kan man ha?

Hur kan man säga att en stor ful burk med massa techstuff är "samma pryl" som en slimmad allt-i-ettdator med massa techstuff? Är det verkligen så himla konstigt att en snyggare, smidigare dator kostar 20-30% mer än en stor klumpig ful?

Ta vad fan som helst för att jämföra. Köp en billig ful sängstomme på IKEA för 1000:-. Köp en jävligt snygg och praktisk sängstomme på EM för 5000:-.
Köp en 32" wide bildrörs-TV med fantastisk bild för 2000:-. Köp en 32" wide platt-TV med fantastisk bild för 7000:-?

iMac är det enda valet för mig när det kommer till stationär dator.. och kostar det, ja då smakar det ta mig fan.
2009-05-27, 17:18
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Hur kan man säga att en stor ful burk med massa techstuff är "samma pryl" som en slimmad allt-i-ettdator med massa techstuff? Är det verkligen så himla konstigt att en snyggare, smidigare dator kostar 20-30% mer än en stor klumpig ful?
Men du förstår inte - det är ju exakt samma grejer!
2009-05-27, 17:21
Medlem
smurfehs avatar
Förstår inte hur ni orkar älta i samma grej om och om och om igen... Debatten börjar alltid likadant och har samma slut. Tröttna någon gång för bövulen! Det samma gäller i den officiella Mac vs PC-tråden. Samma sak har sagts 100 gånger. Känns som att detta passar bättre i Laidback, kommer ingen vart ändå.
2009-05-27, 17:22
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Mmmmm prisvärd dator:
http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langI d=-1&productId=8198552921665749282

”Enjoy a full-featured PC experience with Genuine Microsoft® Windows Vista®.”

Tur att man får en ”genuine” version på köpet. Ska det vara Windows ska det fanimej åtminstone vara äkta.
2009-05-27, 17:22
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Men du förstår inte - det är ju exakt samma grejer!

somliga verkar tro det. Det är ju samma grej som att säga att en billig pinn-pall från ikea är samma sak som ordentliga dyrare köksstolar är samma grej. Båda är ju till för att sitta på, och båda är gjorda av exakt samma material (trä!). Därför är man dum i huvudet om man köper en köksstol framför en liten pall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in