2011-09-24, 13:23
Medlem
Milfbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Undrar jag också, sjukt irriterande, vill även få bort skiten "akutellt"

"Som ni säkert har sett, kan man se allt nu vad sina vänner skriver, vad man går med i för grupp, t.o.m vad någon skriver i gruppen, fast den är stängd. Vet inte vad FB håller på med egentligen, men allt ska tydligen vara öppet nu. Det är skrämmande. Till er som jag har som FB-vän:

Jag vill be dej om en tjänst - håll musklickaren ovanpå mitt namn här, vänta tills boxen dyker upp och håll sen musen ovanpå prenumereralänken. Klicka sen bort kommentarer & gilla-länken.
Jag föredrar att mina kommentarer på vänners statusrader inte blir officiella.
Tack! ♥
Lägg in det här på din statusrad om du inte vill ha ALLT DU GÖR PÅ FB att skrivas till höger så att alla kan se det! "

Det här har dykt upp på flera olika statusuppdateringar, om det funkar eller inte kan jag inte svara på. Om det är legit så krävs det alltså att dina vänner klickar på ditt namn och bockar av, det är alltså inget man själv kan ställa in. Lite bakvänt och dåligt då hela biten med sekretessinställningarna faller platt.
Citera
2011-09-24, 15:13
Medlem
xlntds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfbitch
"Som ni säkert har sett, kan man se allt nu vad sina vänner skriver, vad man går med i för grupp, t.o.m vad någon skriver i gruppen, fast den är stängd. Vet inte vad FB håller på med egentligen, men allt ska tydligen vara öppet nu. Det är skrämmande. Till er som jag har som FB-vän:

Jag vill be dej om en tjänst - håll musklickaren ovanpå mitt namn här, vänta tills boxen dyker upp och håll sen musen ovanpå prenumereralänken. Klicka sen bort kommentarer & gilla-länken.
Tack! ♥
Lägg in det här på din statusrad om du inte vill ha ALLT DU GÖR PÅ FB att skrivas till höger så att alla kan se det! "

Det här har dykt upp på flera olika statusuppdateringar, om det funkar eller inte kan jag inte svara på. Om det är legit så krävs det alltså att dina vänner klickar på ditt namn och bockar av, det är alltså inget man själv kan ställa in. Lite bakvänt och dåligt då hela biten med sekretessinställningarna faller platt.

fast detta är ett kedjebrev som inte är fullt relevant. visst tar din kompis bort dig och din prenumeration men inte information. flödet är samma som tidigare men tickern visar på nytt sätt. många som gör inlägg har public på så alla ser på hela facebook. skriver du in där så dyker den upp på ticker. Samt även sökmaskiner och övriga sök för alla. enda är att en kompis inte ser om man gör detta. rätt meningslöst. prova sökrutan högst upp och sök på något. välj på vänster menyn publika inlägg.

tips: börja med att titta på inlägget som du ska kommentera. är det publikt eller bara vänner alternativt vänners vänner. är det bara vänner kommer den inte upp i tickern eller andra informationsflöden. fundera på det om det man tänker skriva om man kan stå för det. inlägget kanske är gjort för att ha en offentlighet typ twitter. numera kan man även prenumerera på folk som är "intressanta" man behöver inte vara vänner men kan prenummerera på deras publika inlägg - typ twitter. samtidigt behåller man sina privata saker privat.

du ser i inlägget nere vid gilla längst till höger om sekretessen på inlägget. det har inget med din sekretess att göra som kommenterar.

som sagt, så har det "alltid" varit. inget nytt förutom att det presenteras i ticker. tidigare låg det i toppnyheter i stället och om man gick in på profilen vilket det också fortfarande gör.
Citera
2011-09-24, 15:14
Medlem
xlntds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Undrar jag också, sjukt irriterande, vill även få bort skiten "akutellt"

den har funnits tidigare också dock inte lika intensiv som nu i ticker och då har den dykt upp under toppnyheter.
Citera
2011-09-24, 15:19
Medlem
xlntds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazino
Verkar inte fungera, det jag vill göra är att ställa in så bara mina vänner ser min logg, och övriga ska ej se den ??
Förstår inte trycker på allt möjligt men verkar inte fungera.
lättaste är att i din "uppdatera status" ruta bredvid "skicka" knappen, exakt bredvid till vänster att klicka på den och välja "vänner".
då är det bara vänner som ser dina inlägg, inga andra.

sekretess är inte ändrad, den är exakt som tidigare fast man kan välja mer tydligt nu. förut så visste man inte om vad man hade kanske för inställning och framför allt inte vad den som man själv ska skriva om man ska skriva i nån annans inlägg dennes sekretess.

dessutom nu så är det grymt enkelt med den gråa knappen till vänster om "skicka" föruppdatering att styra pubikt eller inte. perfekt om man har som twitter att man skaffar sig också följare i stället för vänner. eller tvärt om att bara nån av alla vännerna ska se nåt. typ skolkompisarna bara.
perfekt för en tonåring som inte vill avslöja allt för sina päron vilket har varit trist tidigare. ungarna har känt sig övervakade då päronen finns i samma forum.
Senast redigerad av xlntd 2011-09-24 kl. 15:22.
Citera
2011-09-24, 15:58
Medlem
xlntds avatar
hur blir jag av med den automatiska upplägget på facebook när jag spelar spotify?

jag har den kopplad och kan söka spellistor etc bladn kompisarna men jag vill inte att varje gång jag spelar "lady in red" på repeat i mjukistofflor på lördagkvällen att det läggs upp på facebook automatiskt
Citera
2011-09-24, 16:43
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlntd

du ser i inlägget nere vid gilla längst till höger om sekretessen på inlägget. det har inget med din sekretess att göra som kommenterar.

som sagt, så har det "alltid" varit. inget nytt förutom att det presenteras i ticker. tidigare låg det i toppnyheter i stället och om man gick in på profilen vilket det också fortfarande gör.

Jo. Dock kvarstår detta med "gilla"-tryckningar som tidigare inte visades nånstans whatsoever. Finns det nånting i sekretessinställningarna om detta alls? Det finns ju knappt några valmöjligheter alls där längre, såvida jag inte missat det helt. Förklaring för en lördagstrött??
Citera
2011-09-24, 17:05
Medlem
xlntds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Jo. Dock kvarstår detta med "gilla"-tryckningar som tidigare inte visades nånstans whatsoever. Finns det nånting i sekretessinställningarna om detta alls? Det finns ju knappt några valmöjligheter alls där längre, såvida jag inte missat det helt. Förklaring för en lördagstrött??

Jo "gilla" som har funnits i ca 1 år nu har synts på loggen (dock inte lika intensivt som ticker). Men om jag har sekretess endast vänner och du klickar gilla på nåt inlägg som jag har så ska det inte dyka upp i ticker hos dina vänner. Dock om jag taggar dig så trots endast vänner så tillkommer dina vänner.

Right?
Citera
2011-09-24, 17:06
Medlem
janibollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfbitch

Tack! ♥

http://socialasussi.wordpress.com/2011/09/23/tro-inte-pa-rykten-sa-har-kontrollerar-du-vem-som-far-se-kommentarer-pa-facebook/
Citera
2011-09-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlntd
hur blir jag av med den automatiska upplägget på facebook när jag spelar spotify?

jag har den kopplad och kan söka spellistor etc bladn kompisarna men jag vill inte att varje gång jag spelar "lady in red" på repeat i mjukistofflor på lördagkvällen att det läggs upp på facebook automatiskt

Det undrar jag med, sjukt störigt!
Citera
2011-09-24, 23:05
Medlem
xlntds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikipiki
Det undrar jag med, sjukt störigt!

tror jag kan ha löst det... "Applikationsinställningar" under "sekretess" så finns det vad resp app får tillgång till. finns antingen publicera i logg eller den med tidslinje.. lite osäker på vilken
Citera
2011-09-25, 10:32
Medlem
kortets avatar
Kan man göra så att man inte får meddelanden på mailen från Facebook? Då menar jag statusuppdateringar.
Citera
2011-09-25, 11:26
Medlem
Snoorks avatar
Hur tar man bort så att alla låtar man lyssnar på i Spotify inte publiceras i loggen? Sjukt irriterande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in