2023-01-06, 19:56
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Har vi några substantiv i svenskan man kan använda både n- och t-genus för? Tyskan har ju ett antal substantiv med valfritt genus. Särskilt ord på mått, exempelvis Meter, kan man använda maskulinum eller neutrum för precis som man vill, alltså der Meter eller das Meter.

Jag kan inte komma på något svenskt substantiv. Kan ni?
Citera
2023-01-06, 22:02
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Har vi några substantiv i svenskan man kan använda både n- och t-genus för? Tyskan har ju ett antal substantiv med valfritt genus. Särskilt ord på mått, exempelvis Meter, kan man använda maskulinum eller neutrum för precis som man vill, alltså der Meter eller das Meter.

Det första ord som dyker upp är poäng, där SAOL känner ett behov av att rekommendera en-genus över ett-genus. Ordet test är försett med motsatt rekommendation.
Efter lite funderande och letande hittade jag till slut ordet parasoll, för vilket bägge genus anges utan preferens.
SAOL säger vidare att racket har en-genus, men jag är rätt säker på att bruket vacklar och att jag har hört ett racket nästan lika ofta.

De flesta exemplen torde dock stå att finna bland nyord, som inte riktigt hunnit förvärva ett fast genus än. Eller vad sägs om jihad eller sudoku?
Senast redigerad av HanMedPinnen 2023-01-06 kl. 22:04.
Citera
2023-01-06, 22:31
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Vi har ju alltid kilo, paraply och parasoll. En gång i tiden gällde det också apelsin, men där är nog neutrum ganska ovanligt numera. Och man får ju inte välja genus precis hur som helst. Man får välja en variant och sedan hålla sig till den. Hur udda det låter hänger väl lite grann ihop med vilken dialekt man talar. Jag tror att skånska och finlandssvenska dialekter är de som oftast avviker från majoriteten.
Citera
2023-01-06, 22:41
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Det första ord som dyker upp är poäng, där SAOL känner ett behov av att rekommendera en-genus över ett-genus. Ordet test är försett med motsatt rekommendation.
Efter lite funderande och letande hittade jag till slut ordet parasoll, för vilket bägge genus anges utan preferens.
SAOL säger vidare att racket har en-genus, men jag är rätt säker på att bruket vacklar och att jag har hört ett racket nästan lika ofta.

De flesta exemplen torde dock stå att finna bland nyord, som inte riktigt hunnit förvärva ett fast genus än. Eller vad sägs om jihad eller sudoku?
Ja, för nyord kanske man måste vänta på nästa uppdatering av SAOL för att få veta genus. Om det nu spelar någon roll vilket man väljer, och hur reglerna ser ut när man väl bestämmer det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vi har ju alltid kilo, paraply och parasoll. En gång i tiden gällde det också apelsin, men där är nog neutrum ganska ovanligt numera. Och man får ju inte välja genus precis hur som helst. Man får välja en variant och sedan hålla sig till den. Hur udda det låter hänger väl lite grann ihop med vilken dialekt man talar. Jag tror att skånska och finlandssvenska dialekter är de som oftast avviker från majoriteten.
Har kilo både n- och t-genus? Jag har aldrig hört någon säga en kilo. Paraply och parasoll är väl franska ord i grunden, och därför har både n- och t-genus, för att man inte kunde bestämma sig eller så innan orden slagit igenom. Det kan ju inte finnas någon grammatisk regel som säger att alla substantiv måste ha genus, utom en handfull slumpmässiga där det är skit samma?
Citera
2023-01-06, 22:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen

Kan väl tycka att det är lite märkligt att parasoll inte följer samma rekommendation som paraply, där -et rekommenderas framför -en.

Citera
2023-01-07, 07:42
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan väl tycka att det är lite märkligt att parasoll inte följer samma rekommendation som paraply, där -et rekommenderas framför -en.
Inte så märkligt egentligen. Orden slutar orden helt olika, det ena med lång vokal och det andra med långt l. Det skulle kunna spela roll att vi betydligt oftare stöter på paraplyer i vardagliga situationer och att det därför har stabilare genus, men det är bara en gissning från min sida.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
»Över«
Du har naturligtvis helt rätt. Tack! Jag uppskattar att du påpekar det. Där är ju ändå fan att man ska trilla dit ibland
Senast redigerad av HanMedPinnen 2023-01-07 kl. 07:54.
Citera
2023-01-07, 13:41
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Frågan är besvarad jakande i Svenska Akademiens grammatik, Substantiv § 41, band 2, s. 61 (PDF-filens s. 362).
Citera
2023-01-08, 20:51
Avslutad
Jag undrar över en formulering här

"Abstaining, however, does appear to improve sperm quality in people assigned male at birth, according to a 2019 studyTrusted Source"

Vad menas med "assigned"? Det är väl ingen som "assign" ens kön när man föds om man nu inte tror på gud (vilket inte verkar vara fallet med en seriös hemsida om läkarvård och medicin).
Citera
2023-01-08, 21:03
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag undrar över en formulering här

"Abstaining, however, does appear to improve sperm quality in people assigned male at birth, according to a 2019 studyTrusted Source"

Vad menas med "assigned"? Det är väl ingen som "assign" ens kön när man föds om man nu inte tror på gud (vilket inte verkar vara fallet med en seriös hemsida om läkarvård och medicin).

Med "assign" menas att man konstaterar vilket biologiskt kön barnet har.
Citera
2023-01-08, 21:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Med "assign" menas att man konstaterar vilket biologiskt kön barnet har.
...och anledningen till ordvalet är att könsbestämningen vid födseln i sällsynta fall är en omdömesfråga.
Citera
2023-01-08, 21:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
...och anledningen till ordvalet är att könsbestämningen vid födseln i sällsynta fall är en omdömesfråga.

I det här fallet tror jag dock att det är typisk WOKE-lingua. Man får inte säga att någon är kvinna eller man så där rakt ut, innan man vet vad personen själv definierar sig som. Det kan uppfattas som kränkande. Så i stället använder man formuleringar av typen "personen, som vid födelsen tilldelades manligt kön, halkade i morse på en isfläck och..."
Citera
2023-01-08, 21:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I det här fallet tror jag dock att det är typisk WOKE-lingua. Man får inte säga att någon är kvinna eller man så där rakt ut, innan man vet vad personen själv definierar sig som. Det kan uppfattas som kränkande. Så i stället använder man formuleringar av typen "personen, som vid födelsen tilldelades manligt kön, halkade i morse på en isfläck och..."
Så kan det säkert också vara. Men det finns alltså helt legitima, owokeiga anledningar till att använda assign för könsbestämma vid födelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in