2019-05-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där har du fått om bakfoten. Det finns mängder med ord och ordkonstruktioner som inte finns med i ordlistorna, men ändå är fullt acceptabla ord. Slang (vardagligt språkbruk) finns ju exempelvis inte med i ordlistorna, men inte menar du väl att sådant därför bör särskrivas?

Du må ha rätt. Men ord som inte finns i en svensk ordlista bör väl i huvudsak inte användas alls? Vi gör ju det, men slangord bör väl inte ens nyttjas i första taget. Många skriver t.ex "dom" men det bör ju inte göras egentligen.
Citera
2019-05-05, 21:49
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis svårt att ange exakt. Det jag kan säga är att hela ordet förekom ett bra tag innan förkortningen tog över. Min minnesbild säger att både hela ordet [knullkompis] och förkortningen [KK] kom till under 80-talet.
Ah okej tackar, jag anade att det var ett ganska välkänt uttryck i början av 90-talet.

Om någon för övrigt är nyfiken på vilken "Rederiet"-scen som jag pratar om angående den där skeptiska reaktionen på användandet av den förkortningen som smeknamn så kan man se den drygt 18 minuter in på 4:e avsnittet av säsong 2 på SVT Play.
Senast redigerad av Mikael861 2019-05-05 kl. 22:04.
Citera
2019-05-05, 22:01
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppan
Du må ha rätt. Men ord som inte finns i en svensk ordlista bör väl i huvudsak inte användas alls? Vi gör ju det, men slangord bör väl inte ens nyttjas i första taget. Många skriver t.ex "dom" men det bör ju inte göras egentligen.
Det finns inga ordlistor som gör anspråk på att förteckna alla ord som används, och det verkar rätt jobbigt att slå upp varje ord man tänker använda i en ordbok först för att kolla om man får.
Citera
2019-05-05, 22:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Hittar du ordet söndagsmorgon i en ordlista? Om inte, är det då ett ord som du därmed rekommenderar att särskriva?
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-05-05 kl. 22:20.
Citera
2019-05-06, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Är det nån som vet hur länge folk har använt förkortningen "KK"?

Jag misstänker att det har använts åtminstone sen 1993, eftersom en ganska tuff tjej i andra säsongen av "Rederiet" kallar sig för "Kåkå" och får en lite skeptisk reaktion på det smeknamnet vid ett tillfälle.

Jag har hört det åtminstone sedan andra halvan av 80-talet.
Citera
2019-05-06, 11:56
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Det är inget fel med att använda sammansatta ord som inte står i ordlistan! Formell text kryllar av sammansättningar som "vakenhetsgrad", "vapenklassad", "stresshöjande" och "chefskandidat".

Ordet "söndagstrött" låter lätt informellt även hopskrivet, men inte alls fel. Särskrivet låter det informellt och fel.
Citera
2019-05-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det finns inga ordlistor som gör anspråk på att förteckna alla ord som används, och det verkar rätt jobbigt att slå upp varje ord man tänker använda i en ordbok först för att kolla om man får.

Citat:
Hittar du ordet söndagsmorgon i en ordlista? Om inte, är det då ett ord som du därmed rekommenderar att särskriva?

Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Det är inget fel med att använda sammansatta ord som inte står i ordlistan! Formell text kryllar av sammansättningar som "vakenhetsgrad", "vapenklassad", "stresshöjande" och "chefskandidat".

Ordet "söndagstrött" låter lätt informellt även hopskrivet, men inte alls fel. Särskrivet låter det informellt och fel.

Tackar för era svar gjorde mig allt like klokare.
Citera
2019-05-08, 15:49
Medlem
Är det någon som känner till någon sida eller någon bok där man som total nybörjare kan lära sig finska utifrån en massa exempelfraser?

Nu menar jag alltså inte några färdigsnickrade "användbara fraser under semestern", utan fraser om lite allt möjligt som är avsedda för att man ska kunna lära sig nya ord och se de orden i olika sammanhang, typ fraser i stil med "jag går till skolan", "jag såg ett rött hus igår" och liknande.

Jag brukar nämligen ha lättast för att lära mig språk när jag kan granska en drös korta fraser och utifrån dem försöka lista ut hur grammatiken fungerar (givetvis med tillgång till annat material som förklarar grammatiken).
Senast redigerad av JohanThe94 2019-05-08 kl. 15:55.
Citera
2019-05-10, 21:00
Medlem
Svarar på min egen fråga tror jag, eftersom jag nyss hittade en fantastiskt bra 3 timmar lång "listening practice"-video på finska med textöversättningar och allting:

https://www.youtube.com/watch?v=drMEFkAQ5eo
Citera
2019-05-12, 12:34
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vad menar man med ”barfotajuridik”?
Citera
2019-05-12, 13:22
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Juridik på gräsrotsnivå, på avstånd från det s k etablissemanget.
Citera
2019-05-12, 13:22
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag har aldrig sett begreppet tidigare, men jag antar att det handlar om juridiskt arbete, eller kanske debatt eller aktivism, som bedrivs av personer som saknar formell juridisk utbildning, eller som inte har en komplett sådan. Jag antar att begreppet är bildat i analogi med "barfotaläkare". https://sv.wikipedia.org/wiki/Barfotal%C3%A4kare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in