Flashback bygger pepparkakshus!
2003-11-13, 14:54
Medlem
Alltid.. nästan,
händer att jag "glömmer" det om jag åker till ica eller nåt, dvs mindre än 5 min från huset.
Citera
2003-12-02, 21:07
Medlem
ALLTID Bälte.

Så jävla dum är jag inte så jag åker utan.
Citera
2003-12-03, 03:48
Medlem
klåparens avatar
Alltid !
(Bältespåminnaren är inte så dum den heller faktiskt , borde vara standard i alla bilar )
Citera
2003-12-03, 03:50
Medlem
alcatrazs avatar
Alltid när jag kör känns obehagligt annars.När jag är passagerare kan den glömmas ibland dock,speciellt om jag sitter i baksätet.
Citera
2003-12-03, 08:49
Medlem
Capones avatar
Använder alltid bälte. Ser ingen anledning att inte göra det.
Både för att man är säkrare och för att man sitter stadigare. Har man inte bälte på sig glider man ju omkring i sätet om man svänger skarpt.
Citera
2003-12-03, 09:45
Medlem
Jag använder bälte i 99% av fallen!
Det har blivit en vana så det känns jätteskumt att inte ha det, känns naket på något sätt.

De gånger det händer att jag hoppar över det är när man blir intryckt i något trångt baksäte med folk jag inte känner. Det känns så dumt att sitta och gräva under någon annans arsle för att hitta den där låsmojjen.

Däremot så berättade min körskolelärare (!!) om sin bekannt som körde likbil och ALDRIG använde bälte. Detta skulle enligt utsago vara att han sett vad bältena gjorde med folk när de krockade. Numer förlitade han sig alltid på airbagen.
Men som tidigare inlägg här visar är det nog inte heller så smart!!

Det finns väl någon gräns för hur fort man kan åka och frontalkrocka när varken airbag eller bälte hjälper. Var ligger den!? I 50 överlever man men får FETA blåmärken av bältet, polaren har prövat.
Jag har sett bilder på bilar som smällt i 90 och då finns fan knappt förarsätet kvar så... 70? Kan det vara en rimlig gräns!?
Citera
2003-12-03, 11:01
Medlem
kaleids avatar
Bälte? Självklart.
Citera
2003-12-03, 11:02
Awaiting Email Confirmation
Obscenes avatar
Som regel ja.

Sällan eller aldrig i gamla amerikanska vrålåk. Kan bero på avsaknad av bälte.
Citera
2005-12-20, 13:08
Medlem
buikos avatar
Bilbälte ?

Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Ja - om jag kör en bil där jag har ngn så där chans att klara mig

Nej - i en ford fiesta dör jag vilket som så då skiter jag i d.

Ni?

Om jag använder bilbälte. Jo, vars men jag brukar alltid köra 1 km innan jag tar på mig det och använder det aldrig i p-hus. Många tror att man måste sätta på sig bältet så fort man startar bilen, men det är fullt lagligt att köra utan bälte på parkeringsplatser och inhängnade områden. Lagen kom redan 1975 för framsätet och baksätet 1986. När jag var en liten gosse, så var det aldrig tal om bilbälte. Min syster och jag brukade leka och hoppa omkring i baksätet.

Faktum är att jag kört massor utan bälte fullt lagligt. När jag började som taxichaffis 1994 fanns ännu inget bältestvång för taxichaufförer. Det gamla undantaget gällde pga det är obekvämt, taxichaufförer kör många korta sträckor och är tvungna att stiga in/ur bilen ofta, dessutom är det inte kul att bli rånad om man sitter fast i ett bälte. Tyvärr försvann undantagslagen 1 okt 1999 Bältesanvändningen bland taxichaufförer är dock fortfarande låg: 79 procent av alla taxiförare använde bilbälte år 2004.

Bilbältet är bra, men jag tycker att vi kunde få slippa böter om vi inte använder det i stan. Tycker även att det är synd att myndigheterna inte hörsammat taxiförarnas vädjan att få slippa bältet pga de speciella omständigheter som råder i deras fall.
Citera
2005-12-20, 13:50
Medlem
SebbeBoys avatar
använder alltid bälte.. orkar inte flyga in i instrumentpanelen en gång till ifall det skulle ske en krock
Citera
2005-12-20, 13:59
Medlem
groovesnuss avatar
Om du är rädd om livet skall du definitivt använda bilbältet i låga hastigheter (t ex p-hus och inne i stan...).

En bil med airbag är extremt farlig i låga hastigheter utan bälte. Om du tvärbromsar i låg hastighet (någon kanske plötsligt backar ut ur sin p-ruta framför dig) så kastas du först fram mot ratten sen, pang! smäller airbagen och knäcker nacken på dig.

Om du däremot inte bromsar innan smällen, så hinner airbagen lösa ut innan du kastas fram mot ratten.

Så fokusera inte så mycket på att hitta luckor i lagen, den är till för att skydda dig i trafiken, inte för att jävlas med dig.
Citera
2005-12-20, 14:16
Medlem
Azzes avatar
Alltid bilbälte....i bil.

Bussbälte däremot, njae. Vet inte varför, men även om det finns bälte i buss så använder jag det nästan aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in