Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Om du är rädd om livet skall du definitivt använda bilbältet i låga hastigheter (t ex p-hus och inne i stan...).
En bil med airbag är extremt farlig i låga hastigheter utan bälte. Om du tvärbromsar i låg hastighet (någon kanske plötsligt backar ut ur sin p-ruta framför dig) så kastas du först fram mot ratten sen, pang! smäller airbagen och knäcker nacken på dig..
Du är helt ute och cyklar, hur f-n kan en airbag utlösas utav att man tvärbromsar ?? Jag har varit med om flera småkrockar och airbagen har aldrig gjort nåt väsen av sig. Det krävs en räjäl smäll innan den fälls ut. Du är en fanatisk säkerhetspelle om du använder bilbältet i p-hus, spänn av!!!
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Så fokusera inte så mycket på att hitta luckor i lagen, den är till för att skydda dig i trafiken, inte för att jävlas med dig.
Lagen om att taxiförare måste ha säkerhetsbälte ser jag som en ren provokation mot hela taxiförarskrået. Det måste vara upp till den enskilde taxiföraren att avgöra om han ska sätta på sig bältet vid korta stadsturer med mycket dörröppnande. Undrar vad det var som gjorde att undantagslagen försvann? Borde inte taxiförarna få ha inflytande i den frågan? Alla taxiförare som jag talade med innan 1/10 1999 var
emot att använda bältet. Trafiksäkerhetsverket ska inte ha nån rätt att ta beslut utan att höra vad de berörda har för åsikt om saken.