2022-11-03, 10:34
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Alla = universum, fulla mängden U.

Ingen = tomma mängden ∅ = {} = komplementet till U.

"Alla kan simma" = ∀x∈U: x kan simma

"Ingen kan simma" = "Alla kan inte simma" = ∀x∈U: x kan inte simma

"Inte alla kan simma" = ∃x∈U: x kan inte simma

"Alla kan inte simma"₁ = ∃x∈U: x kan inte simma

"Alla kan inte simma"₂ = ∀x∈U: x kan inte simma

"Alla kan inte simma"₁ > "Alla kan inte simma"₂
Citera
2022-11-03, 11:27
Medlem
Citat:
"Ingen kan simma" = "Alla kan inte simma" = ∀x∈U: x kan inte simma

"Inte alla kan simma" = ∃x∈U: x kan inte simma

Om ändå detta kunde bli vedertaget! När något inte gäller för hela gruppen är det förstås "alla" som ska negeras, inte verbet. Men av nån anledning har "Alla [verb] inte" fastnat.
Citera
2022-11-03, 11:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Kondiment betyder krydda och inget annat.

Men vad betyder krydda? För de flesta är nog en krydda någonting torrt. Torkade och malda växtdelar. Blad och stammar, rötter, frukter och bark. Det skulle utesluta röror och såser. Färska växtdelar vore väl ett gränsfall. Jag söker efter ett begrepp som innefattar allt det där.
Citera
2022-11-04, 11:02
Medlem
Vad finns det för bra engelsk motsvarighet till det svenska uttrycket "beta av".
Jag tänker på om man vill använda det i sammanhanget att "beta av en todo-lista" eller "beta av en backlog".
Citera
2022-11-04, 12:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Vad finns det för bra engelsk motsvarighet till det svenska uttrycket "beta av".
Jag tänker på om man vill använda det i sammanhanget att "beta av en todo-lista" eller "beta av en backlog".

Check off.
Citera
2022-11-04, 23:21
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Listan över kondiment utöver senap och ketchup kan göras hur lång som helst. Chutney, gelé, majonnäs, remouladsås, beredningar med riven pepparrot, Worcestershiresås, fisksås, srirachasås, sambal oelek, maltvinäger, chilisås i alla dess former et cetera. Allt du kan tänka dig att ställa fram på bordet för att smaksätta maten med, men som inte påverkar dess näringsvärde i någon större utsträckning. Så länge man är måttlig med majonnäsen och den sockerhaltiga ketchupen.
... så kondiment betyder alltså ... sås? I vid bemärkelse? Är det så jag ska tolka det? Jag brukar för övrigt kalla det klet, om det är fråga om en smaksättare som är lite för fast för att föräras att benämnas sås.
Citera
2022-11-04, 23:36
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
... så kondiment betyder alltså ... sås? I vid bemärkelse? Är det så jag ska tolka det? Jag brukar för övrigt kalla det klet, om det är fråga om en smaksättare som är lite för fast för att föräras att benämnas sås.

Om du vill kalla salt, peppar, senap, riven pepparrot, gelé och rostad lök för såser, så var så god.
Citera
2022-11-06, 21:07
Medlem
elbels avatar
Intressant att det heter antisemitism och islamofobi?
Fobi är väl en sjukdom?
Eller borde båda bytas ut mot wildcard-fientlighet?

För det är ju de negativa aspekterna som man vill diskutera oftast

Anti är ju väldigt löst, bättre då ha ett riktigt ord?
Antifascist antinazist antirasism antihöger etc

Finns kanske gammal tråd om dett?
Citera
2022-11-06, 22:35
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Intressant att det heter antisemitism och islamofobi?
Fobi är väl en sjukdom?
Eller borde båda bytas ut mot wildcard-fientlighet?

För det är ju de negativa aspekterna som man vill diskutera oftast

Anti är ju väldigt löst, bättre då ha ett riktigt ord?
Antifascist antinazist antirasism antihöger etc

Finns kanske gammal tråd om dett?
(FB) Fobi-ord
(FB) Har homolobbyn fått styra hur betydelsen av hur vissa ord och uttryck ska tolkas??
(FB) Homofobi - Att ändra ett ords betydelse.
Citera
2022-11-06, 23:13
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Om du vill kalla salt, peppar, senap, riven pepparrot, gelé och rostad lök för såser, så var så god.
De är kryddor och tillbehör. Allt du listade i ditt inlägg var sådant som skulle kunna falla inom ramen för vad som skulle kunna kallas sås. Möjligtvis kan man klämma in senapen där också.
Citera
2022-11-06, 23:28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
De är kryddor och tillbehör. Allt du listade i ditt inlägg var sådant som skulle kunna falla inom ramen för vad som skulle kunna kallas sås. Möjligtvis kan man klämma in senapen där också.

Ja, och det jag söker är alltså ett ord som omfattar kryddor och andra tillbehör, enligt det kontinentala manéret. Såväl salt och peppar som såser och röror. Samt för den delen också torrare saker som rostad lök och chili flakes. Eller kanske en blandning av hackade jordnötter och rostade kokosflingor. Ett ord motsvarande engelskans och franskans condiment. Eller spanskans condimento. Något som tillsätts för att smaksätta den färdiglagade maten efter personlig smak. Min åsikt var att vi borde kalla det kondiment, ett ord som har funnits tidigare i svenskan men som beklagligtvis har fallit i vanhävd.
Citera
2022-11-06, 23:39
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ja, och det jag söker är alltså ett ord som omfattar kryddor och andra tillbehör, enligt det kontinentala manéret. Såväl salt och peppar som såser och röror. Samt för den delen också torrare saker som rostad lök och chili flakes. Eller kanske en blandning av hackade jordnötter och rostade kokosflingor. Ett ord motsvarande engelskans och franskans condiment. Eller spanskans condimento. Något som tillsätts för att smaksätta den färdiglagade maten efter personlig smak. Min åsikt var att vi borde kalla det kondiment, ett ord som har funnits tidigare i svenskan men som beklagligtvis har fallit i vanhävd.
Smakförhöjare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in