2025-05-01, 10:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Ja, det är en ny användning av ett gammalt ord, och det är, som du mycket riktigt antar, motsatsen till att utrymma.
Fast någon riktig motsats är det ju inte, så ordet ger ett lite klunsigt intryck. Man inrymmer personer. Men det är ju lokalen som utryms.
Citera
2025-05-01, 16:15
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast någon riktig motsats är det ju inte, så ordet ger ett lite klunsigt intryck. Man inrymmer personer. Men det är ju lokalen som utryms.

Ett liknande uttryck hörde jag en hemlös säga i en intervju. Personen hade av socialförvaltningen blivit beviljad ett hotellrum under en begränsad tid.

Jag är ”inhyrd” i ett rum på ett hotell. Låter som om hotellet har anställt vederbörande för att bo på hotellet.

Låter bättre med ”inhyst” eller ”boende”,men inte ”inneboende” på ett hotell.
Citera
2025-05-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ordet "inrymda" vad är det för slags ersättning för ordet "utrymda" av individer från exempelvis en sprängd fastighet? Använder den här artikeln ordet i rätt sammanhang eller är det någon form av eufemistiskt nyspråk?

Språktidningen tog upp detta nyligen:
https://spraktidningen.se/podden/har-inrymma-fatt-en-ny-betydelse/
Citera
2025-05-01, 17:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Språktidningen tog upp detta nyligen:
https://spraktidningen.se/podden/har-inrymma-fatt-en-ny-betydelse/

Ja, ser man på, det där var intressant! Tack för länken.
Citera
2025-05-04, 19:52
Medlem
I media sägs att Anna-karin Hatt gör sin första dag på jobbet idag? Är det språkligt korrekt? Hon valdes ju igår eftermiddag. Hon gör väl snarare sin första heldag på jobbet. Hon gjorde sin första dag på jobbet igår om än inte en heldag enligt mig.
Citera
2025-05-04, 23:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Tittar man in i SO så anger de två betydelser: tömma och lämna.

https://svenska.se/so/?id=190755&pz=7
Citera
2025-05-05, 00:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tittar man in i SO så anger de två betydelser: tömma och lämna.

https://svenska.se/so/?id=190755&pz=7
Jo men det man tömmer eller lämnar är ju i båda fall lokalen.

Eller, med andra ord, utrymma är transitivt, medan den moderna betydelsen av inrymma är intransitiv.
Citera
2025-05-05, 01:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo men det man tömmer eller lämnar är ju i båda fall lokalen.

Eller, med andra ord, utrymma är transitivt, medan den moderna betydelsen av inrymma är intransitiv.

Lämna är ju inriktat på personerna och tömma på lokalen. Personerna lämnar lokalen så att den är tömd. Ja de är naturligtvis i båda fall transitivt.

När det gäller inrymma så skriver ett säkerhetsföretag sålunda:
Det finns flera anledningar till varför man kan behöva inrymma en skola. Det kan var på grund av exempelvis en brand i närheten av skolan, en ambulans som är på väg in på skolgården, vid PDV eller om det finns en hotbild utanför eller i anslutning till skolan.
För det fetmarkerade beskrivs en handling som påverkar något (en skola).
Citera
2025-05-05, 13:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ordet "inrymda" vad är det för slags ersättning för ordet "utrymda" av individer från exempelvis en sprängd fastighet? Använder den här artikeln ordet i rätt sammanhang eller är det någon form av eufemistiskt nyspråk?

Förut betydde "inrymma" att en lokal inhyste en viss verksamhet. Till exempel "Huset på Storgatan 4 inrymmer ett bageri och en frisersalong"

Den nya användningen saknar helt historiskt stöd.

Det är en plats som utrymts, inte platsen de utrymts till som inrymts.

Har man den minsta språkkänsla så skaver den nya användningen i såväl öron som ögon.
Citera
2025-05-05, 18:59
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Förut betydde "inrymma" att en lokal inhyste en viss verksamhet. Till exempel "Huset på Storgatan 4 inrymmer ett bageri och en frisersalong"

Den nya användningen saknar helt historiskt stöd.

Det är en plats som utrymts, inte platsen de utrymts till som inrymts.

Har man den minsta språkkänsla så skaver den nya användningen i såväl öron som ögon.

Tack!

I mina öron och ögon skavde det definitivt, och du bekräftar min misstanke angående att användningen av ordet saknar historiskt stöd.
Citera
2025-05-05, 19:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tack!

I mina öron och ögon skavde det definitivt, och du bekräftar min misstanke angående att användningen av ordet saknar historiskt stöd.

All kärlek till dig!
Dessa språktokerier frodas i miljön där poliser möter journalister.
Citera
2025-05-05, 21:50
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
I media sägs att Anna-karin Hatt gör sin första dag på jobbet idag? Är det språkligt korrekt? Hon valdes ju igår eftermiddag. Hon gör väl snarare sin första heldag på jobbet. Hon gjorde sin första dag på jobbet igår om än inte en heldag enligt mig.

Om det som skrivs är sant eller inte är ju inte i första hand en språklig fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in