Citat:
Ursprungligen postat av
In-Fredel
Nej, det finns ingen skillnad över huvud taget.
Respektive talare gör som respektive talare vill, inom rimliga gränser och inom ramen för svenskt tal. Det står var och en fritt att dra lite på första a:et i dramatiken. Nog beskriver jag en dramatisk situation med större allvar än jag diskuterar grammatiska distinktioner av ringa konsekvens. Prosodin ...
... ett dramatiskt knivöverfall ...
... grammatiska spetsfundigheter ...
Med rätt fonetikforensisk utrustning kan man säkert se skillnad på a:na i någon av de fyra dimensioner som åskådliggöres i de kretsarna. I talarens skalle tar dramatiken en tur in i både etymologin och semantiken och så färgas respektive vokal.
PS: Av en tillfällighet kom Valhallavägen upp för någon minut sen på en burk nära mig. Jag uttalar Valhallavägen väsentligt olika beroende på kontexten, visserligen med betonat första a i båda fallen.