Flashback bygger pepparkakshus!
2005-12-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Är det inte för att nyckeln sitter i tändningslåset?
Ja det stämmer att det tjuter om du öppnar förardörren och nyckeln sitter i tändningslåset. Men vad ska det vara bra till? Känns som ett typiskt amerikanskt lagkrav, där ska det ju varnas och skyddas mot stämningar i tid och otid.
Citera
2005-12-20, 19:48
Medlem
Truxas avatar
Jag använder bälte!

Förutom glassplittret man får i ögonen, så är tanken på tandläkarbesöket där dom skall sätta i tio stifttänder, tillräckligt för att jag inte skall vilja åka ut genom rutan/slå i ratten.

Fy fan vad hemskt!
Citera
2005-12-20, 19:57
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Alltid. Känns naket utan.
Jahaja har tar man orden ur folks munnar. Kan inte annat än att instämma i detta.

Ända gången jag åkt/kört utan bilbälte var när jag var ensam hemma skulle flytta på bilen så det såg bebott ut hemma när resten av familjen var bortrest. Till råga på allt hade jag inte ens körkort. Kändes obekvämt utan bälte.
Citera
2005-12-20, 20:26
Medlem
Fulfittans avatar
Ja, i 99% av fallen, men det betyder på intet sätt att jag accepterar bilbälteslagen. Den här tråden är ju om inte annat ett bevis på att staten inte behöver lägga sig i medborgarnas hanterande av den frågan.
Citera
2005-12-20, 20:33
Medlem
omega_monkeys avatar
Använde bälte på en buss en gång tillomed...
Jag var någonstans i Norrland, och bussen körde hur fort som helst på en liten landsväg, som var täckt av is.
Men chaffören hade nog kört den sträckan i ett antal år, de märktes.
Citera
2005-12-20, 21:25
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Du är helt ute och cyklar, hur f-n kan en airbag utlösas utav att man tvärbromsar ?? Jag har varit med om flera småkrockar och airbagen har aldrig gjort nåt väsen av sig. Det krävs en räjäl smäll innan den fälls ut. Du är en fanatisk säkerhetspelle om du använder bilbältet i p-hus, spänn av!!!.

Jag var lite otydlig. Såhär menade jag:

1. Du ser en fara/annat fordon.
2. Du tvärbromsar.
3. Du kastas mot ratten.
4. Trots att du bromsat hårt, kör du in i fordonet/faran (dvs du bromsade för sent).
5. Smällen mot fordonet/faran löser ut din airbag.
6. Din nacke knäcks.

Om du inte tror mig så kan du ju alltid kolla vad biltillverkare, Polisen och Vägverket säger (men det glömde jag ju, dom är en del av Den Strora Konspirationen som hindrar allt kul......)

http://www.polisen.se/inter/nodeid=19456&pageversion=1.html

"Det slarvas ofta med bilbältet inne i tätorterna, vi hör ofta förklaringar som: "jag skulle bara åka och handla" och "det är ju så kort bit och jag kör så sakta". I en bil utrustad med airbag är det direkt livsfarligt att inte använda bilbältet. Det är kombinationen airbag/bälte som räddar liv. Det är många gånger vid olyckor inne i tätort som bilbältet kan vara skillnaden mellan liv och död, mellan rullstol eller inte.
"
http://www.ntf.se/konsument/bilar/skyddssystem/default25923.asp

Tänk på att krockkudden är ett komplement och inte en ersättning till bilbältet! Om du inte använder bilbältet kan krockkudden tvärtom vara direkt farlig.

Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Lagen om att taxiförare måste ha säkerhetsbälte ser jag som en ren provokation mot hela taxiförarskrået. Det måste vara upp till den enskilde taxiföraren att avgöra om han ska sätta på sig bältet vid korta stadsturer med mycket dörröppnande. Undrar vad det var som gjorde att undantagslagen försvann? Borde inte taxiförarna få ha inflytande i den frågan? Alla taxiförare som jag talade med innan 1/10 1999 var emot att använda bältet. Trafiksäkerhetsverket ska inte ha nån rätt att ta beslut utan att höra vad de berörda har för åsikt om saken.

Darwin hade rätt. Survival of the fittest. Låt idioterna dö.:tease:
Citera
2005-12-20, 21:29
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag använder numera alltid bilbälte.

Finns det några lägen där det är bättre att inte bruka bilbälte? T.ex. om man kör av vägen, ned i ett dike i hög hastighet, att flyga ut genom rutan kanske är bättre än att bli fastklämd?
Citera
2005-12-20, 23:43
Medlem
Nikhers avatar
Som redan påpekats (men det tål att upprepas). Utan bälte i en bil med airbag = en säker död vid krock i mopedfart och uppåt.

Men det är ju viktigare att ha "rörelsefrihet" när man kör. Eller?
Citera
2005-12-20, 23:44
Medlem
Saltas avatar
Självklart, det är bevisat effektivt och är inte i vägen på något sätt när man kör bil.

Det är idioti att inte använda bälte.
Citera
2005-12-20, 23:56
Medlem
volvo 240s avatar
Alltid bilbälte. Varför inte liksom
På med bältet innan jag startar bilen tom
Citera
2005-12-20, 23:58
Medlem
95% Av gångerna så, JA jag har bälte på mig. Dock missat det på smårundor typ som parkera om bilen eller åka några meter. Men annars även om jag åker ned till affären, stan hit och dit så har jag alltid bälte på mig. Och ingen får åka med mig om dom inte har bälte på sig
Citera
2005-12-21, 00:09
Medlem
Perriss avatar
Alltid fegsnöre. Säkerheten vill jag inte tumma på. Däremot prestandan.

/perris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in