2013-09-10, 18:16
  #8353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Det låter väldigt konstigt. Jag hörde en låt en gång sjungen på svenska av en kanadensare, med nära på fläckfritt uttal, men den detalj som avslöjade honom som icke infödd var just att han uttalade väntar med schwa i ändelsen.
Jag har också lagt märke till en sådan schwaanvändning hos engelsktalande. Det låter definitivt osvenskt.


Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Ja, det var lite överdrivet. Jag gick igång på "logik" och körde min automatiska ramsa.
Förstod det.
Citera
2013-09-10, 21:28
  #8354
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzus
I Svenska Akademiens språklära förklarar Hultman att uttalet /-ər/ på pluralsuffixet för substantiv i första deklinationen är historiskt korrekt och /-or/ är läsuttal (flickor > /flik:ər/).
Kanske för vad Mellansverige angår. Såväl /-ɛr/, /-ər/, /-ʊr/ och -ɵr har nog varit gängse i olika delar av landet. Det säger sig självt att det fanns någon form av anledning till att stavningen -or knäsattes en gång i världen.

Citat:
Vad gäller för presenssuffixet på verb i första konjugationen (där ju exempelvis fikar gärna blir /fi:kər/)?
Det blir det väl inte?
Citera
2013-09-10, 23:35
  #8355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Ja, det var lite överdrivet. Jag gick igång på "logik" och körde min automatiska ramsa.
Förstår dock inte varför du tar ställning till huruvida språket bör vara logiskt. Du får nog lov att förklara varför det skulle vara så hemskt om språkets uppbyggnad skulle vara mer logiskt än vad det är.
__________________
Senast redigerad av scheutz 2013-09-10 kl. 23:43.
Citera
2013-09-11, 09:46
  #8356
Medlem
Pizzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det blir det väl inte?

Aha.

Well, där jag bor (Hälsingland) stöter jag på /-ər/ lika frekvent i -or-substantiv och -ar-verb. Men kan någon förklara ursprunget? Jag antog att båda var dialektala, men när jag sedan läste att /flikər/ var gängse på flera platser så blev jag osäker.
__________________
Senast redigerad av Pizzus 2013-09-11 kl. 09:50.
Citera
2013-09-11, 18:38
  #8357
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppenwolf
Tackar Tesco,
Följdfråga. Vilken anses vara den logiskt försvarbara stavningen av de två orden?
Orden grammatik och dramatik uttalas gärna med lite olika a-ljud. Genom att båda har obetonat första a så blir skillnaden liten eller ingen, men i sammansättningen dramadokumentär har vi långt betonat första a.

Det vore lite knepigt att stava dramatik och dramadokumentär på olika sätt. Uttalet {dra:ma·ti:k} med dubbel betoning undviks på grund av bitchens förment dåliga rykte.
Citera
2013-09-11, 20:12
  #8358
Medlem
Stämmer det att avslutning på ett ord i bestämd form bestämmer om det ska vara en eller ett? Flaggstången och rövhålett
Finns det några gråzoner?
Citera
2013-09-11, 20:34
  #8359
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Stämmer det att avslutning på ett ord i bestämd form bestämmer om det ska vara en eller ett? Flaggstången och rövhålett
Finns det några gråzoner?
Det stämmer till hundra procent. Däremot finns det inga definitiva regler för vilka ord som får -en/en och vilka som får -et/ett.
Citera
2013-09-11, 21:34
  #8360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Stämmer det att avslutning på ett ord i bestämd form bestämmer om det ska vara en eller ett? Flaggstången och rövhålett
Finns det några gråzoner?
Hur den bestämda formen ser ut är ju en direkt följd av ordets genus, dvs. en eller ett. Att hänvisa till den bestämda formen för att avgöra vilket genus ordet har blir således ett cirkelresonemang. Det heter flaggstången för att det heter en flaggstång, och det heter en flaggstång för att det heter flaggstången ... Och hur vet man att det inte heter ett flaggstång/flaggstånget?
Citera
2013-09-11, 21:38
  #8361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Orden grammatik och dramatik uttalas gärna med lite olika a-ljud. Genom att båda har obetonat första a så blir skillnaden liten eller ingen
Nej, det finns ingen skillnad över huvud taget.
Citera
2013-09-11, 22:18
  #8362
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, det finns ingen skillnad över huvud taget.
Respektive talare gör som respektive talare vill, inom rimliga gränser och inom ramen för svenskt tal. Det står var och en fritt att dra lite på första a:et i dramatiken. Nog beskriver jag en dramatisk situation med större allvar än jag diskuterar grammatiska distinktioner av ringa konsekvens. Prosodin ...

... ett dramatiskt knivöverfall ...

... grammatiska spetsfundigheter ...

Med rätt fonetikforensisk utrustning kan man säkert se skillnad på a:na i någon av de fyra dimensioner som åskådliggöres i de kretsarna. I talarens skalle tar dramatiken en tur in i både etymologin och semantiken och så färgas respektive vokal.

PS: Av en tillfällighet kom Valhallavägen upp för någon minut sen på en burk nära mig. Jag uttalar Valhallavägen väsentligt olika beroende på kontexten, visserligen med betonat första a i båda fallen.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2013-09-11 kl. 22:41.
Citera
2013-09-11, 23:46
  #8363
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

... ett dramatiskt knivöverfall ...

... grammatiska spetsfundigheter ...
En viss talsyntesmaskin, som troligen representerar dén konstens yppersta, har en kvalitetsskillnad i de två a:na som kan följa av dramats influens. Däremot är andra aspekter på prosodin tokiga i det maskinella talet i de två exemplen. Så talsyntesen har begränsat illustrationsvärde.
Citera
2013-09-12, 08:44
  #8364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Respektive talare gör som respektive talare vill, inom rimliga gränser och inom ramen för svenskt tal. Det står var och en fritt att dra lite på första a:et i dramatiken. Nog beskriver jag en dramatisk situation med större allvar än jag diskuterar grammatiska distinktioner av ringa konsekvens. Prosodin ...

... ett dramatiskt knivöverfall ...

... grammatiska spetsfundigheter ...

Ja, mellan grammatisk och dramatisk föreligger en uttalsskillnad, men inte mellan grammatik och dramatik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in