Klantade mig
rejält igår. En väns konto blev hackat, sen skickade de massmess på hans vänlista. Jag skyller på att jag var nyvaken och inte hade garden uppe. "Kompisen" frågade om mitt telefonnummer så han kunde skicka sin facebookkod och komma in på sitt konto igen. Som tack ville han lägga till mig på nån tävling på Amazon där man kan vinna 4500 kr, han hävdade att han vunnit. Då började jag dra åt mig öronen samt att hans meningar inte var korrekt strukturerade,
väldigt konstig svenska. Jag skrev att "
din google translate-svenska är urusel. Scammer." Nej, då tro på mig - tyckte han, "
skicka mig ditt personnummer så jag kan skicka pengarna till dig".
Nåja, det gick jag inte på och iggade honom stenhårt. 5-10 minuter senare försökte jag logga in på fb-kontot på datorn (snackade först med scammern på telefonen, låg på soffan, hade i stort sett vaknat) men var utloggad, försökte logga in men min e-mail var inte kopplad till något facebookkonto. Försökte logga in på telefonen, samma där. Försökte resetta lösenordet men min mail var ändrad. Senare blev mitt IG också hackat. Får verifieringskoden från IG till min mail men jag kan inte fylla i koden och klicka på verifiera för skärmen blinkar hela tiden på IG-sidan.
Finns det något sätt att få tillbaka kontona? Har ju haft FB i nästan 15 år med vänner och familj, grupper jag är aktiv i sen 10 år o s v. IG är bara några år gammalt men ändå...
M v h / J