Flashback bygger pepparkakshus!
2005-12-20, 14:24
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Jag använder alltid bussbälte. Efter att ha läst drogforumet här på Flashback litar jag inte på mina medtrafikanter överhuvudtaget. Finns det bälte på bussen använder jag det också, ser ingen skillnad på att krocka i baksätet på en bil än i en buss.
Citera
2005-12-20, 14:31
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klåparen
Alltid !
(Bältespåminnaren är inte så dum den heller faktiskt , borde vara standard i alla bilar )

Och jag som är så nöjd och glad över att jag INTE har nån jävla påminnare i min fina Audi!
Jag tar alltid på mig bältet ändå...skulle kännas jävligt fånigt att smasha ett rådjur eller nåt och sen flyga ut genom rutan.
(Om man hade tur, alltså. Värsta-scenariot är väl om rådjuret siktar på en... Brr!)
Citera
2005-12-20, 15:27
Medlem
rebbans avatar
Ja alltid även i tunga fordon.
Citera
2005-12-20, 15:56
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Om du är rädd om livet skall du definitivt använda bilbältet i låga hastigheter (t ex p-hus och inne i stan...).

En bil med airbag är extremt farlig i låga hastigheter utan bälte. Om du tvärbromsar i låg hastighet (någon kanske plötsligt backar ut ur sin p-ruta framför dig) så kastas du först fram mot ratten sen, pang! smäller airbagen och knäcker nacken på dig..

Du är helt ute och cyklar, hur f-n kan en airbag utlösas utav att man tvärbromsar ?? Jag har varit med om flera småkrockar och airbagen har aldrig gjort nåt väsen av sig. Det krävs en räjäl smäll innan den fälls ut. Du är en fanatisk säkerhetspelle om du använder bilbältet i p-hus, spänn av!!!

Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus

Så fokusera inte så mycket på att hitta luckor i lagen, den är till för att skydda dig i trafiken, inte för att jävlas med dig.

Lagen om att taxiförare måste ha säkerhetsbälte ser jag som en ren provokation mot hela taxiförarskrået. Det måste vara upp till den enskilde taxiföraren att avgöra om han ska sätta på sig bältet vid korta stadsturer med mycket dörröppnande. Undrar vad det var som gjorde att undantagslagen försvann? Borde inte taxiförarna få ha inflytande i den frågan? Alla taxiförare som jag talade med innan 1/10 1999 var emot att använda bältet. Trafiksäkerhetsverket ska inte ha nån rätt att ta beslut utan att höra vad de berörda har för åsikt om saken.
Citera
2005-12-20, 15:57
Bannlyst
Alltid. Känns naket utan.
Citera
2005-12-20, 16:56
Bannlyst
Så sällan som möjligt, och nästan bara på långresor. Varför? Känner mig insnärjd helt enkelt och rörelsefriheten minskas. Undantag dock om jag ser en snut vid horisonten, då drar jag bältet över mig och håller fast det medan jag passerar.

Värt att nämna dock på tal om bältets vara eller icke vara på parkeringsplatser, är en polare som för ett par år sen åkte dit när han skulle ut från en parkeringsplats, inhägnad alltså, och inte hade bälte på sig. Sålunda måste det antingen vara så att lagen gäller även här, eller att snuten för stunden hade en dålig dag.
Citera
2005-12-20, 17:03
Medlem
slippys avatar
Alltid utom en gång, då blev jag stoppad och fick ~600 spänn böter.
Citera
2005-12-20, 17:53
Medlem
I vanliga fall ja, tycker att det känns skönt att sitta fasttryckt i stolen. När jag kör eller åker skåp eller liknande har jag det nästan aldrig av någon anledning, men jag brukar försöka påminna mig själv.
Citera
2005-12-20, 18:03
Medlem
Kör/åker alltid med bälte, den bästa säkerhetsutrustningen man kan ha på en bil. Men vill någon inte ha bälte på sig så lägger jag mig inte i, men jag gråter å andra sidan inte när de ligger några meter under jorden heller.

Som nämnts tidigare i tråden är det extra viktigt att ha bälte som man kör/åker i en bil med airbag. Eftersom jag alltid har bälte tycker jag det är irriterande med diverse blinkande och tjutande varningar, för ibland är inte alla lika snabba på med bältet som jag.

På vissa bilar (mest japanska/amerikanska) börjar det ju tjuta så fort man har förardörren öppen också, helt galet. Vad ska det vara bra för EGENTLIGEN?
Citera
2005-12-20, 18:16
Medlem
MobileFreaks avatar
Jag har alltid bälte på mig, och en av anledningarna till det är att när man buskör så sitter man ju inte still i stolen utan bälte, utan då blir det mer att man ramlar runt i bilen. Fyrpunktsbälte skulle jag helst vilja ha.
Citera
2005-12-20, 18:51
Medlem
240mannens avatar
Jepp, finns det bälte som fungerar använder jag det.
Citera
2005-12-20, 19:19
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias1984

På vissa bilar (mest japanska/amerikanska) börjar det ju tjuta så fort man har förardörren öppen också, helt galet. Vad ska det vara bra för EGENTLIGEN?

Är det inte för att nyckeln sitter i tändningslåset?

Själv använder jag alltid bilbältet. Men inte om jag bara ska provköra en bil på jobbet (mekaniker) till nästa korsning 300M lång sträcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in