2025-04-22, 16:43
Medlem
Bett hit?

I Lindemann-sketcherna säger ofta Tage Danielsson Därför har vi bett hit Lindemann. Är det korrekt svenska?

Vi har bett hit polisen idag för att prata om brottsligheten.

Jag vill säga istället

Vi har bett polisen komma hit idag för att prata om brottsligheten.
Citera
2025-04-22, 17:43
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
I Lindemann-sketcherna säger ofta Tage Danielsson Därför har vi bett hit Lindemann. Är det korrekt svenska?

Jag vill säga istället

Låter klart fel.

Kallat hit, ringt hit, beställt hit, bjudit hit, kan man säga, men knappast bara bett hit.

"Bett komma hit" låter bättre, som du själv skrev.
Citera
2025-04-22, 18:04
Medlem
I Tunnelbanan säger ofta operatörerna på trygghetscentralen toll ordningsvakterna. Då kan ni se polis tillkallad. Vad är de för formulering? Att se någon tillkallad har jag inte hört i andra sammanhang.
Citera
2025-04-23, 19:34
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Jag vill säga istället

Be(dja) i betydelsen 'bjuda in', med adverbiell bestämning, är upptaget i Svenska Akademiens ordbok, med första belägg från 1585 (se under 6 här). Den citerar bl.a. ur en viss Johan Stenhammars översättning av en dansk dryckesvisa, från 1795:

Ställ till i hyddorna en bal!
Man skratta lär åt balen:
På Clas på hörnet fins en sal,
Min flicka mins den salen.
Du dit herdinnor skulle be
Att dansa och soupera;
En gret, en skrattade kanske,
Men dit kom ingendera.
Citera
2025-04-24, 21:44
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
I Tunnelbanan säger ofta operatörerna på trygghetscentralen toll ordningsvakterna. Då kan ni se polis tillkallad. Vad är de för formulering? Att se någon tillkallad har jag inte hört i andra sammanhang.

Det är väl en sorts formel i deras jargong. De vill kommunicera samma budskap gång på gång och har fastnat för en särskild fras. Det är inget konstigt om en sådan fras avviker från allmänspråket.
Citera
2025-04-28, 12:24
Medlem
liddens avatar
På tv4-nyheterna i dag hade de titeln "Bil prejade folksamling", eller liknade. Är det korrekt användning av preja? Jag tycker det känns fel. (handlade om olyckan i Kanada)
Citera
2025-04-28, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
På tv4-nyheterna i dag hade de titeln "Bil prejade folksamling", eller liknade. Är det korrekt användning av preja? Jag tycker det känns fel. (handlade om olyckan i Kanada)

Normalt prejar man bara motorfordon på väg eller fartyg. För mig låter det inte alls bra.
Citera
2025-04-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden

Det beror väl lite på vad som hände.
Om bilen ställde sig i vägen för folksamlingen så preja är väl inte fel.
Men om bilen körde in i folksamlingen, så borde det stått just: kört in i folksamlingen.

Möjligen: bil mejade folksamling... Vilket antagligen avsågs.
Citera
2025-04-28, 18:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Möjligen: bil mejade folksamling... Vilket antagligen avsågs.
...bil mejade ner folksamling, i så fall. Men du har förmodligen rätt i att det är från meja ner som den konstiga användningen av preja kommer.
Citera
2025-04-30, 15:21
Medlem
WordWarriors avatar
Ordet "inrymda" vad är det för slags ersättning för ordet "utrymda" av individer från exempelvis en sprängd fastighet? Använder den här artikeln ordet i rätt sammanhang eller är det någon form av eufemistiskt nyspråk?

Citat:
Explosion vid bostad i Vällingby – boende inrymda

Något har exploderat i ett lägenhetshus i Vällingby. Enligt polisens presstalesperson Daniel Wikdahl ska personerna i bostaden vara inrymda.

– Det är skador på fönster och i trapphus och man ska ha hört smällar, säger Daniel Wikdahl.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/explosion-vid-bostad-i-vallingby-personer-inrymda

Citat:
in|*rymma verb ‑rymde, ‑rymt, ‑rymd n. ‑rymt, pres. ‑rymmer
• hysa; om*fatta: ​bok*samlingen var in*rymd i källaren

https://svenska.se/saol/?sok=inrymd&pz=6
Senast redigerad av WordWarrior 2025-04-30 kl. 15:23.
Citera
2025-04-30, 19:51
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ordet "inrymda" vad är det för slags ersättning för ordet "utrymda" av individer från exempelvis en sprängd fastighet? Använder den här artikeln ordet i rätt sammanhang eller är det någon form av eufemistiskt nyspråk?

Ja, det är en ny användning av ett gammalt ord, och det är, som du mycket riktigt antar, motsatsen till att utrymma. Någon eufemism är det väl inte. Det här är definitionen i Wiktionary:

Citat:
2. (nysvenska) motsatsen till utrymma: uppmana människor att stanna inomhus med stängda fönster, dörrar och ventilationer

https://sv.wiktionary.org/wiki/inrymma

Jag har bara stött på uttrycket tidigare i samband med skolor och arbetsplatser. Exakt hur man går tillväga när man inrymmer privatpersoner i deras hem i ett bostadsområde är väl inte helt klart.
Citera
2025-05-01, 00:03
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Ja, det är en ny användning av ett gammalt ord, och det är, som du mycket riktigt antar, motsatsen till att utrymma. Någon eufemism är det väl inte. Det här är definitionen i Wiktionary:

https://sv.wiktionary.org/wiki/inrymma

Jag har bara stött på uttrycket tidigare i samband med skolor och arbetsplatser. Exakt hur man går tillväga när man inrymmer privatpersoner i deras hem i ett bostadsområde är väl inte helt klart.

Stort tack för ditt svar!
Senast redigerad av WordWarrior 2025-05-01 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in