Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Ja - om jag kör en bil där jag har ngn så där chans att klara mig
Nej - i en ford fiesta dör jag vilket som så då skiter jag i d.
Ni?
Om jag använder bilbälte. Jo, vars men jag brukar alltid köra 1 km innan jag tar på mig det och använder det aldrig i p-hus. Många tror att man måste sätta på sig bältet så fort man startar bilen, men det är fullt lagligt att köra utan bälte på parkeringsplatser och inhängnade områden. Lagen kom redan 1975 för framsätet och baksätet 1986. När jag var en liten gosse, så var det aldrig tal om bilbälte. Min syster och jag brukade leka och hoppa omkring i baksätet.
Faktum är att jag kört massor utan bälte fullt lagligt.

När jag började som taxichaffis 1994 fanns ännu inget bältestvång för taxichaufförer. Det gamla undantaget gällde pga det är obekvämt, taxichaufförer kör många korta sträckor och är tvungna att stiga in/ur bilen ofta, dessutom är det inte kul att bli rånad om man sitter fast i ett bälte. Tyvärr försvann undantagslagen 1 okt 1999

Bältesanvändningen bland taxichaufförer är dock fortfarande låg: 79 procent av alla taxiförare använde bilbälte år 2004.
Bilbältet är bra, men jag tycker att vi kunde få slippa böter om vi inte använder det i stan. Tycker även att det är synd att myndigheterna inte hörsammat taxiförarnas vädjan att få slippa bältet pga de speciella omständigheter som råder i deras fall.